Newsy

Polacy masowo korzystają z cyfrowych usług bankowych. 1/3 robi to znacznie częściej niż przed pandemią

2022-07-18  |  06:25

W Polsce popularność bankowości elektronicznej i mobilnej rośnie z każdym rokiem. Klienci coraz częściej rezygnują z wizyt w stacjonarnych oddziałach na rzecz dostępu do usług bankowych przez internet. – Ten proces cyfryzacji sektora bankowego znacznie przyspieszyła jeszcze pandemia COVID-19 – zauważa Krzysztof Krakowiak z Toyota Banku, który wprowadził właśnie możliwość składania wniosków produktowych całkowicie online.

– W ciągu ostatnich lat zachowania konsumentów ewoluowały. Polacy stali się bardziej cyfrowi i otwarci na nowoczesne rozwiązania oferowane przez banki. Chętnie korzystają z bankowości elektronicznej, chcą w krótkim czasie sformalizować i mieć dostęp do rachunku bankowego. Bardzo ważna jest przy tym łatwość i przejrzystość tego procesu, intuicyjność rozwiązań dostarczanych dla klienta – mówi agencji Newseria Biznes Krzysztof Krakowiak, członek zarządu Toyota Bank Polska.

Z czerwcowych danych Związku Banków Polskich wynika, że Polacy mają już prawie 40 mln umów bankowości elektronicznej, a blisko 22 mln klientów przynajmniej raz w miesiącu korzysta z serwisów bankowości internetowej. Na przestrzeni ostatniego roku liczba klientów korzystających z tego kanału komunikacji z bankiem wzrosła o 9,4 proc. Jeszcze większy skok popularności zanotowała bankowość mobilna – w ciągu ostatniego roku liczba aktywnych użytkowników bankowych aplikacji mobilnych zwiększyła się o 20 proc. i sięga już 17,5 mln. To odzwierciedla wyraźny trend konsumencki zachodzący w ostatnich latach – Polacy w coraz większym stopniu rezygnują z wizyt w stacjonarnych oddziałach na rzecz dostępu do usług bankowych przez internet.

Digitalizacja przekształciła dotychczas analogowe zasoby w cyfrowe odpowiedniki. To pociąga za sobą również ciągły rozwój cyberbezpieczeństwa, wymaga nieustannego rozwoju świadomości użytkowników w zakresie potencjalnych zagrożeń – mówi Krzysztof Krakowiak. – Ten proces cyfryzacji sektora bankowego znacznie przyspieszyła jeszcze pandemia COVID-19.

W ubiegłorocznym badaniu Deloitte’a („Building on the digital banking momentum. How banks could influence customer channel preferences”) jedna trzecia respondentów wskazała, że korzysta z usług bankowości cyfrowej znacznie częściej niż przed pandemią.

Jak wskazuje, najprostszym przejawem cyfryzacji w bankowości jest w tej chwili właśnie możliwość założenia konta, otwarcia lokaty czy skorzystania z innych usług banku online. Wygoda tego procesu ma duże znaczenie dla klientów banków. Kierując się tym trendem, Toyota Bank Polska wprowadza właśnie możliwość składania wniosków produktowych online. Pierwszym produktem, który można założyć, nie ruszając się sprzed ekranu komputera, jest od czerwca br. Moto Konto.

– Jest to rachunek osobisty dedykowany dla kierowców aut wszystkich marek, ale ze szczególnymi korzyściami dla posiadaczy Toyoty lub Lexusa – mówi Krzysztof Krakowiak.

Posiadacze samochodów tych marek mogą m.in. korzystać ze zniżek na paliwa, a przy tym mniej płacić za prowadzenie rachunku. Do otwarcia konta potrzebne są komputer z kamerą, telefon i dowód osobisty, a wniosek składa się przez stronę internetową banku. Cały proces, jak podkreślają przedstawiciele TBP, jest intuicyjny i automatyczny. Klient nie musi czekać na kontakt ze strony banku w sprawie wniosku czy umawiać się z kurierem w celu dostarczania dokumentów.

Kolejnym produktem, który będzie można założyć w pełni online, jest też Indeksowane Konto Oszczędnościowe, cieszące się dużym zainteresowaniem. Jest to obecnie jedno z najlepiej oprocentowanych kont oszczędnościowych na rynku – mówi członek zarządu Toyota Bank Polska. – Proces obsługi jest przyjazny i bardzo prosty. Uwierzytelnianie klienta odbywa się poprzez weryfikację biometryczną, a podpisanie umowy – poprzez kod SMS na bezpiecznej platformie Autenti. Tuż po założeniu rachunku lub lokaty wszystkie podpisane cyfrowo dokumenty można pobrać na swoje urządzenie.

Digitalizacja usług bankowych ma nie tylko ułatwiać życie klientom, ale też przyspieszyć procedury. Istotnym aspektem pozostają przy tym jednak kwestie cyberbezpieczeństwa i ochrony danych.

– Wykorzystujemy w tym celu najnowsze technologie szyfrowania i gwarantujemy najwyższe standardy bezpieczeństwa wykorzystywane w instytucjach bankowych – podkreśla Krzysztof Krakowiak.

Jak pokazał raport „Digital Banking Maturity” z 2020 roku opracowany przez firmę doradczą Deloitte, polskie banki są bardzo konkurencyjne w rozwijaniu kanałów cyfrowych w segmencie detalicznym. W badaniu, które objęło 318 banków z 39 krajów, pod względem dostępnych funkcjonalności online instytucje w Polsce uplasowały się powyżej średniej i zajęły czwarte miejsce (za Turcją, Hiszpanią i Belgią). Ponadto spośród 13 polskich banków objętych badaniem pięć to cyfrowi liderzy, którzy znajdują się w gronie 10 proc. najbardziej dojrzałych cyfrowo banków na świecie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.