Newsy

NBP: Na początek obniżka interchange przynajmniej o 0,5 pkt. proc.

2012-04-04  |  06:30
Mówi:Małgorzata Zaleska
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:Narodowy Bank Polski
  • MP4

    W ciągu 2 miesięcy organizacje płatnicze mają zadecydować, czy obniżą prowizje pobierane od płatności kartą. Plan obniżek w ubiegłym tygodniu zaakceptowały wszystkie strony biorące udział w pracach zespołu roboczego przy Narodowym Banku Polskim.

    W toku trwających od października 2011 roku prac przyjęto, że od przyszłego roku opłata interchange spadnie z poziomu 1,6 proc. do 1,1 proc.

     - Narodowy Bank Polski uważa, że w pierwszym etapie obniżka powinna być znacząca o pół punktu procentowego. Natomiast do tego raportu mają się odnieść jeszcze dwie główne organizacje działające na rynku kart płatniczych, czyli Visa i Mastercard. Należy poczekać na odpowiedź i stanowisko tych wiodących instytucji - mówi Małgorzata Zaleska, członek zarządu Narodowego Banku Polskiego.

    Końcowa wersja raportu trafiła już do zainteresowanych organizacji. Do końca maja oczekiwana jest oficjalna i wiążąca deklaracja, że najpóźniej we wrześniu 2012 roku podjęta zostanie decyzja o dokonaniu obniżki opłaty.

    Przyjęty przez zespół roboczy raport zakłada również dalsze obniżki tej opłaty. Docelowo w 2017 roku ma osiągnąć poziom średniej unijnej, czyli 0,6 proc.

     - To jest uwarunkowane dalszym rozwojem rynku kart płatniczych i na ile te obniżki interchange przyczynią się do jego rozwoju, np. punktów akceptujących płatności kartami - podkreśla Małgorzata Zaleska.

    Tzw. interchange fee to prowizja pobierana od właścicieli sklepów za to, że klient płaci u nich kartą. Pobierana jest od każdej transakcji bezgotówkowej przez agenta rozliczeniowego na rzecz banku, który kartę wydał.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.