Newsy

NBP: Na początek obniżka interchange przynajmniej o 0,5 pkt. proc.

2012-04-04  |  06:30
Mówi:Małgorzata Zaleska
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:Narodowy Bank Polski
  • MP4

    W ciągu 2 miesięcy organizacje płatnicze mają zadecydować, czy obniżą prowizje pobierane od płatności kartą. Plan obniżek w ubiegłym tygodniu zaakceptowały wszystkie strony biorące udział w pracach zespołu roboczego przy Narodowym Banku Polskim.

    W toku trwających od października 2011 roku prac przyjęto, że od przyszłego roku opłata interchange spadnie z poziomu 1,6 proc. do 1,1 proc.

     - Narodowy Bank Polski uważa, że w pierwszym etapie obniżka powinna być znacząca o pół punktu procentowego. Natomiast do tego raportu mają się odnieść jeszcze dwie główne organizacje działające na rynku kart płatniczych, czyli Visa i Mastercard. Należy poczekać na odpowiedź i stanowisko tych wiodących instytucji - mówi Małgorzata Zaleska, członek zarządu Narodowego Banku Polskiego.

    Końcowa wersja raportu trafiła już do zainteresowanych organizacji. Do końca maja oczekiwana jest oficjalna i wiążąca deklaracja, że najpóźniej we wrześniu 2012 roku podjęta zostanie decyzja o dokonaniu obniżki opłaty.

    Przyjęty przez zespół roboczy raport zakłada również dalsze obniżki tej opłaty. Docelowo w 2017 roku ma osiągnąć poziom średniej unijnej, czyli 0,6 proc.

     - To jest uwarunkowane dalszym rozwojem rynku kart płatniczych i na ile te obniżki interchange przyczynią się do jego rozwoju, np. punktów akceptujących płatności kartami - podkreśla Małgorzata Zaleska.

    Tzw. interchange fee to prowizja pobierana od właścicieli sklepów za to, że klient płaci u nich kartą. Pobierana jest od każdej transakcji bezgotówkowej przez agenta rozliczeniowego na rzecz banku, który kartę wydał.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

    W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

    Handel

    Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

    19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

    Transport

    W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

    Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.