Newsy

Afera Amber Gold nie odebrała Providentowi klientów. Nie zrobi tego też poluzowanie rekomendacji T

2013-03-21  |  06:40

W ostatnich latach Provident na polskim rynku stabilnie rośnie. W ubiegłym roku liczba klientów przekroczyła 821 tysięcy, co oznacza wzrost o 4 proc. Zdaniem władz Provident Polska, dobrej kondycji firmy nie zaszkodzi poluzowanie rekomendacji T, dzięki któremu – według bankowców – część kredytobiorców zrezygnuje z usług firm pożyczkowych i powróci do banków. Na sytuację Providenta nie wpłynęła także sprawa Amber Gold.

 – Zdecydowanie popieramy wszystko, co zostanie zrobione, by uczynić rynek pożyczek i kredytów bardziej przejrzystym, etycznym i odpowiedzialnym – mówi Agencji Informacyjnej Newseria David Parkinson, prezes zarządu Provident Polska. – Konkurencja generalnie podnosi jakość usług dla klienta. My już gwarantujemy wysoki poziom naszych usług, ale wszystkie działania, które pobudzą konkurencję, a tym samym podniosą jakość usług i poprawią regulacje na rynku pożyczek, będą dobrym posunięciem – ocenia konsekwencje sprawy Amber Gold.

Jak przyznaje, uwaga medialna poświęcona tej aferze przyczyniła się do nerwowości na polskim rynku. Określenie „parabank”, którego używano również w stosunku do Providenta, zaczęło być odbierane zdecydowanie negatywnie. Jednak firmie udało się zatrzymać klientów.

 – Z uwagi na to, że mamy dobre relacje z naszymi agentami i klientami, jesteśmy w stanie wyjaśnić im, że nie jesteśmy parabankiem, nie jesteśmy instytucją jak Amber Gold, nie jesteśmy na żadnej liście, na której widnieją tego typu instytucje, ani nawet nie moglibyśmy się na niej znaleźć – mówi David Parkinson. – Wszystko, co pożyczamy naszym klientom, jest absolutnie uczciwe i przejrzyste. A nasi agenci bardzo dobrze potrafią to wyjaśnić naszym klientom.

Zmiany regulacji niestraszne

Zmieniona w lutym przez Komisję Nadzoru Finansowego rekomendacja T, która łagodzi kryteria udzielania kredytów i pożyczek przez banki, nie wpłynie, zdaniem władz Providenta, na kondycję spółki.

 – W ubiegłym roku odnotowaliśmy czteroprocentowy wzrost i w ostatnich trzech latach stabilnie rośliśmy – podkreśla prezes. – Rozpoczęliśmy wzrosty jeszcze przed rekomendacją T. Przez cały czas obserwujemy profil naszych klientów, obserwujemy konkurencję i nie widzimy znaczącego wpływu. Takiego też się nie spodziewamy po poluzowaniu rekomendacji.

Polska jest najbardziej dochodowym rynkiem z sześciu (Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia i Meksyk), na których spółka funkcjonuje. Grupa IPF (International Personal Finance), która pod marką Provident prowadzi działalność na tych rynkach, już w środę zadebiutuje (w ramach notowania równoległego) na Giełdzie Papierów Wartościowych. Będzie pierwszą firmą pożyczkową notowaną na warszawskim parkiecie. W tym roku chce też rozpocząć działalność na Litwie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.