Newsy

1 proc. populacji ma zaburzenia autystyczne

2012-04-02  |  13:17
Mówi:Joanna Grochowska
Funkcja:Wiceprezes
Firma:Fundacja SYNAPSIS
  • MP4

    Co roku rośnie liczba dzieci, u których zdiagnozowano autyzm. Zwiększona wykrywalność to przede wszystkim efekt stopniowo rosnącej świadomości wśród lekarzy, nauczycieli i rodziców, również dzięki takim akcjom jak Światowy Dzień Wiedzy na temat Autyzmu.

    Organizatorem akcji w Polsce jest Fundacja SYNAPSIS - na co dzień zajmująca się leczeniem i diagnozowaniem autyzmu, ale również rozpowszechnianiem wiedzy o tych zaburzeniach wśród społeczeństwa.  Według Fundacji w tej dziedzinie wciąż jest wiele do zrobienia, bo Polacy za mało wiedzą o autyzmie.

     - Chcielibyśmy dotrzeć z takim przekazem, że osoby z autyzmem, z zaburzeniami spektrum autyzmu i ich rodziny żyją wśród nas. Są to tacy sami ludzie jak my, tylko odbierający świat inaczej. W związku z tym zachowujący się inaczej. Są to ludzie, którzy odczuwają wszystko i zasługują na naszą uwagę, tolerancję i otwartość i na to, żebyśmy wiedzieli coś więcej nt. autyzmu – mówi Joanna Grochowska, wiceprezes Fundacji SYNAPSIS.

    Autyzm nie oznacza niepełnosprawności. W wielu przypadkach osoby z zaburzeniami spektrum autystycznego odnoszą sukcesy w dziedzinach, które wymagają logicznego i precyzyjnego myślenia, czyli analiza rynków czy nowoczesne technologie.

     - To specyficzne postrzeganie świata, logiczne, precyzyjne, uporządkowane niesłychanie mogłoby się przydać w pewnych dziedzinach życia. Dolina Krzemowa jest nazywana zagłębiem Aspergerowców. Ten typowy schemat programisty, społecznie wycofanego, który nie ma relacji z otoczeniem, nie potrafi się komunikować, a jednocześnie wymyśla genialne rzeczy, wynika właśnie stąd, że wielu Aspergerowców pracuje w branży IT.  Zajmując się rynkiem finansowym widzę, że pewne kompetencje mogłyby się przydać również w niektórych segmentach rynku finansowego - mówi Grzegorz Zalewski, ekspert Domu Maklerskiego BOŚ i ojciec dziecka, u którego zdiagnozowano zespół Aspergera.

    Z roku na rok liczba osób z zaburzeniami autyzmu rośnie. Przede wszystkim dlatego, że zwiększa się wykrywalność choroby.

     - Rzeczywiście zwiększa się ona szczególnie wśród grupy osób wysokofunkcjonujących, czy też osób z zespołem Aspergera. O ile 10 lat temu było to 4-5 osób na 10 tys., dziś statystyki mówią, że jest to 1 osoba na 150, a nawet na 100 osób, czyli 1 proc. populacji - podkreśla Joanna Grochowska z Fundacji SYNAPSIS.

    W tym roku do akcji Światowego Dnia Wiedzy nt. Autyzmu włączyło się wiele miast Polski. Wieczorem na niebiesko podświetlone zostaną Pałac Kultury i Nauki w Warszawie, Manufaktura w Łodzi, Ratusz w Kaliszu, Zamek w Lublinie i Spodek w Katowicach. Na całym świecie w wyrazie solidarności z osobami z autyzmem na niebiesko zaświecą również giełdy, m.in. w Warszawie, w Amsterdamie i Nowym Jorku.

     - Jest szereg instytucji, które postanowiły w jakiś sposób podkreślić wagę tego problemu społecznego. Oprócz GPW jest to m.in. NYSE Euronext, czyli Nowy Jork, ale też giełda w Paryżu, Deutsche Boerse i inne miasta europejskie - wymienia Adam Maciejewski, członek zarządu GPW.

    W ubiegłorocznej edycji Światowego Dnia Wiedzy na Temat Autyzmu na niebiesko podświetlono 2000 budynków w 48 krajach.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.