Newsy

100 mld USD za Facebooka. To więcej niż wycena Forda

2012-05-18  |  16:45
Mówi:Dawid Pacha
Funkcja:Strateg Social Media w agencji Mitu, SGH
  • MP4

    Facebook dysponuje niewielkimi zasobami i niskimi przychodami, a mimo to, jest wyceniany na 100 mld dolarów. Portal założony w 2004 r. dziś debiutuje na amerykańskiej giełdzie. 

     – To jest wysoka stawka jak na tego rodzaju serwis – komentuje Dawid Pacha ze Szkoły Głównej Handlowej i strateg social media w agencji Mitu.

    Ekspert zwraca uwagę na niskie przychody serwisu, zysk netto i niewielkie zasoby, którymi dysponuje.

     – Porównując Facebooka do Forda, dwie duże firmy, które znamy, zwraca uwagę różnica pomiędzy ich zasobami i przychodami. Ford ma 36-krotnie wyższe zasoby i 8-krotnie wyższy zysk netto niż Facebook – mówi Dawid Pacha. – Mimo to Ford jest zdecydowanie niżej wyceniany niż Facebook.

    Dawid Pacha podaje, że wartość samochodowego koncernu szacowana jest na poziomie 70 proc. wartości jego zasobów. Natomiast portal społecznościowy założony przez Marka Zuckerberga – na poziomie 13-krotnie wyższym niż jego zasoby.

     – To daje do myślenia. Facebook jest wyceniany nie ze względu na to, jakie ma zasoby, tylko ze względu na to, jaka jest wiara, że uda się ten serwis wykorzystać. Zasobami Facebooka nie są dobra materialne, są nimi informacje o nas, o użytkownikach. W tej chwili tych informacji nie udaje się jeszcze w sposób efektywny wykorzystać w celach biznesowych, ale w przyszłości oczywiście jest to możliwe – komentuje ekspert.

    Podkreśla, że Facebook to nie tylko portal społecznościowy skupiający ponad 900 mln internautów, ale też unikalna infrastruktura. Korzysta z niej coraz więcej internetowych sklepów i firm usługowych. Przy rejestracji do ich serwisów można wykorzystać swoje facebookowe konto, co znacznie skraca czas i ułatwia rejestrację. I to, zdaniem Dawida Pachy, jest szansą dla Facebooka na zysk.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury

    Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.

    Media i PR

    M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

    Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.

    Firma

    Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

    Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.