Newsy

BIG InfoMonitor: w najbliższych miesiącach wartość niespłaconych długów wyniesie 40 mld zł

2013-03-26  |  06:35

W III, najpóźniej IV kwartale tego roku niespłacone długi Polaków wzrosną nawet do 40 mld zł – wynika z danych BIG InfoMonitor. Obecnie te zobowiązania sięgają już 38,5 mld zł. Najczęstsze długi konsumpcyjne nie przekraczają 5 tys. zł. Zaległości to problem także dla przedsiębiorców. Ponad połowa badanych firm deklaruje, że nie odczuła pozytywnie zmian w prawie, mających ograniczyć zatory płatnicze.

 – Zobowiązania konsumpcyjne Polaków wzrosły znacząco, do poziomu 38,5 mld złotych. Warto dodać, że wzrosty w roku 2010 czy 2011 były zdecydowanie większe, wynosiły ponad 10,5 mld złotych rocznie. W roku 2012 jedynie 3 mld zł – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mariusz Hildebrand prezes BIG InfoMonitor.

Szacunki BIG InfoMonitora wskazują, że zobowiązania konsumpcyjne w 2013 r. będą miały tendencję rosnącą.

 – Zakładamy, że zobowiązania osób fizycznych mogą wzrosnąć do poziomu 40 mld złotych w granicach III-IV kwartału 2013 r. Myślimy jednak, że nie będzie to bardzo dynamiczny wzrost jak w latach 2010-2011 – prognozuje prezes BIG InfoMonitor.

Z wieloma z nich można by sobie dość łatwo poradzić, ponieważ znaczna część długów Polaków to kwoty w wysokości kilku tysięcy złotych.

 – Ponad 62 proc. tych wszystkich niespłaconych należności to są kwoty do 5 tys. złotych. Przy wewnętrznej dyscyplinie jesteśmy w stanie racjonalnie i w sposób dobry podejść do spłaty takiego długu. Przekładanie z miesiąca na miesiąc płatności regularnych albo odkładanie płatności na kolejny miesiąc, będzie powodowało wzrost naszego zadłużenia – podkreśla Mariusz Hildebrand.

Nowe przepisy nie hamują zatorów

Zadłużenie to problem także dla małych i średnich firm. Ponad 50 proc badanych przez BIG Infomonitor przedsiębiorców mówi, że bardzo odczuwa zatory płatnicze. Największe problemy z tym związane ma branża budowlana. Firmy nie wskazują przy tym, żeby zmiany w przepisach miały pozytywny i odczuwalny wpływ na ograniczenie zatorów płatniczych.

 – Wchodzą w życie nowe rozwiązania prawne, wchodzą różne pomysły, żeby płatność czy rozliczenie faktury, zaliczenie jej w koszt następowało dopiero w momencie, gdy zostanie kasowo opłacona. Jednakże z głosów przedsiębiorców, które w tej chwili słyszymy, nie wynika, żeby to wpłynęło bardzo znacząco na poprawę tych relacji finansowych i wymianę między przedsiębiorcami – mówi Mariusz Hildebrand.

Jak podkreśla, ostrożności nigdy za wiele. Aby nie trafić na niesolidnego kontrahenta, należy sprawdzić jego wiarygodność.

 – Każdy przedsiębiorca powinien także monitorować tego przedsiębiorcę w trakcie współpracy. Do niedawna ponad połowa przedsiębiorców w Polsce w ogóle nie sprawdzała swojego kontrahenta w żadnym z dostępnych źródeł informacyjnych. Jednak sprawdzenie wiarygodności finansowej kontrahenta jest ważne, bo pozwala nie narazić się na ryzyko utraty kontraktu czy pieniędzy – podsumowuje prezes BIG InfoMonitor.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.