TUZ Ubezpieczenia Instytucją finansową przyjazną mediacji już po raz czwarty
- 6 października KNF przyznał tytuły Instytucja finansowa przyjazna mediacji.
- Wyróżnienie otrzymały firmy, które publicznie deklarują wolę polubownego rozstrzygania sporów ze swoimi klientami w drodze mediacji.
- W 2022 r. zakończonych zostało łącznie 22 239 mediacji dotyczących spraw z branży finansowej. W 14 980 postępowaniach doszło do zawarcia ugody.
6 października 2023 roku odbyła się uroczystość ogłoszenia laureatów wyróżnienia pn. Instytucja finansowa przyjazna mediacji. Nagrodzono instytucje finansowe i ubezpieczycieli, w tym TUZ Ubezpieczenia.
Tytuł został ustanowiony przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) w 2014 r. Celem przyznawania wyróżnienia jest przyczynianie się do prawidłowego funkcjonowania rynku finansowego oraz ochrony jego uczestników poprzez:
- propagowanie polubownego rozwiązywania sporów pomiędzy instytucjami finansowymi a odbiorcami świadczonych przez nie usług,
- nagradzanie instytucji finansowych, które kontakty ze swoimi klientami opierają na otwartości, dialogi i dążeniu do porozumienia.
- Jesteśmy dumni, że po raz kolejny TUZ otrzymał tę prestiżową nagrodę. Dedykuję ją pracownikom, którzy od lat angażują się w procesy mediacyjne oraz kolegom i koleżankom z innych departamentów, w szczególności windykacji. To efekt systematycznej pracy naszego zespołu oraz wielu starań i kompromisów. Niezmiernie nas cieszy, że znaleźliśmy się wśród nagrodzonych firm ubezpieczeniowych i kapituła doceniła naszą pracę na rzecz mediacji i polubownego rozwiązywania sporów. Jesteśmy pewni, że to właśnie dzięki temu podejściu i wykorzystywanym przez nas kompetencjom, większość spraw nie kończy się w sądach, tylko zostaje rozstrzygnięta już na etapie negocjacji. Wypracowanie porozumienia satysfakcjonującego wszystkie strony powinno być standardem i priorytetem w procesie likwidacji szkód – mówi Dariusz Radaczyński, Dyrektor Departamentu Likwidacji Szkód z TUZ Ubezpieczenia.
Jakie wymogi spełnili laureaci?
Tytuł Instytucja finansowa przyjazna mediacji otrzymały firmy, które dzięki polubownym rozmowom doprowadziły do zakończenia nieporozumień przed rozpoczęciem postępowania lub podczas rozmów odbywających się w Centrum Mediacji Sądu Polubownego przy KNF. Został on powołany w 2006 r. w celu rozpatrywania sporów między uczestnikami rynku finansowego. Obecnie oferuje dwie ścieżki rozwiązania konfliktu:
- w postaci mediacji, której celem jest zawarcie ugody pomiędzy stronami sporu przy udziale mediatora,
- w postaci postępowania arbitrażowego, w ramach którego dochodzi do rozstrzygnięcia sporu w drodze wyroku Sądu Polubownego.
- Znakomita większość sporów dotyczy spraw w obszarze likwidacji szkód, ale sukcesywnie wdrażamy to podejście również w innych sektorach naszej działalności. To skutkuje lepszymi relacjami budowanymi z klientami, ma również wpływ na dużą liczbą wniosków kierowanych do Sądu Polubownego. Dzięki temu, w wielu przypadkach, możemy szybko wypracować porozumienie między stronami – mówi Elżbieta Woźniak-Sitek, Kierownik Likwidacji Szkód Osobowych i Odpowiedzialności Cywilnej z TUZ Ubezpieczenia.
- Przyznane nam wyróżnienia pokazują i potwierdzają jak dobrą pracę wykonujemy w zakresie polubownego rozwiązywania sporów z naszymi klientami i kontrahentami. Przeprowadziliśmy szereg postępowań mediacyjnych z zakresu należności składkowych oraz agencyjnych, a także z zakresu należności regresowych i gwarancyjnych. Wypracowaliśmy wiele rozwiązań i porozumień w zakresie dochodzenia należności. Wpływa to pozytywnie na szeroko rozumiane potrzeby i interesy zarówno naszych klientów jak i kontrahentów. Mediacje dla obu stron są zdecydowanie najłatwiejszą, najszybszą i najtańszą formą rozwiązywania sporu i stanowią najlepszą alternatywę dla sądowego dochodzenia należności – mówi Dyrektor Departamentu Windykacji Sylwester Kawa - TUZ Ubezpieczenia.
Efekty działań KNF
Wyróżnienie przyznawane jest przez Kapitułę w składzie: Przewodniczący KNF, Prezes Sądu Polubownego przy KNF oraz trzech członków Zgromadzenia Ogólnego Arbitrów i Mediatorów Sądu Polubownego przy KNF wybranych przez to gremium.
W 2022 r. do Sądu Polubownego przy KNF wpłynęło ogółem 20 537 wniosków o przeprowadzenie mediacji, złożonych zarówno przez instytucje finansowe, jak i ich klientów. W 19 428 sprawach, a więc w przypadku prawie 95% wniosków, obie strony wyraziły zgodę na podjęcie próby rozwiązania sporu w drodze mediacji.
W 2022 r. zakończonych zostało łącznie 22 239 mediacji dotyczących spraw z branży finansowej. W 14 980 (67%) postępowaniach doszło do zawarcia ugody. Brak porozumienia na tym etapie związany był najczęściej ze znaczącymi rozbieżnościami podczas ustalania wysokości świadczenia lub odszkodowania.
Na rynku finansowym obserwuje się coraz większe zainteresowanie polubownymi metodami rozwiązywania sporów, jak postępowania mediacyjne, które trwają krócej niż sprawy sądowe i są tańsze. W wielu przypadkach mediacje kończą się wypracowaniem porozumienia satysfakcjonującego obie strony.

Raport Bitget Wallet ujawnia, że gry i podróże to główne obszary w których płacimy kryptowalutami

Pożyczki online dla Polaków mieszkających za granicą – kto może je dostać i na jakich warunkach?

Nie tylko dla gigantów. Jak zarządzanie emisjami pomaga MŚP sięgać po zielone finansowanie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.