Mówi: | Szymon Kamiński |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | BZWBK Leasing |
Firmy coraz więcej inwestują. Leasing maszyn i urządzeń może w I połowie roku wzrosnąć nawet o 20 proc.
Ubiegły rok był bardzo udany dla branży leasingowej, która odnotowała blisko 16-proc. wzrost. Największe ożywienie było obserwowane w segmencie lekkich pojazdów osobowych i dostawczych oraz maszyn i urządzeń. Ten ostatni segment wykazuje też znaczącą dynamikę od początku 2018 roku. I połowa roku może przynieść nawet 20-proc. wzrost – szacują eksperci BZ WBK Leasing. To zasługa wzmożonych inwestycji firm.
Jak wynika z danych Związku Polskiego Leasingu, w 2017 roku branża urosła o 15,7 proc. i sfinansowała inwestycje polskich firm o łącznej wartości 67,8 mld zł. Klienci firm leasingowych w ubiegłym roku najczęściej finansowali pojazdy osobowe i dostawcze do 3,5 tony (45 proc. udział w strukturze rynku), maszyny i inne urządzenia, w tym sprzęt IT (27,2 proc.) oraz środki transportu ciężkiego (25,9 proc.).
– Pierwszy kwartał 2018 roku był bardzo dobry dla leasingu. Nie dysponujemy jeszcze pełnym odczytem rynku, natomiast wydaje się, że jego wzrost będzie oscylować w granicach 20 proc. rok do roku. Bardzo cieszy to, że BZ WBK Leasing rośnie w tempie powyżej 30 proc., co oznacza, że jesteśmy znacznie powyżej rynku. To powód do dumy, zwłaszcza że towarzyszą temu bardzo dobre wyniki finansowe. Dla klientów to jest ważne, ponieważ to dobre wyniki finansowe są najlepszym gwarantem stabilnej polityki kredytowej i jakości obsługi klienta – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Szymon Kamiński, prezes zarządu BZ WBK Leasing.
Wzrost rynku leasingu, zarówno w 2017 roku, jak i w pierwszym kwartale 2018 roku, był napędzany w dużej mierze finansowaniem pojazdów osobowych i dostawczych, blisko 22-proc. dynamika rok do roku. Wartość wszystkich pojazdów lekkich sfinansowanych za pomocą leasingu lub pożyczki w 2017 roku wyniosła 30,5 mld zł.
– Kategoria maszyn i urządzeń również odnotowuje duże wzrosty, a to nas szczególnie cieszy, ponieważ BZ WBK Leasing jest numerem jeden na rynku. Niemniej właściwie w każdej kategorii finansowania ruchomości mamy bardzo dobre wzrosty, prawdopodobnie znacząco ponad rynek. Oczekujemy, że drugi kwartał powinien być równie dobry – prognozuje Szymon Kamiński.
BZ WBK Leasing chce rosnąć równomiernie w różnych kategoriach produktowych i umacniać swoją pozycję uniwersalnej firmy leasingowej, nie tylko jeśli chodzi o rodzaje aktywów, lecz także segmenty klientów. Prezes spółki ocenia, że cały 2018 rok będzie dla branży leasingowej równie udany jak poprzednie, głównie ze względu na spodziewany, wysoki wzrost gospodarczy.
– Ponadczteroprocentowa perspektywa wzrostu gospodarki nie zdarza się często na rynkach europejskich. Wzrost gospodarczy napędzany stabilnie wysoką konsumpcją oraz ożywiającymi się inwestycjami ma wszelkie cechy zrównoważenia. Z sygnałów, które płyną do nas od klientów, widzimy coraz większą śmiałość i apetyt inwestycyjny. To widać we wszystkich kategoriach aktywów, ale zwłaszcza w inwestycjach w maszyny i urządzenia – mówi Szymon Kamiński.
Dobrym prognostykiem dla rynku jest też zapowiedź utrzymania niskich stóp procentowych, co jest dobrą wiadomością dla klientów branży leasingowej.
– Z perspektywy rynku oznacza to pewne wyzwanie dla finansujących, niemniej wydaje się, że zrównoważenie inwestycji w małych i średnich firmach oraz dużych inwestycji, zwłaszcza infrastrukturalnych, które niewątpliwie będą napędzały branżę budowlaną, jest bardzo dobrym prognostykiem dla całej gospodarki, w tym dla branży leasingowej – mówi Szymon Kamiński.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-03: Krakowska fabryka Philip Morris przestawia się na produkcję wkładów tytoniowych do nowych podgrzewaczy. Amerykański koncern ogłosił zakończenie inwestycji o wartości blisko 1 mld zł
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-01: Europejczycy popierają większe zaangażowanie UE w obronność. Prawie 90 proc. oczekuje ściślejszej współpracy państw członkowskich
- 2025-03-04: Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.