Komunikaty PR

Za nami Samorządowy Kongres Finansowy w Sopocie

2024-05-16  |  12:00
Biuro prasowe
Do pobrania press ( 0.02 MB )

Za nami Samorządowy Kongres Finansowy w Sopocie

W połowie maja w Sopocie odbył się Local Trends – Samorządowy Kongres Finansowy. Wydarzenie było okazją do rozmów o najważniejszych zadaniach na rozpoczynają się kadencję władz lokalnych. Samorządowcy mieli okazję przedstawić oczekiwania stronie rządowej oraz poznać potrzeby inwestorów i  nowe technologie gotowe do wdrożenia w miastach i gminach.

Jak rozwijać aglomeracje w oparciu o dane?

To temat sesji plenarnej, która odbyła się pierwszego dnia wydarzenia. Michał Ziółkowski, członek zarządu ds. techniki w Play zaprezentował wyniki raportu "Połączeni. Mieszkańcy polskich aglomeracji – jak żyją, pracują i odpoczywają?"

 – W raporcie skupiliśmy się na 12 największych aglomeracjach w Polsce. Badaliśmy przepływy naszej sieci, jak użytkownicy korzystają z naszej infrastruktury, jak za jej pomocą poruszają się po mieście. Wygenerowane zostały przy udziale kart SIM, z których na co dzień korzystają użytkownicy  – podkreślił Ziółkowski. Rolę tego typu danych w procesie zarządzania miastem podkreślał między innymi Jacek Jaśkowiak, prezydent Miasta Poznania  - Dane z sieci komórkowych pokazują, że w Poznaniu mieszka nie 540 tys. osób, a 640 tys. osób. Kluczowe znaczenie ma to, jak je wykorzystać i dostosować politykę do przepływów ludzi.

- Chcemy przeprowadzić analizę ruchu turystycznego, żeby wiedzieć skąd do nas turyści przyjeżdżają i jak długo przebywają. W Sopocie na co dzień mieszka 35 tys. osób, a w sezonie jest ich milion – mówiła Magdalena Cieślik, wiceprezydent Miasta Sopotu.

Jak przyciągać inwestycje?

Duże inwestycje przekładają się na rozwój samorządu. To nowe miejsca pracy, które przeciwdziałają wyludnieniu, rozwój infrastruktury i możliwości realizowania wspólnych inicjatyw dla społeczności lokalnej. Pojawiające się optymistyczne prognozy dostępu do funduszy europejskich i perspektywa odbudowania dochodów własnych samorządów sprawiają, że miasta wzmacniają potencjał inwestycyjny i muszą szybko adoptować swoje budżety oraz strategie celem sprawnego podejmowania decyzji. Podczas kongresu Tomasz Robaczyński, członek zarządu w Banku Gospodarstwa Krajowego wskazał, że

- Potrzeby samorządów dużych i małych są różne. Małe potrzebują twardej infrastruktury drogowej i kanalizacyjnej, w większych miastach dochodzi realizacja innych potrzeb mieszkańców. Mniejsze samorządy mają mniejsze możliwości finansowania. W samorządach dużych terytorialnie, ale z małą liczbą mieszkańców pilna jest potrzeba zapewnienia mieszkańcom komunikacji. Aktualnie jako BGK realizujemy i rozwijamy programy mieszkaniowe. Druga rzec to środki unijne i podpisana umowa z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej – 9 miliardów na zieloną transformację miast. Rozmawiamy o możliwości refinansowania tych zadań.

O warunkach finansowania programów inwestycyjnych w samorządach przez Europejski Bank Inwestycyjny mówiła natomiast Teresa Czerwińska, wiceprezes zarządu.

- W ubiegłym roku Polska otrzymała ponad 5 mld euro finansowania z grupy Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Przez 20 lat Polski w Unii Europejskiej jest to blisko 95 mld euro. Finansowanie zrównoważonego rozwoju miast i regionów wyniosło w zeszłym roku ponad 2 mld euro. Dużą część naszego portfela stanowi modernizacja transportu publicznego. Oprócz dużej infrastruktury transportowej jest to tabor komunikacyjny, zakup nowych tramwajów i modernizacja linii tramwajowych. Drugim obszarem finansowania EBI dla samorządów jest edukacja. To nie tylko budynki i ich modernizacja, lecz także programy edukacyjne. Niezwykle istotne dla samorządów jest finansowanie małej i średniej przedsiębiorczości na efektywność energetyczną, cyfryzację, podnoszenie kompetencji, prowadzone za pośrednictwem banków komercyjnych – mówiła Teresa Czerwińska.

O warunkach udanej współpracy samorządów oraz biznesu rozmawiali uczestnicy sesji  „Sposoby na rozwój, czyli jak samorząd może przyciągać inwestorów”. Powszechnie znanymi kluczowymi czynnikami przyciągającymi inwestorów są m.in. rozwój infrastruktury, zaangażowanie partnerów akademickich, promocja lokalnych talentów i potencjału gospodarczego czy ulgi prawno-podatkowe.  Ilona Antoniszyn, Dyrektor Biura Przedstawicielstwa Politycznego grupy Volkswagen AG w Warszawie zwróciła jednak uwagę na dynamicznie zachodzące zmiany, do których Polska musi się przystosować

- Aby pozyskać nowe inwestycje trzeba dziś spełnić warunki inne niż do tej pory.Trzeba zadbać o obsługę energetyczną. Musimy dysponować czystą, zieloną energią, w bardzo dużych ilościach i potrzebujemy ludzi o nowych kompetencjach. Jeżeli gmina chce zachować swoją produkcje musi zatem zadbać o infrastrukturę, przeszkolenie, energię.

- Jako Polska Agencja Inwestycji i Handlu jesteśmy na pierwszej linii kontaktu z inwestorami. Największe inwestycje potrzebują naprawdę dużego wsparcia i my jesteśmy odpowiedzialni za współpracę z Ministerstwem Rozwoju i Technologii oraz ustalenie tego jakie regulacje należy wprowadzić, aby Polska była atrakcyjna i abyśmy nadal byli hubem dla elektromobilności. Stoimy przed rozdrożem kiedy możemy stać się technologicznym centrum w kontekście elektromobilności lub zostać w tyle - podkreślała Monika Kisiel, Menadżer w Departamencie Inwestycji, Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

W ramachkongresu wręczona została nagroda specjalna Local Trends dla InPost Green City za działalność na rzecz zrównoważonego rozwoju miast i popularyzację idei green city. Nagrodę z rąk organizatorów Local Trends - Tomasza Kobierskiego, prezesa zarządu Grupa MTP i Macieja H. Grabowskiego, prezesa Centrum Myśli Strategicznych odebrała Marta Zalewska, Dyrektorka ds. relacji partnerskich i Programu InPost Green City. Obecnie w Programie InPost Green City uczestniczy 60 miast, we współpracy z którymi zrealizowanych zostało ponad 60 inicjatyw takich jak m.in.: tworzenie i zazielenianie terenów miejskich – park kieszonkowy w Warszawie, ogrody deszczowe w Lublinie, place zabaw w Łodzi i Bytomiu, czy strefy workout w Kielcach, a także inicjatywy smart jak np. zainstalowanie 6 ławek solarnych na Placu Miejskim w Wyszkowie.

W Local Trends – Samorządowym Kongresie Finansowym w Sopocie wzięło udział ponad 1000 uczestników i prawie 200 prelegentów. W dniach Local Trends - Europejskie Forum Samorządowe  odbędzie się w Poznaniu w dniach 14-15 października 2024. Rejestracja jest już otwarta: https://rejestracjapoznan.localtrends.pl/  

***

Local Trends to projekt, którego celem jest wzmocnienie głosu gmin, miast, powiatów i województw w dyskusji o rozwoju społeczno-gospodarczym jednostek samorządu terytorialnego oraz kraju. Inicjatorami Local Trends są Centrum Myśli Strategicznych i Grupa MTP we współpracy z partnerami samorządowymi. Nad jakością merytoryczną wydarzeń czuwa Rada Programowa składająca się z kilkudziesięciu ekspertów – przedstawicieli administracji państwowej, samorządów, biznesu oraz nauki.

Gospodarze: Miasto Sopot, Miasto Poznań, Samorząd Województwa Pomorskiego, Samorząd Województwa Wielkopolskiego.

Organizatorzy: Fundacja Centrum Myśli Strategicznych, Grupa MTP

Patronat Honorowy: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Wojewoda Pomorska Beata Rutkiewicz

Partnerzy Samorządowi: Unia Metropolii Polskich, Związek Miast Polskich, Związek Gmin Wiejskich RP, Związek Powiatów Polskich oraz Związek Województw RP

Partner Generalny: PLAY

Partnerzy Strategiczni: Bank Gospodarstwa Krajowego, Samorząd Województwa Pomorskiego

Partner Premium: Autopay

Partnerzy: Agencja Rozwoju Pomorza, Betacom, EMKA Oil, ORLEN Neptun

Sponsorzy: Comarch, Grupa Luxmed, Narodowy Instytut Wolności, Polski Fundusz Rozwoju

Partnerzy Merytoryczni: Fundacja RC, Instytut Finansów Publicznych, Kompaktowy Pleszew,  Polska Unia Mobilności Aktywnej, Think Tank, WWF Polska, Związek Miast i Gmin Morskich

Partnerzy Instytucjonalni: Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER, Gdański Klub Biznesu, Polska Izba Gospodarcza, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski, Stowarzyszenie Gmin Przyjaznych Energii Odnawialnej, Stowarzyszenie PRO, Unia Miasteczek Polskich, Wielkopolska Izba Przemysłowo-Handlowa, Wielkopolski Związek Pracodawców, Związek Gmin Pomorskich

Strategiczni Partnerzy Medialni: Forbes, Business Insider, onet.pl

Partner Radiowy: Polskie Radio

Partnerzy Medialni: Agencja Interaktywna r360, Defence24.pl, Dziennik Gazeta Prawna, Forum Samorządowe, Newseria Agencja Informacyjna, Newseria Biznes, Newseria Innowacje, politykazdrowotna.com, Prestiż Magazyn Trójmiejski,  Serwis Administracyjno-Samorządowy, Serwis Samorządowy PAP.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse 73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań Biuro prasowe
2024-07-04 | 17:30

73% firm zachęca pracowników do proekologicznych zachowań

Działania eko stają się coraz ważniejsze dla Polaków, a firmy stoją w coraz większym stopniu przed wyzwaniem związanym z raportowaniem niefinansowym (ESG),
Finanse Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń
2024-07-02 | 08:30

Gdzie nie logować się na konto bankowe? Świadomość potencjalnych zagrożeń

W czasach, gdy coraz więcej codziennych transakcji przenosi się do świata online, bezpieczeństwo kont bankowych jest absolutnym priorytetem. Zachowanie ostrożności podczas logowania jest
Finanse Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?
2024-06-30 | 22:00

Jak zarobić na mieszkaniu i wciąż w nim mieszkać?

Coraz więcej mówi się o rencie dożywotniej, czyli hipotece odwróconej w modelu sprzedażowym. Zazwyczaj, gdy chcemy kupić nieruchomość, to udajemy się do banku

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

Ochrona środowiska

Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

Transport

Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.