Newsy

Afera podsłuchowa zdominowała media w czerwcu. „Wprost” zdecydowanym liderem cytowań

2014-07-24  |  06:30

Ujawnienie podsłuchanych rozmów członków administracji państwa dało „Wprostowi” zdecydowane pierwsze miejsce wśród najczęściej cytowanych mediów w czerwcu. Tygodnik był cytowany prawie pięciokrotnie częściej od drugiej w rankingu „Gazety Wyborczej”. Publikacje „Wprostu” przywoływali nie tylko inni dziennikarze i politycy, lecz nawet językoznawcy.

Nagrania i związane z nimi publikacje tygodnika „Wprost” zdeterminowały cały obraz czerwca, jeżeli chodzi o cytowalność i opiniotwórczość mediów w Polsce. Jest to sytuacja bez precedensu w całej 10-letniej historii raportu „Najbardziej opiniotwórcze media” w Polsce, bo dysproporcja pomiędzy cytowalnością gazety „Wprost” a pozostałych mediów w innych środkach przekazu jest ogromna – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Łukasz Jadaś z Instytutu Monitorowania Mediów.

Zgodnie z raportem IMM „Wprost” miał w czerwcu 3581 cytowań w innych mediach, a 106 miała strona internetowa tygodnika. To znacznie więcej niż „Gazeta Wyborcza”, która była druga w rankingu „Najbardziej opiniotwórczych mediów”, ale zdobyła tylko 752 cytowania.

Dzięki aferze podsłuchowej skorzystał nie tylko „Wprost”, lecz także cały rynek mediów. Wzrosła bowiem ogólna liczba cytowań. „Rzeczpospolita”, która była liderem rankingu w maju, miała wówczas nieco ponad 514 cytowań. „Wprost” zdobył w maju nieco ponad 112 cytowań i był dopiero ósmy wśród najbardziej opiniotwórczych mediów.

Afera taśmowa była analizowana pod wieloma różnymi kątami i wywoływała zainteresowanie nie tylko wśród polityków, dziennikarzy, lecz także wśród prawników, publicystów czy nawet językoznawców, którzy komentowali wypowiedzi upublicznione przez tygodnik – analizuje Jadaś.

W rankingu periodyków „Wprost” zdecydowanie pokonał kolejne tygodniki – „Newsweek” (162 cytowania, ponad 23-krotnie mniej niż „Wprost”) i „wSieci” (63 cytowania).

Wśród tytułów prasowych na kolejnych miejscach za „Wprostem” znalazły się „Gazeta Wyborcza” oraz „Rzeczpospolita”, która utrzymała zbliżoną liczbę cytowań w porównaniu z majem (497 w czerwcu). Liderem rankingu wśród stacji telewizyjnych zdecydowanie były te z grupy TVN – kanał informacyjny TVN24 zdobył w czerwcu 216 cytowań, a kanał TVN ‒ 103 cytowania. 65 cytowań zyskał portal internetowy tvn24.pl.

Komercyjne stacje radiowe zdecydowanie pokonały w liczbie cytowań stacje publiczne. Inne media najczęściej przywoływały RMF FM (322 cytowania), Radio ZET (92) i TOK FM (68).

Do pobrania

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Polityka

Dramatyczna sytuacja ludności w Strefie Gazy. Pilnie potrzebna dobrze zorganizowana pomoc humanitarna

Według danych organizacji Nutrition Cluster w Strefie Gazy w lipcu br. u prawie 12 tys. dzieci poniżej piątego roku życia stwierdzono ostre niedożywienie. To najwyższa miesięczna liczba odnotowana do tej pory. Mimo zniesienia całkowitej blokady Strefy Gazy sytuacja w dalszym ciągu jest dramatyczna, a z każdym dniem się pogarsza. Przedstawiciele Polskiej Akcji Humanitarnej uważają, że potrzebna jest natychmiastowa pomoc, która musi być dostosowana do aktualnych potrzeb poszkodowanych i wsparta przez stronę izraelską.

Polityka

Wśród Polaków rośnie zainteresowanie produktami emerytalnymi. Coraz chętniej wpłacają oszczędności na konta IKE i IKZE

Wzrosła liczba osób, które oszczędzają na cele emerytalne, jak również wartość zgromadzonych środków. Liczba uczestników systemu emerytalnego wyniosła w 2024 roku ponad 20,8 mln osób, a wartość aktywów – 307,5 mld zł – wynika z najnowszych danych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF). Wyraźny wzrost odnotowano w przypadku rachunków IKE i IKZE, na których korzyść działają m.in. zachęty podatkowe. Wpłacane na nie oszczędności są inwestowane, a tym samym wspierają gospodarkę i mogą przynosić atrakcyjną stopę zwrotu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.