Cyberpolisy wciąż tańsze w Polsce niż za granicą
- O 473% wzrosła w ostatnich latach liczba zdarzeń typu ransomware – wynika z przygotowanego przez Aon raportu Cyber Market Review.
- Zdaniem ekspertów brokera ubezpieczeniowego z cyberpolis powszechnie korzystają klienci korporacyjni, ale w sektorze MSP wciąż nie są one standardem.
- Ubezpieczyciele stosują dziś zaostrzone metody oceny odporności klientów na ataki hakerów – dla części polskich firm oznacza to trudności ze znalezieniem ochrony.
- Dane Aon pokazują, że od końca 2022 r. ceny cyberubezpieczeń na światowych rynkach zaczęły spadać. Ten trend nie obejmuje Polski, w której ceny nie osiągnęły jeszcze zagranicznego poziomu.
W I kw. 2023 roku liczba ataków ransomware wzrosła aż o 473% w porównaniu z okresem przed pandemią – podaje broker ubezpieczeniowy Aon w tegorocznym raporcie Cyber Market Review. Rosnące ryzyko nie pozostało bez wpływu na cyberubezpieczenia. Na kluczowych rynkach amerykańskim, brytyjskim czy zachodnioeuropejskim szybko rosnące składki za polisy nie nadążały za wypłacanymi odszkodowaniami. W latach 2021-2022 tempo wzrostu cen przekraczało nawet 130% r/r.
- Obecnie sytuacja na rynku jest bardzo ciekawa. Pomimo dużego zagrożenia atakiem hakerów, stawki za ubezpieczenia zaczynają na niektórych rynkach spadać. To efekt bardziej restrykcyjnej oceny ryzyka, którą stosują ubezpieczyciele. Do niedawna wystarczało, że klienci posiadali firewalle i antywirusy. Dziś zakłady ubezpieczeń biorą pod uwagę także m.in. stosowanie uwierzytelniania wieloskładnikowego (MFA), szyfrowanie danych, posiadanie procedur wykonywania kopii zapasowych czy planu ciągłości działania (BCP). Ubezpieczyciele często wykonują też skan podatności przedsiębiorstwa na zagrożenia, który zbiera publicznie dostępne dane i agreguje je w formie raportu. Wiele dużych firm stosuje zaawansowane zabezpieczenia, a posiadanie polisy cyber to dla nich norma. Ale w sektorze MSP świadomość cyfrowych ryzyk oraz potrzeby posiadania ochrony są wciąż o wiele mniejsze – tłumaczy Piotr Rudzki z Aon Polska.
Zdaniem brokera warto także zauważyć, że to, co jest już standardem za granicą, wciąż nie upowszechniło się w Polsce. Ma to konsekwencje cenowe oraz niekiedy ogranicza dostęp do ochrony.
- Przede wszystkim widzimy, że część polskich podmiotów nie nadążyła za trendami na rynku cyberbezpieczeństwa. Przy restrykcyjnej polityce oceny ryzyka ubezpieczycieli oznacza to problemy ze znalezieniem dobrej oferty ubezpieczenia. Poza tym wspomniane obniżki stawek nie dotyczą Polski. Dzieje się tak dlatego, że ceny w naszym kraju dopiero zbliżają się do zagranicznych poziomów. Myślę jednak, że pomimo tych czynników zainteresowanie cyberochroną będzie w Polsce rosło. To dziś nieuniknione – szczególnie w przypadku firm, które np. stosują przemysłowe systemy sterowania, czy na dużą skalę gromadzą, przechowują, przetwarzają lub rozpowszechniają dane osobowe – dodaje Piotr Rudzki.
Jaką ochronę zapewniają cyberpolisy?
Celem hakerów są dziś wszystkie firmy. W zasadzie nie ma już podmiotów, które nie wykorzystywałyby w swojej działalności sieci komputerowych i systemów informatycznych, np. nie przechowywałyby danych w chmurze.
Ubezpieczenie firmy przed cyfrowymi ryzykami chroni przedsiębiorstwa przed skutkami finansowymi incydentów informatycznych. Zapewnia m.in. pokrycie kosztów, które wynikają z naruszenia danych osobowych, np. odtworzenia danych, wymuszeń, utraconego zysku, kar administracyjnych czy odszkodowania. Pozwala także na sprawne zarządzanie szkodą, w tym przede wszystkim dostęp do specjalistów z zakresu prawa czy informatyki. Przedsiębiorcy objęci ochroną mogą liczyć również na zwrot kosztów związanych z awarią systemu lub złamania zabezpieczeń IT czy odtworzenia danych, a także wynikających z postępowań sądowych w wyniku naruszeń prywatności klientów.
- Zakres ochrony może być dopasowany do charakteru działalności i potrzeb firmy. Dzięki temu, że w proces zakupu ubezpieczenia włączona jest drobiazgowa ocena ryzyka, przedsiębiorstwa są w stanie wykryć luki w swoich zabezpieczeniach i poprawić ich jakość. My np. stosujemy autorskie rozwiązanie Cyber Quotient Evaluation, które daje możliwość dogłębnej analizy danych i stworzenie obrazu podatności organizacji na cyberryzyka – dodaje Piotr Rudzki z Aon Polska.

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Z badania Eurobarometru wynika, że nieco ponad połowa Europejczyków (53 proc.) popiera dalsze rozszerzenie UE o nowe kraje. Dania, która 1 lipca obejmuje po Polsce przewodnictwo w Radzie UE, zapowiada, że będzie to jeden z jej priorytetów na najbliższe półrocze, nazywając rozszerzenie „geopolityczną koniecznością” kluczową dla stabilizacji Europy.
Transport
Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.