Newsy

100 mld USD za Facebooka. To więcej niż wycena Forda

2012-05-18  |  16:45
Mówi:Dawid Pacha
Funkcja:Strateg Social Media w agencji Mitu, SGH
  • MP4

    Facebook dysponuje niewielkimi zasobami i niskimi przychodami, a mimo to, jest wyceniany na 100 mld dolarów. Portal założony w 2004 r. dziś debiutuje na amerykańskiej giełdzie. 

     – To jest wysoka stawka jak na tego rodzaju serwis – komentuje Dawid Pacha ze Szkoły Głównej Handlowej i strateg social media w agencji Mitu.

    Ekspert zwraca uwagę na niskie przychody serwisu, zysk netto i niewielkie zasoby, którymi dysponuje.

     – Porównując Facebooka do Forda, dwie duże firmy, które znamy, zwraca uwagę różnica pomiędzy ich zasobami i przychodami. Ford ma 36-krotnie wyższe zasoby i 8-krotnie wyższy zysk netto niż Facebook – mówi Dawid Pacha. – Mimo to Ford jest zdecydowanie niżej wyceniany niż Facebook.

    Dawid Pacha podaje, że wartość samochodowego koncernu szacowana jest na poziomie 70 proc. wartości jego zasobów. Natomiast portal społecznościowy założony przez Marka Zuckerberga – na poziomie 13-krotnie wyższym niż jego zasoby.

     – To daje do myślenia. Facebook jest wyceniany nie ze względu na to, jakie ma zasoby, tylko ze względu na to, jaka jest wiara, że uda się ten serwis wykorzystać. Zasobami Facebooka nie są dobra materialne, są nimi informacje o nas, o użytkownikach. W tej chwili tych informacji nie udaje się jeszcze w sposób efektywny wykorzystać w celach biznesowych, ale w przyszłości oczywiście jest to możliwe – komentuje ekspert.

    Podkreśla, że Facebook to nie tylko portal społecznościowy skupiający ponad 900 mln internautów, ale też unikalna infrastruktura. Korzysta z niej coraz więcej internetowych sklepów i firm usługowych. Przy rejestracji do ich serwisów można wykorzystać swoje facebookowe konto, co znacznie skraca czas i ułatwia rejestrację. I to, zdaniem Dawida Pachy, jest szansą dla Facebooka na zysk.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

    W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

    Handel

    Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

    19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

    Transport

    W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

    Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.