Mówi: | Marcin Nowacki |
Firma: | Związek Przedsiębiorców i Pracodawców |
Mikropożyczki mogą zniknąć z rynku. Resort finansów planuje wprowadzenie limitu ich kosztów
Odgórne wyznaczenie limitu kosztów mikropożyczek może spowodować, że znikną one z rynku – uważa Marcin Nowacki ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. To z kolei może prowadzić do tego, że kredytobiorcy będą musieli pożyczać większe kwoty i w ten sposób będą łatwiej wpadali w spiralę zadłużenia.
Ministerstwo Finansów kończy prace nad regulacjami dotyczącymi rynku pożyczek pozabankowych. Chce w ten sposób uchronić klientów firm pożyczkowych m.in. przed nadmiernym zadłużaniem się. Proponuje w tym celu ustalenie maksymalnego limitu kosztów pożyczek na poziomie 30 proc. Przepis ten jednak wzbudza wiele wątpliwości i kontrowersji, nie tylko w branży pożyczkowej.
– Obawiam się, że jeżeli koszty kredytu tych mikropożyczek będą regulowane, to one przestaną funkcjonować na rynku, ich po prostu nie będzie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marcin Nowacki ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.
Jego zdaniem wyznaczenie górnej granicy kosztów pożyczek pozabankowych uderzyłoby głównie w pożyczkobiorców, bo po zniknięciu z rynku firm pożyczkowych zostaną im lombardy i banki. Te ostatnie pożyczają większe sumy na dłuższe okresy, dłużej też trwa załatwienie formalności.
– Sektor bankowy tego typu produktów nie ma i nie będzie miał. To jest zupełnie inny rodzaj usługi, dedykowany innym potrzebom – przypomina Nowacki. – Jeżeli klient nie będzie mógł pożyczyć pięciuset złotych, albo tysiąca złotych, to pożyczy trzy bądź pięć tysięcy złotych i to może spowodować negatywną spiralę długów, to może być większym zagrożeniem dla klientów, dla konsumentów, aniżeli to, że koszt mikropożyczki dzisiaj jest relatywnie wyższy.
Szczególnie, że spłacalność krótkoterminowych, niewielkich pożyczek jest bardzo dobra.
– Jeżeli to są "dobre" pożyczki, ludziom łatwo jest je spłacać, pomimo tego, że koszty są adekwatnie wyższe, to szkoda byłoby to likwidować i zmuszać klienta do pożyczania kwot, które są dla niego zbyt dużym obciążeniem – mówi Marcin Nowacki.
Tłumaczy, że im niższa jest kwota pożyczki, tym koszt musi być wyższy. W przeciwnym wypadku pożyczanie pieniędzy w drobnych kwotach byłoby dla firm pożyczkowych nieopłacalne. Dodatkowo, wysokość kosztów jest regulowana przez rynek.
– Myślę, że w tej chwili firm pożyczkowych jest na tyle dużo, że konsumenci mają wybór i na pewno będą wybierać te firmy, które koszty mają relatywnie niższe – dodaje Nowacki.
Argumentuje przy tym, że obecne koszty pożyczek, które rynek sam reguluje, nie stanowią dla klientów zagrożenia. Jak wynika z badań Homo Homini – prawie co drugi ankietowany (45,9 proc.) odrzuca ideę limitu kosztów pożyczki, gdyby miało to wpłynąć na ograniczenie możliwości wyboru źródeł finansowania. Jednocześnie badani są zdania, że każdy powinien mieć prawo do decydowania o tym, gdzie i za ile pożyczy pieniądze.
Czytaj także
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-18: Polska unijnym liderem w pracach nad Społecznym Planem Klimatycznym. Ma pomóc w walce z ubóstwem energetycznym
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-07: Nowe otwarcie unijnej polityki gospodarczej. Polska prezydencja w Unii szansą na korzystne zmiany dla przedsiębiorców
- 2024-10-16: UE walczy z kryzysem mieszkaniowym. Problemem jest brak dostępnych mieszkań i wysokie czynsze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.