Newsy

Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów

2024-07-16  |  06:20

– Technologie mają w tej chwili duży wpływ na strategie biznesowe banków. Są też istotną pozycją w kosztach, w niektórych bankach wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich całkowitych kosztów działalności – mówi dr Marek Radzikowski, wiceprezes zarządu PKO BP. Jak wskazuje, w centrum zainteresowania sektora bankowego są w tej chwili zwłaszcza te technologie, które pozwalają optymalizować obsługę klientów i podnosić jej jakość. Globalna analiza Bain & Company pokazuje, że takie inwestycje dają wymierne korzyści. Banki, które są liderami cyfryzacji, osiągają znacznie lepsze wyniki finansowe i mają bardziej lojalnych klientów niż pozostała część rynku.

Wykorzystanie nowych technologii i cyfryzacja w sektorze bankowym postępują w ekspresowym tempie. Jak wynika z czerwcowej analizy, opublikowanej przez firmę doradczą EY, do najbardziej pożądanych narzędzi technologicznych w bankach zalicza się w tej chwili m.in. interfejsy służące do programowania aplikacji, które umożliwiają szybkie przesyłanie wybranej grupy danych pomiędzy różnymi urządzeniami. Jest to niezbędne np. w aplikacjach mobilnych używanych przez klientów – za pomocą interfejsów bank przesyła dane zgromadzone w swoich zbiorach na urządzenie klienta, który w efekcie ma możliwość zlecania operacji finansowych czy aplikowania o produkty finansowe za pomocą telefonu lub komputera z dowolnego miejsca na świecie.

– Największy wpływ na strategie biznesowe banków mają obecnie takie technologie, które pozwalają zaadresować trzy elementy najważniejsze z punktu widzenia klienta. Po pierwsze, zapewnić jakość obsługi klienta na najwyższym poziomie, po drugie – obsługiwać klienta kompleksowo i po trzecie – obsługiwać go szybko. Wszystkie technologie, które to umożliwiają i pozwalają zrealizować te trzy elementy, są w tej chwili brane pod uwagę w strategiach banków, które chcą się stabilnie rozwijać – mówi agencji Newseria Biznes Marek Radzikowski.

W celu optymalizacji procesów banki chętnie korzystają też z uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji, która jest obecnie jednym z najgorętszych trendów w biznesie. W niedawnym raporcie („The economic potential of generative AI: The next productivity frontier”) McKinsey&Company wskazuje, że to właśnie bankowość jest jednym z sektorów, na które AI ma już w tej chwili największy wpływ. Podobne wnioski płyną też z badania EY:  45 proc. badanych instytucji finansowych już wdraża rozwiązania oparte na generatywnej sztucznej inteligencji, a 52 proc. ma to w najbliższych planach. Banki chętnie inwestują w tę technologię, licząc m.in. na usprawnienie procesów, możliwość lepszej personalizacji produktów i usług, wzrost sprzedaży oraz poprawę jakości obsługi klientów indywidualnych i firmowych.

– Technologie pozwalają nam, po pierwsze, utrzymać kontakt z klientami, po drugie – zdobyć klientów, którzy potrzebują obsługi szybko, kompleksowo i na wysokim poziomie, a po trzecie – zmienić profil, nastawienie klienta, który do tej pory korzystał w większym stopniu z usług naszego doradcy na usługi online. I to jest oczywiście win-win dla wszystkich. Jesteśmy tutaj bardzo konkurencyjni – 87 proc. naszych klientów firmowych posługuje się bankowością elektroniczną, 45 proc. posługuje się bankowością mobilną. Jesteśmy w tym zakresie liderami, ale oczywiście to nie jest nasze ostatnie słowo, robimy i będziemy robić znacznie więcej – mówi wiceprezes PKO BP.

Jak wynika z raportu ZBP „NetB@nk”, liczba małych i średnich przedsiębiorstw, którzy każdego miesiąca korzystają z elektronicznego dostępu do swojego rachunku bankowego, na koniec grudnia 2023 roku wzrosła o 1,5 proc. kwartał do kwartału i osiągnęła blisko 2,5 mln. Stanowi to 71 proc. wszystkich klientów MŚP  (prawie 3,5 mln).

Jak wskazuje ekspert, wraz z postępującą digitalizacją klientów rosną też nakłady sektora bankowego na innowacje technologiczne. Analiza firmy doradczej Bain & Company przeprowadzona wśród 42 największych pod względem aktywów banków na świecie pokazuje, że wydatki na technologie stanowią dziś ok. 16 proc. ich całkowitych kosztów. Zdaniem eksperta w niektórych instytucjach może być to znacznie więcej.

Jeśli popatrzymy na koszty, które banki ponoszą w swojej działalności, to właśnie wydatki na technologie mają w nich największy udział. Wynika to z faktu, że coraz większa część reakcji na potrzeby klienta i kontaktów z klientem odbywa się w sposób zdalny. W związku z tym w te obszary idą główne nakłady, w niektórych bankach nawet do 70 proc. różnych kosztów – mówi dr Marek Radzikowski.

Na globalnym tle polskie banki są bardzo zaawansowane technologicznie. W 2022 roku sześć z nich plasowało się w gronie 30 cyfrowych liderów (digital champions), wyznaczających kierunki digitalizacji całego sektora bankowego, według „Digital Banking Maturity 2022” firmy doradczej Deloitte. Z raportu wynika również, że jedną z przewag branży w Polsce jest m.in. proces otwierania konta z wykorzystaniem smartfona i aplikacji bankowej – taką możliwość oferuje aż 80 proc. polskich banków, podczas gdy nawet wśród globalnych cyfrowych liderów odsetek jest o 13 pkt proc. niższy.

Z analizy Bain & Company wynika, że banki zaawansowane technologicznie osiągają w porównaniu do reszty rynku wyższe o 5 pkt proc. stopy zwrotu dla akcjonariuszy, ich wskaźnik kosztów do dochodów jest 10 pkt proc. niższy, a wskaźnik lojalności klienta, tak zwany NPS (Net Promoter Score), wynosi średnio o 12 pkt proc. więcej. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

NEWSERIA Partnerem Medialnym Forum Ekonomicznego

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Bez dobrowolnego wydłużenia aktywności zawodowej Polakom trudno będzie liczyć na wyższe emerytury. Obecni 30-latkowie dostaną jedną czwartą ostatniej pensji

Ustawowego podniesienia wieku emerytalnego w Polsce nie będzie – zapowiadają politycy rządzącej koalicji. To według ekspertów oznacza jednak, że trzeba inaczej zachęcać kobiety po 60. i mężczyzn po 65. roku życia do pozostawania na rynku pracy. – Wydłużenie aktywności zawodowej jest pewnym sposobem na podniesienie emerytur, ale tego się nie da zrobić siłowo, raczej trzeba szukać rozwiązań, żeby ludzie chcieli dalej pracować – podkreśla Agnieszka Łukawska, ekspertka w Instytucie Emerytalnym. Już dziś pracujący seniorzy mogą liczyć na szereg zachęt, m.in. zwolnienie z podatku, ale ekspertka zwraca uwagę dodatkowo na potrzebne zaplecze szkoleniowe, a także odpowiednią opiekę zdrowotną.

Transport

Branża logistyki coraz bardziej zautomatyzowana. Rozładunkiem towaru zajmują się autonomiczne wózki, a inwentaryzacją roboty stukrotnie szybsze niż człowiek

Do 2028 roku globalny rynek automatyzacji w logistyce wzrośnie o ponad 50 proc. – przewidują analitycy Markets and Markets. Wpłyną na to czynniki związane ze wzrostem kosztów pracowniczych, dążenie klientów do osiągania optymalnego zarządzania ich towarem, a także czynniki pozarynkowe, takie jak cele środowiskowe. Już dziś za rozładunek towaru odpowiadają coraz częściej inteligentne, autonomiczne wózki, a inwentaryzację można powierzyć robotom stukrotnie szybszym niż człowiek.

DlaWas.info

Firma

Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi

Według badań CBOS średnio co drugi Polak mieszka pod wspólnym dachem z jakimś zwierzęciem domowym – najczęściej psem lub kotem. Rynek produktów i usług dla domowych pupili sukcesywnie się powiększa. Według rynkowych prognoz za kilka lat globalnie może być już wart blisko pół biliona dolarów. Szczególnie szybko ma się rozwijać segment opieki nad zwierzętami, który coraz częściej będzie wykorzystywać nowe technologie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.