Newsy

PKO Bank Polski rozwija dostęp do usług e-administracji. Jego klienci mogą załatwiać dziesiątki spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu

2017-07-17  |  06:50

PKO Bank Polski jest liderem w segmencie dostępu do usług e-administracji. Spośród 300 tys. profili zaufanych utworzonych w bankowości online, ponad połowa została założona w systemach Inteligo i iPKO. Klienci mogą za ich pośrednictwem załatwiać dziesiątki spraw urzędowych bez konieczności wychodzenia z domu. Jedną z nich jest możliwość składania wniosków o świadczenie z programu Rodzina 500 plus. Od sierpnia za pośrednictwem bankowości elektronicznej w PKO Banku Polskim ma to być jeszcze prostsze.

Złożenie internetowego wniosku za pośrednictwem banku nie wymaga autoryzowanego podpisu elektronicznego. Umożliwia to Profil Zaufany – bezpłatne narzędzie, które służy do potwierdzenia tożsamości oraz logowania się w elektronicznych serwisach administracji publicznej. 

– Kilka dni temu przekroczyliśmy magiczną barierę – z Profilu Zaufanego korzysta już milion osób. Polacy zaczynają dostrzegać korzyści, jakie daje cyfryzacja i oferowane przez administrację usługi elektroniczne. Doceniają wygodę, oszczędność czasu i korzystają z nich coraz częściej. Mamy nadzieję, że Profil Zaufany dalej będzie się rozwijał. Duże znaczenie miała tu nasza współpraca z sektorem bankowym – mówi agencji Newseria Biznes Karol Manys z Ministerstwa Cyfryzacji.

– Polacy bardzo chętnie korzystają z e-administracji. Z kolei administracja udostępnia coraz więcej nowych usług. Szczególnie popularna jest możliwość logowania się i korzystania z e-usług poprzez serwisy bankowości internetowej. W tej chwili Profil Zaufany ma blisko milion Polaków, a 300 tys. z nich utworzyło go poprzez bankowość internetową – dodaje Michał Macierzyński z PKO Banku Polskiego.

PKO Bank Polski jest liderem w tym segmencie – około 160 tys. profili zaufanych zostało założonych poprzez internetowe systemy transakcyjne iPKO i Inteligo. Za ich pośrednictwem można załatwić dziesiątki spraw urzędowych, na przykład wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), uzyskać duplikat prawa jazdy, zarejestrować samochód lub rozliczyć się z Urzędem Skarbowym.

– Za jego pośrednictwem możemy też sprawdzić punkty karne czy uzyskać odpisy różnych dokumentów z Urzędu Stanu Cywilnego – wylicza Michał Macierzyński.

– W tym roku ponad 5 milionów osób musi złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego, ponieważ ich dotychczasowy dokument traci ważność. Można to zrobić drogą elektroniczną, oszczędzając sobie wizyty w urzędzie. Do tego między innymi potrzebny jest Profil Zaufany – przypomina Karol Manys.

Jedną z najpopularniejszych e-usług jest możliwość sprawdzenia liczby punktów karnych za wykroczenia drogowe. Do tej pory kierowcy musieli w tym celu stawić się na komendzie policji. W maju Ministerstwo Cyfryzacji umożliwiło taką usługę w ramach Profilu Zaufanego. Logując się za jego pośrednictwem do serwisu obywatel.gov.pl, kierowca znajdzie w nim informację o zebranych punktach karnych i o pojeździe oraz datę i miejsce popełnienia wykroczenia.

Profil Zaufany jest również bardzo przydatny dla przedsiębiorców. Za jego pośrednictwem można założyć działalność gospodarczą, Natomiast firma może elektronicznie załatwiać sprawy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, bez konieczności wysyłania wszystkich dokumentów w formie papierowej. Jak podaje PKO Bank Polski, dostęp do PUE ZUS poprzez systemy transakcyjne iPKO i Inteligo ma ponad 8,5 mln klientów banku.

 E-administracja w Polsce wcale nie jest źle rozwinięta, Polacy mogą korzystać w sumie z około pięciuset e-usług. Te możliwości będą oczywiście nadal rozwijane, bo stale pracujemy nad kolejnymi usługami – zapowiada Karol Manys.

Jedna z najpopularniejszych usług dostępnych w ramach e-administracji jest składanie wniosków o świadczenia z programu Rodzina 500 plus.

– Od sierpnia znacznie prościej będzie uzupełnić wniosek o świadczenie z programu Rodzina 500 plus poprzez bankowość internetową. Będą to już oświadczenia, a nie zaświadczenia. Nie trzeba będzie zatem robić skanów dokumentów, a wiele rubryk uzupełni się automatycznie. Będzie po prostu szybciej – wyjaśnia Michał Macierzyński.

PKO Bank Polski jako pierwszy umożliwił składanie wniosków za pośrednictwem bankowości elektronicznej swoim klientom. Skorzystało z niej do tej pory 180 tys. klientów.

Liczba zainteresowanych będzie wzrastać, bo – jak oszacował resort rodziny – uprawnionych do świadczenia może być 1,7 mln posiadaczy kont internetowych, z których około 0,5 mln to klienci największego polskiego banku.

 Od sierpnia trzeba złożyć wniosek na kolejny okres rozliczeniowy. Spodziewamy się, że spośród blisko 0,5 mln uprawnionych do tego klientów, duża część zrobi to poprzez bankowość internetową – ocenia Michał Macierzyński.

Cały proces odbywa się szybko i intuicyjnie. Klient loguje się do bankowości internetowej w PKO Banku Polskim, przechodzi do właściwej zakładki i uzupełnia formularz, który następnie jest przesyłany do gminy. Na koniec bank wysyła mailowe potwierdzenie klientowi, że wniosek został złożony. Po krótkim czasie przychodzi listowne zawiadomienie od gminy, że świadczenie wychowawcze zostało przyznane, o ile zostały spełnione ku temu warunki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

Problemy społeczne

Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.