Newsy

Realny zysk z lokat wiekszy niż przed rokiem. Mimo spadku oprocentowania

2013-07-31  |  06:05

Choć oprocentowanie lokat bankowych w ostatnim czasie spadło nawet o połowę wobec stawek ubiegłorocznych, na tych produktach inwestycyjnych zarobimy jednak więcej. Jak tłumaczy Jarosław Sadowski, główny analityk Expander Advisors, za sprawą bardzo niskiej inflacji realny zysk z lokat będzie większy niż przed rokiem, gdy inflacja sięgała 4 proc.

Lipcowa obniżka stóp procentowych przełożyła się na kolejny spadek oprocentowania lokat bankowych. Analitycy Expandera prognozują, że najprawdopodobniej jest to już koniec obniżek.

 – Polakom wydaje się, że jest znacznie gorzej, bo jeżeli spojrzymy na poziom oprocentowania, to jeszcze w ubiegłym roku oprocentowanie wynosiło średnio ok. 5 proc., a teraz niestety około 2 proc., więc dużo mniej – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Sadowski, główny analityk Expander Advisors.

Przeciętne oprocentowanie 3–miesięcznych lokat wynosi obecnie 2,35 proc. – wynika z raportu Expandera. Nieco więcej można zarobić na lokatach 6-miesięcznych i 12-miesięcznych – ich średnie oprocentowanie wynosi odpowiednio 2,43 proc. i 2,49 proc. Dla porównania jeszcze we wrześniu ubiegłego roku średnie oprocentowanie takich depozytów przekraczało 5 proc.

Analityk zaznacza jednak, że nie powinniśmy sugerować się wyłącznie oprocentowaniem, ale patrzeć na realny zarobek, na który wpływa otoczenie gospodarcze.

 – Inflację mamy bardzo niską, więc jak spojrzymy realnie, ile zarabiamy na tych lokatach, to się okaże, że więcej niż przed rokiem. Mamy średnie oprocentowanie 2,5 proc., a inflację bliską zera, więc można powiedzieć, że prawie cały zysk z lokaty to jest nasz zysk realny. Przed rokiem inflacja była 4 proc., czyli właściwie 1 pkt proc. różnicy, więc teraz dostaniemy mniej odsetek, ale realnie zarabiamy więcej – tłumaczy analityk.

Najlepsze lokaty oferują obecnie oprocentowanie na poziomie 3,5 - 3,6 proc. – wynika  z raportu Expandera. Odsetki na poziomie ok. 4 proc. banki oferują obecnie tylko na niektórych 2-letnich depozytach. Przeciętna lokata na taki okres daje jednak odsetki na poziomie 2,69 proc.

Jarosław Sadowski dodaje, że Polacy zwykle patrzą jedynie na odsetki. W związku z tym poszukują alternatywnych form inwestycji, które mogłyby im przynieść większe zyski.

 – W ostatnich miesiącach dużym zainteresowaniem cieszyły się np. fundusze obligacji. To wynikało z tego, że w sytuacji, kiedy spadają stopy procentowe, zawsze obligacje przynoszą wysokie zyski. Roczne stopy zwrotu z tego rodzaju funduszy sięgały nawet 10 proc. w skali 12-miesięcznej – mówi analityk.

Należy jednak liczyć się z tym, że te inne inwestycje nie są tak bezpiecznym produktem jak lokaty. Nie dają bowiem gwarancji zarobku, a mogą przynieść straty. Z analiz Expandera wynika, że najprawdopodobniej z tego powodu odpływ pieniędzy z lokat wyhamował w czerwcu.

 – Seria obniżek stóp procentowych się skończyła i w pewnym momencie, teraz w czerwcu, wręcz trend się odwrócił i fundusze obligacji przynosiły straty. Polacy znowu trochę rozczarowani wycofywali te pieniądze z funduszy obligacji, więc myślę, że teraz taki okres wakacyjny to okres na przeczekanie – podkreśla Sadowski.

Analityk dodaje, że część osób przeniosła środki na krótkoterminowe lokaty i na konta oszczędnościowe. Spodziewa się jednak, że po wakacjach Polacy ponownie zaczną szukać alternatyw, które dadzą im więcej zarobić.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

Farmacja

Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Edukacja

RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów

Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.