Mówi: | Jerzy Różyński |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Krajowy Związek Banków Spółdzielczych |
Banki spółdzielcze chcą mieć dwucyfrowy udział w polskim sektorze bankowym
Banki spółdzielcze chcą podnieść swój udział w rynku do poziomu dwucyfrowego. Duży potencjał widzą w młodych ludziach, których chcą przekonać, że są nowoczesne i mają lepsze podejście do klienta niż komercyjne instytucje. Problemem pozostają regulacje unijne, które mogą zahamować rozwój bankowości spółdzielczej w Polsce.
– Dwucyfrowy udział banków spółdzielczych w rynku jest realny – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jerzy Różyński, prezes Krajowego Związku Banków Spółdzielczych. – W Niemczech udział ten wynosi 21 proc., w Austrii sam Raiffeisen Bank ma 22 procent. We Francji zaś banki spółdzielcze mają 30 proc. udział w rynku, a holenderski Rabobank 40 proc.
Dziś w Polsce banki spółdzielcze to 6-8 proc. rynku, jednak przedstawiciele sektora podkreślają, że jest potencjał, by ten wynik podwoić.
– Polskie banki spółdzielcze mają nadwyżkę depozytów nad kredytami średnio 20 mld złotych rocznie. Gdyby tę nadwyżkę przerzucić w kredyty, wtedy ten udział w rynku zdecydowanie by się zwiększył – twierdzi Różyński.
Pewnym problemem mogą być jednak przepisy prawne, takie jak dyrektywa CRD IV, która ma uchronić sektor bankowy przed kolejnymi kryzysami. Zawarte w niej wymogi dotyczące posiadanych kapitałów i nadzoru będą obowiązywać zarówno największe europejskie banki, jak i małe, spółdzielcze.
– Wymogi CRD IV dotyczące płynności nie pozwalają na wykorzystanie posiadanej przez nas nadwyżki depozytów nad kredytami – mówi Różyński.
Dobre relacje z klientami i innowacyjność
Zdaniem prezesa Krajowego Związku Banków Spółdzielczych, banki te nie odstają pod względem poziomu od swoich komercyjnych konkurentów.
– Myślę, że bankowość spółdzielcza pod względem jakości obsługi i konkurencyjności produktów nie odbiega już od bankowości komercyjnej w Polsce, a nawet w UE – twierdzi Różyński. – W niektórych obszarach jest nawet lepsza, szczególnie w obszarze kontaktu z klientem i relacji między klientem i bankiem spółdzielczym. Dzięki temu nasz portfel kredytowy jest dwa razy bezpieczniejszy niż w bankach komercyjnych.
Różyński z optymizmem patrzy także na wzrost innowacyjności banków spółdzielczych, co jest szansą na przyciągnięcie młodych klientów. Za wzór banku spółdzielczego, który zdobył popularność w tym segmencie, zdaniem Różyńskiego, może posłużyć holenderski Rabobank.
– 20 lat temu miał kilkanaście procent w holenderskim rynku i reputację instytucji przestarzałej. W chwili obecnej ma 40 proc. udziału w rynku, w tym 70 proc. to młodzi ludzie. To jeden z najnowocześniejszych banków w Europie, który konkuruje z bankami komercyjnymi – przekonuje prezes KZBS. – Sądzę, że my także moglibyśmy rozwijać się w tym kierunku.
Czytaj także
- 2024-11-06: 4 mld zł z KPO na e-zdrowie. Trafią m.in. na ucyfrowienie dokumentacji medycznej oraz narzędzia przyspieszające diagnostykę
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-10-23: Nowe przepisy mają poprawić sytuację osób zatrudnionych przez platformy cyfrowe. Wprowadzają domniemanie stosunku pracy
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-10-25: Ruch robotów coraz bardziej podobny do człowieka i zwierząt. Sztuczne mięśnie mogą zmienić sposób ich projektowania
- 2024-09-26: Sejm pracuje nad nowelizacją ustawy o przetwarzaniu danych pasażera. Linie lotnicze liczą na uniknięcie miliardowych kar
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-09-13: Monika Miller: Zastanawiam się, czy chcę ślubu tradycyjnego, czy na przykład na plaży w Macedonii. Myślę też, czy zaprosić gości i czy chcę rodzinę
- 2024-09-12: Do BGK trafiło już 240 wniosków na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Samorządy mogą zyskać 40 mld zł w formie preferencyjnych pożyczek na inwestycje
- 2024-09-09: Coraz więcej młodych ludzi chce zostać rzecznikiem patentowym. Trwa nabór na aplikację rzecznikowską
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.