Zielone światło dla najemców do weryfikacji umów z centrami handlowymi
Sąd Najwyższy opublikował pisemne uzasadnienie wyroku z dnia 28 października 2022 r. (sygn. akt II CSKP 456/22), który dotyczył tzw. opłat operacyjnych naliczanych najemcom przez centra handlowe w sposób dający przywileje głównym najemcom (tzw. anchor tenants).
Istota wyroku sprowadza się do potwierdzenia stanowiska wydanego w przedmiotowej sprawie przez Sąd Apelacyjny w Warszawie, że zróżnicowane obciążenie kosztami operacyjnymi najemców lokali w centrum handlowym może stanowić czyn nieuczciwej konkurencji naruszający zasadę równego traktowania kontrahentów.
Jak uważa partner zarządzający kancelarii Czupajło Ciskowski & Partnerzy, adwokat Łukasz Ciskowski kluczowym jest to, że Sąd Najwyższy nie skupiał się na roztrząsaniu tej bezspornej w sprawie kwestii, lecz na ustaleniu sposobu ustalania wysokości odszkodowania dla najemcy oraz podstawy prawnej w tym zakresie. Wskazał w tym zakresie, że ewentualne upusty ze strony wynajmującego (np. w związku z pandemią COVID-19) nie mają znaczenia dla ustalenia wysokości szkody najemcy, a podstawy odpowiedzialności wynajmującego można upatrywać zarówno w odpowiedzialności odszkodowawczej z tytułu czynów nieuczciwej konkurencji, jak również z tytułu bezpodstawnego wzbogacenia.
Przedmiotowy wyrok i jednoznaczne zapatrywanie Sądu Najwyższego na powyższą spotykaną powszechnie praktykę daje zielone światło najemcom do weryfikacji swoich umów i sposoby obliczania przez najemców tzw. opłat operacyjnych lub innych opłat dodatkowych o podobnych charakterze.
Wydane orzeczenie to reakcja na coraz częstsze spory na linii najemca – wynajmujący związane ze słabą pozycją negocjacyjną najemców mniejszych powierzchni. Kierunek należy oceniać pozytywnie jako wyraz troski o uczciwą konkurencję na rynku najmu powierzchni komercyjnych. Należy spodziewać się kolejnych orzeczeń sądowych wydawanych w sprawach praktyk właścicieli centrów handlowych.

Z ziemniaka zrobili biznes

Jak wykorzystać kryptowaluty w biznesie?

Mustela Stelatopia+ zwycięzcą Rankingu TOP10 Emolienty 2025
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.