Trudna sztuka windykacji. Czy na pewno?
Provema Sp. z o.o.
Konduktorska 33
40-155 Katowice
provema|provema.pl| |provema|provema.pl
575282018
www.provema.pl
Niezależnie od tego czy staramy się odzyskać nieuregulowane zobowiązanie sami czy z pomocą profesjonalistów to zasady współpracy z dłużnikiem powinny być podobne a sama procedura może być żmudna i nie koniecznie prosta. Odzyskiwanie niespłaconych należności na drodze polubownej, w szczególności windykowanie niespłaconych należności przez telefon, jest sztuką, którą warto doskonalić. W całym procesie windykacji polubownej rozmowa telefoniczna jest bardzo często pierwszym kontaktem z niesolidnym klientem, nieregulującym swoich zobowiązań w terminie. Jeżeli tego kontaktu nie stracimy to mamy pierwszy, mały sukces.
Skuteczność
Niestety nie ma jednej skutecznej metody działania. Z całą pewnością należy stwierdzić, że windykacja powinna być prowadzona już od momentu powstania zobowiązania. Dobrym rozwiązaniem są monity sms. Pozwalają dotrzeć bezpośrednio do odbiorcy np. z przypomnieniem o przypadającym terminie zapłaty lub powstałym opóźnieniu. Monitorowanie dłużnika i upomnienie o zapłatę szczególnie w początkowym etapie potrafią być bardzo efektywne. W tym zakresie mogą działać pewne schematy. Powtarzalność zachowań umożliwia opracowanie algorytmu dzięki któremu odzyskanie środków w rozsądnym terminie sięgnie nawet 60%.
To, w jaki sposób będzie prowadzona windykacja długów, jest uzależnione m.in. od postawy samego dłużnika. Jeśli jest on nastawiony na polubowne rozwiązanie problemu, bardzo często możliwe jest dojście do porozumienia bez interwencji sądu. To często najkorzystniejszy kierunek działania – zarówno dla wierzyciela, jak i samego dłużnika.
Należy oczywiście liczyć się z tym, że są ludzie na których żadne opracowane metody nie będą robiły wrażenia. Ważna jest wtedy technika, argumenty wykorzystywane w procesie negocjacji, a także doświadczenie. Istotne jest utrzymywanie pozytywnych relacji z dłużnikiem. Utrzymanie ich jest wprawdzie zazwyczaj dosyć skomplikowane, ale często niezbędne dla zwiększenia szans na odzyskanie pieniędzy. Indywidualne ustalenia i elastyczne podejście do tematu zwiększają szansę spełnienia zobowiązania. Jednostkowa charakteryzacja pozwala dłużnikowi na realne poczucie współpracy i umożliwienie spłaty. Bycie w otwartym konflikcie z dłużnikiem nikomu nie wychodzi na dobre. Szczególnie na etapie przedsądowym dąży się do rozwiązania sporu z dłużnikiem bez procesu sądowego, a poprzez podpisanie ugody i ustalenie nowych warunków spłaty zobowiązania. Prowadzone negocjacje między wierzycielem a osobą zadłużoną mają doprowadzić do takiego konsensu, który będzie zadawalający dla obu stron. Nie jest to proste.
Rozmowy windykacyjne mogą mieć różny przebieg. Wierzyciel powinien przygotować różne ich warianty i schematy oraz opracować odpowiedzi na typowe wymówki stosowane przez dłużników. Każda firma musi wiedzieć, jakie sankcje będzie stosować wobec nierzetelnych klientów w przypadku braku zapłaty.
Nikt nie urodził się geniuszem w windykacji, a jedyną drogą do osiągnięcia sukcesów na tym polu jest ciągła nauka i podnoszenie swoich kwalifikacji. Być może nie każdemu uda się opanować wszystkie umiejętności od razu, dlatego trzeba wciąż weryfikować swoje rozmowy przez telefon z dłużnikami i doskonalić ich skuteczność.
Autor: Kamil Laskowski, Dyrektor Operacyjny w Provema
![Czy polscy pracownicy chcą pracować za płacę minimalną? Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_644712557,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Czy polscy pracownicy chcą pracować za płacę minimalną?
![Polski system decyzyjny na miarę rozwiązań NASA](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1176617016,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Polski system decyzyjny na miarę rozwiązań NASA
![Herbapol odświeża swoją markę: rebranding i nowy logotyp](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_52184728,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Herbapol odświeża swoją markę: rebranding i nowy logotyp
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/program-lojalnosciowy-avery-evans-rjqe64nmc-o-unsplash,w_274,_small.jpg)
Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
Przy wyborze sklepu stacjonarnego Polacy zwracają uwagę na dogodną lokalizację, duży wybór produktów i atrakcyjne ceny. Istotne są dla nich również programy lojalnościowe, z których korzysta już 85 proc. konsumentów, a 40 proc. decyduje się na zakupy właśnie ze względu na oferowane w nim rabaty – wynika z badania SW Research na zlecenie sieci Carrefour. Przyszłością rozwoju takich programów są spersonalizowane oferty, które pomagają klientom oszczędzać pieniądze na produktach kupowanych przez nich najczęściej. W taką stronę swoją platformę rozwija również Carrefour. Ostatnio sieć połączyła siły z programem Payback, przez co zasięg programu lojalnościowego zwiększył się do 10 mln klientów.
Przemysł spożywczy
Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja
![](https://www.newseria.pl/files/11111/biometan-produkcja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Biometan mógłby w przyszłości pokryć nawet połowę krajowego zapotrzebowania na paliwa gazowe oraz przyczynić się do wykreowania całego nowego łańcucha wartości w gospodarce. W Polsce potencjał produkcji tego gazu sięga nawet 16 mld m3 rocznie, przy czym realnie dostępne substraty do jego produkcji pozwalają na wytworzenie ok. 9 mld m3 biometanu rocznie – pokazuje nowy raport Polskiej Organizacji Biometanu. Eksperci wskazują, że Polska mogłaby się stać europejskim potentatem w produkcji tego gazu, ale jak dotąd nie działa jeszcze żadna taka instalacja.
Ochrona środowiska
Budownictwo powoli się zazielenia. Dziś podejmowane wysiłki przyniosą rezultaty ok. 2030 roku
![](https://www.newseria.pl/files/11111/bojec-budownictwo-foto,w_133,r_png,_small.png)
Budownictwo, które jest jednym z sektorów mających największy wpływ na środowisko i klimat, kładzie coraz większy nacisk na zrównoważony rozwój. Trendy w branży ukierunkowane na ten cel skupiają się przede wszystkim na wykorzystaniu technologii oraz udoskonalaniu istniejących i tworzeniu nowych, inteligentnych materiałów budowlanych, które lepiej odpowiadają na wyzwania środowiskowe związane z efektywnością energetyczną czy jakością powietrza. – Wydaje mi się, że w okolicach 2030 roku powinniśmy już widzieć wyraźną zmianę. Natomiast pełne zrównoważenie, pełna cyrkularność to moim zdaniem najwcześniej 2040 rok – mówi Tomasz Bojęć, partner zarządzający ThinkCo.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.