Mówi: | David Parkinson |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Provident Polska |
Afera Amber Gold nie odebrała Providentowi klientów. Nie zrobi tego też poluzowanie rekomendacji T
W ostatnich latach Provident na polskim rynku stabilnie rośnie. W ubiegłym roku liczba klientów przekroczyła 821 tysięcy, co oznacza wzrost o 4 proc. Zdaniem władz Provident Polska, dobrej kondycji firmy nie zaszkodzi poluzowanie rekomendacji T, dzięki któremu – według bankowców – część kredytobiorców zrezygnuje z usług firm pożyczkowych i powróci do banków. Na sytuację Providenta nie wpłynęła także sprawa Amber Gold.
– Zdecydowanie popieramy wszystko, co zostanie zrobione, by uczynić rynek pożyczek i kredytów bardziej przejrzystym, etycznym i odpowiedzialnym – mówi Agencji Informacyjnej Newseria David Parkinson, prezes zarządu Provident Polska. – Konkurencja generalnie podnosi jakość usług dla klienta. My już gwarantujemy wysoki poziom naszych usług, ale wszystkie działania, które pobudzą konkurencję, a tym samym podniosą jakość usług i poprawią regulacje na rynku pożyczek, będą dobrym posunięciem – ocenia konsekwencje sprawy Amber Gold.
Jak przyznaje, uwaga medialna poświęcona tej aferze przyczyniła się do nerwowości na polskim rynku. Określenie „parabank”, którego używano również w stosunku do Providenta, zaczęło być odbierane zdecydowanie negatywnie. Jednak firmie udało się zatrzymać klientów.
– Z uwagi na to, że mamy dobre relacje z naszymi agentami i klientami, jesteśmy w stanie wyjaśnić im, że nie jesteśmy parabankiem, nie jesteśmy instytucją jak Amber Gold, nie jesteśmy na żadnej liście, na której widnieją tego typu instytucje, ani nawet nie moglibyśmy się na niej znaleźć – mówi David Parkinson. – Wszystko, co pożyczamy naszym klientom, jest absolutnie uczciwe i przejrzyste. A nasi agenci bardzo dobrze potrafią to wyjaśnić naszym klientom.
Zmiany regulacji niestraszne
Zmieniona w lutym przez Komisję Nadzoru Finansowego rekomendacja T, która łagodzi kryteria udzielania kredytów i pożyczek przez banki, nie wpłynie, zdaniem władz Providenta, na kondycję spółki.
– W ubiegłym roku odnotowaliśmy czteroprocentowy wzrost i w ostatnich trzech latach stabilnie rośliśmy – podkreśla prezes. – Rozpoczęliśmy wzrosty jeszcze przed rekomendacją T. Przez cały czas obserwujemy profil naszych klientów, obserwujemy konkurencję i nie widzimy znaczącego wpływu. Takiego też się nie spodziewamy po poluzowaniu rekomendacji.
Polska jest najbardziej dochodowym rynkiem z sześciu (Czechy, Słowacja, Węgry, Rumunia i Meksyk), na których spółka funkcjonuje. Grupa IPF (International Personal Finance), która pod marką Provident prowadzi działalność na tych rynkach, już w środę zadebiutuje (w ramach notowania równoległego) na Giełdzie Papierów Wartościowych. Będzie pierwszą firmą pożyczkową notowaną na warszawskim parkiecie. W tym roku chce też rozpocząć działalność na Litwie.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-07: Różnice w prawodawstwie państw UE hamują eksport i rozwój firm. Biznes apeluje o ujednolicenie przepisów
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-26: Państwom członkowskim będzie łatwiej zwiększać inwestycję w obronność. KE proponuje nowe zasady finansowania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
Premier Donald Tusk podczas otwarcia wiosennej odsłony Europejskiego Forum Nowych Idei zapowiedział nową politykę gospodarczą, opartą na odbudowie i repolonizacji krajowej gospodarki. Przy wyborze wykonawców w państwowych inwestycjach mają być promowane polskie firmy, a zadaniem administracji ma być dbanie o interes narodowy. – Wydaje mi się, że powinniśmy jednak przede wszystkim patrzeć na to, kto i jak skutecznie będzie wspierał polskie firmy, inwestycje, bo to jest to, czego potrzebujemy – ocenia dr Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan.
Finanse
Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu

Nie najlepsze dane z gospodarki w I kwartale roku oraz inflacja o połowę niższa niż w chwili ostatniej obniżki stóp – to zdaniem Ludwika Koteckiego, członka RPP, wystarczająco mocne powody przemawiające za cięciem kosztu pieniądza już na majowym posiedzeniu. W grze może być nawet 50 punktów bazowych na początek, a do końca roku dwa razy tyle. Podwyższona niepewność w globalnej gospodarce spowodowana polityką administracji w Waszyngtonie to dodatkowy czynnik, który powinien wesprzeć decyzję o poluzowaniu polityki pieniężnej.
Prawo
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP. Urząd zyska nowe kompetencje

Zgodnie z procedowaną ustawą Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców stanie się Rzecznikiem Praw Przedsiębiorców i zyska nowe uprawnienia. Wśród nich najważniejsze to możliwość reprezentowania wszystkich przedsiębiorstw, niezależnie od ich wielkości, i rolników, a także inicjatywa ustawodawcza. Ustawą w kolejnych tygodniach ma się zająć rząd.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.