Newsy

Balice chcą w tym roku pobić rekord liczby obsłużonych pasażerów

2013-04-08  |  06:35
Mówi:Dr Jan Pamuła
Funkcja:Prezes
Firma:Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków – Balice
  • MP4
  • Pomimo kryzysu na lotniczym rynku w UE i planowanych prac budowlanych, lotnisko w Krakowie chce w tym roku pobić rekord liczby pasażerów. Plan zakłada wzrost ruchu o 7 proc. w stosunku do najlepszego w historii 2012 roku. Balice są zdecydowanym liderem wśród portów regionalnych zarówno pod względem liczby pasażerów, jak i obsługiwanych linii lotniczych i połączeń, choć o nowe połączenia nie jest łatwo. 

     – Lotnisko regionalne w przeciwieństwie do centralnego, jakim jest Okęcie, musi walczyć o każde połączenie. Przewoźnicy wybierają Okęcie, dlatego że przylatują do stolicy dużego państwa środkowoeuropejskiego, natomiast zarządzający każdym portem regionalnym, nawet tak ważnym jak Kraków, musi o każde połączenie walczyć, poprzez rozmowy, analizy i propozycje zdobywają każde połączenie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria dr Jan Pamuła, prezes zarządu Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II Kraków-Balice.

    W ubiegłym roku lotnisko stolicy Małopolski obsłużyło ponad 3,4 mln pasażerów. Odbyło się tu prawie 40 tys. operacji lotniczych. W obydwu kategoriach był to najlepszy wynik w historii lotniska. Latem do Krakowa będzie latać 13 linii lotniczych, oferując 84 połączenia. Dojdzie również sześć nowych tras czarterowych, a ich ogólna liczba wzrośnie do 23. Drugie największe lotnisko regionalne w Polsce – port lotniczy w Gdańsku – obsłużyło w 2012 r. ok. 2,9 mln podróżnych i lata tam 8 linii lotniczych.

    Dr Pamuła zapewnia jednak, że to nie koniec możliwości krakowskiego lotniska. Po kilku latach przerwy loty z Balic do Rzymu przywróciła Alitalia. Prezes portu liczy na sukces i zwiększenie częstotliwości lotów do stolicy Włoch.

     – Mam nadzieje, że to będzie tak dobrze obłożone połączenie, że w przyszłym roku będzie więcej. Przykład Moskwy jest najlepszym tego dowodem, ponieważ Aeroflot cztery razy w tygodniu latał do tej pory. Walczyliśmy cztery lata o to połączenie. W ubiegłym roku otworzyliśmy. Od tego lata będzie latał siedem razy w tygodniu, czyli codziennie – zapowiada prezes.

    Szansą dla portu lotniczego może być organizacja zimowych igrzysk olimpijskich w 2022 r., o którą Kraków będzie się starał. Wtedy lotnisko w Balicach byłoby głównym punktem dla przylatujących sportowców i kibiców. Prezes portu zapewnia, że do tego czasu infrastruktura lotniska będzie gotowa na przyjęcie zwiększonego ruchu. W pobliżu powstaje już czterogwiazdkowy hotel, niedługo ruszy rozbudowa części lotniczej oraz terminala pasażerskiego. Władze lotniska rozważają również wybudowanie nowego pasa startowego.

    Jak zapewnia Jan Pamuła, trwające inwestycje nie powinny utrudnić działalności lotniska w 2013 i 2014 r. Jak pokazuje budowa hotelu przy terminalu, prace można prowadzić bez szkody dla normalnego funkcjonowania portu.

     – Mimo kopania fundamentów, wokół lotniska jest czysto. Teren jest ogrodzony i zamknięty w tym bałaganie organizacyjnym, natomiast wokół lotniska i na lotnisku jest czysto. I chcielibyśmy, żeby każda inwestycja tak przebiegała – podkreśla dr Jan Pamuła.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Kalendarium

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Farmacja

    Naukowcy najlepiej ocenianą przez Polaków grupą zawodową walczącą z pandemią. Prace badawcze związane z przeciwdziałaniem skutkom koronawirusa przyczyniły się do zwiększenia tempa badań w wielu dziedzinach

    Pandemia COVID-19 będzie mieć ogromny wpływ na to, jak działa świat nauki. Jej efektem już jest chociażby przyspieszenie tempa publikacji badań naukowych czy upowszechnienie w badaniach cyfrowych technologii. – Nie wiemy jeszcze, jak sytuacja się rozwinie, nie mamy teraz wystarczającej wiedzy, bo jesteśmy jeszcze w samym środku kryzysu. To, jak świat zareagował na pandemię, zdecydowanie wpłynęło na zmianę sposobu pracy naukowców, a także tempo dzielenia się postępami w badaniach naukowych – twierdzi Charles M. Rice, laureat ubiegłorocznej Nagrody Nobla i jeden z najwybitniejszych na świecie wirusologów. Co istotne, pandemia spowodowała też skokowy wzrost zaufania społecznego do naukowców i środowiska akademickiego.

    Transport

    Mniejsze miasta w Polsce też chcą inwestować w inteligentne technologie. Dzięki projektom smart city staną się bardziej ekologiczne i przyjazne dla mieszkańców

    Inteligentne parkingi i oświetlenie miejskie, zarządzanie ruchem drogowym w czasie rzeczywistym, monitoring przestrzeni publicznej czy zdalny odczyt liczników – to rozwiązania z obszaru smart city najczęściej wdrażane przez polskie miasta, które jednak wciąż napotykają przy tym wiele barier. Dlatego inteligentne technologie wprowadzają jak na razie głównie największe aglomeracje, jak Warszawa czy Wrocław, choć ambitne plany w tym zakresie ma także coraz więcej mniejszych miast. Jest wśród nich podwarszawski Serock, którego pandemia skłoniła do realizacji projektu smart city obejmującego cyfryzację gminy. Samorząd podpisał właśnie umowę z koncernem technologicznym Huawei, który ma pomóc w stworzeniu innowacyjnego i ekologicznego miasta.

    Problemy społeczne

    W Polsce rodzi się coraz mniej dzieci. Potrzebne są lepszy dostęp do żłobków i przedszkoli oraz większa stabilność zatrudnienia

    W 2020 roku urodziło się w Polsce ok. 355 tys. dzieci, najmniej od 2003 roku. Współczynnik dzietności był nieco niższy niż w 2019 roku i wynosił 1,41. Polsce daleko jeszcze do poziomu 2,1, który gwarantuje zastępowalność pokoleń. – Zachęty finansowe mają ograniczoną skuteczność dla poprawy sytuacji demograficznej. Potrzebna jest większa równowaga w podziale odpowiedzialności za dostarczanie środków na utrzymanie rodziny i wspólne wypełnianie obowiązków opiekuńczych przez rodziców – mówi prof. dr hab. Irena Kotowska, ekspert ds. demografii i polityki ludnościowej ze Szkoły Głównej Handlowej. Rząd przedstawił w ubiegłym tygodniu Strategię Demograficzną 2040, która ma pomóc Polsce wyjść z pułapki niskiej dzietności.

    Przemysł

    Centra usług wspólnych liderami w tworzeniu nowych miejsc pracy. Prawie 90 proc. firm zamierza zatrudniać

    Pod koniec ubiegłego roku 88 proc. decydentów z branży usług wspólnych i outsourcingu deklarowało plany zwiększania zatrudnienia, i to mimo pandemii – wynika z badania BEAS. Sektor ten jest liderem w tworzeniu nowych wakatów. Centra usług wspólnych i outsourcingu planują inwestować głównie w kapitał ludzki, rozwój produktów i usług oraz nowe technologie. To oznacza rosnące zapotrzebowanie na specjalistów. – Bezrobocie będzie dalej spadać, ofert pracy będzie więcej niż dobrych kandydatów i ukształtuje się tzw. rynek pracownika – przewiduje Artur Skiba, prezes agencji rekrutacyjnej Antal.