Umowa na budowę dworca PKP w Koszalinie podpisana
W czwartek, 23 lutego Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę na budowę dworca PKP w Koszalinie. Budynek został zaprojektowany zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze, dzięki czemu stanowić będzie jeden z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. Generalnym wykonawcą inwestycji, wartej 44 milionów złotych jest firma ALSTAL Grupa Budowlana.
Firma ALSTAL swoje prace rozpocznie od przeniesienia obsługi podróżnych do dworca tymczasowego i wyburzenia dotychczasowego budynku. Następnie nastąpią prace budowlane, które zgodnie z podpisaną umową, mają zakończyć się do końca 2024 roku.
- Cieszę się na współpracę z Polskimi Kolejami Państwowymi, jednocześnie dziękując za zaufanie. Nasza firma ma ogromne doświadczenie w budownictwie kubaturowym. Współpracowaliśmy również, m.in. z Kolejami Wielkopolskimi, a aktualnie budujemy dla Kolei Dolnośląskich w Legnicy. Jestem przekonana, że dzięki naszej doświadczonej kadrze inżynierskiej, zrealizujemy budowę bez żadnych przeszkód. – powiedziała Katarzyna Kalk, Dyrektor Oddziału Gdańsk firmy ALSTAL.
Dworzec PKP w Koszalinie będzie funkcjonalny i składać się z dwóch części; pasażerskiej i handlowej, które podzieli zadaszony pasaż prowadzący na perony. W części pasażerskiej zaprojektowano hol kasowy z czterema „okienkami”, tablice przyjazdów i odjazdów, a także poczekalnię. W części handlowej znajdzie się siedem lokali usługowych, a także toalety. Z kolei na piętrze zlokalizowana zostanie siedziba Straży Ochrony Kolei i pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.
Nowy obiekt będzie przyjazny dla osób z niepełnosprawnościami i pozbawiony barier architektonicznych. Dodatkowo powstaną ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, plany dotykowe dworców i oznaczenia w alfabecie Braille’a. Na dachu dworca zainstalowanych zostanie aż 130 trójkątnych paneli fotowoltaicznych.
W ramach inwestycji, firma ALSTAL zadba o zagospodarowanie terenu wokół dworca. Wyburzone zostaną stare garaże, a przed obiektem powstaną nowe chodniki. Zaprojektowano także miejsca postojowe dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami i samochodów elektrycznych. Przed dworcem znajdzie się także zatoczka typu kiss&ride.
O projekcie budynku
Projekt nowego dworca opracowała pracownia TBI Architekci z Gdańska. Nowy dworzec charakteryzować będzie się lekką konstrukcją i w całości przeszkloną elewacją. Wyróżniać będzie się także ażurowy dach budynku z deseniem w postaci trójkątów. W środku nowego budynku zaplanowano otwarty pasaż: poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej.
Na wysokości piętra, za szklanymi elewacjami, wyeksponowane zostaną oryginalne ściany dworca z sgraffito z 1962 roku autorstwa artystów plastyków Zawojskich ze Szczecina mająca przypominać o historii budynku.
Generalny wykonawca inwestycji, firma ALSTAL Grupa Budowlana, ma bogate doświadczenie w budownictwie kubaturowym, a także dla kolei. Spółka wybudowała dla Kolei Wielkopolskich zaplecze do obsługi taboru w Wągrowcu, a aktualnie realizuje podobny projekt w Legnicy dla Kolei Dolnośląskich, którego otwarcie ma nastąpić jeszcze w tym roku.
O ALSTAL Grupa Budowlana
ALSTAL to bydgoska, rodzinna firma budowlana ze 100-procentowym udziałem kapitału polskiego. Od 47 lat specjalizuje się w projektowaniu i generalnym wykonawstwie inwestycji budowlanych obiektów: przemysłowych, mieszkaniowych, biurowych, sportowo-rekreacyjnych, basenowych, szpitalnych, energetycznych, a także renowacją zabytków. Działalność firmy została doceniona przez Fundację Polskiego Godła Promocyjnego, przez co ALSTAL jest posiadaczem Godła Teraz Polska.

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.