Mówi: | Bogdan Grzybowski |
Funkcja: | dyrektor ds. sprzedaży |
Firma: | Toyota Bank Polska |
Rynek kredytów samochodowych wzrósł o 15 proc. Branża leasingowa również notuje wzrosty
W ciągu dziewięciu miesięcy tego roku w Polsce sprzedano ponad 213 tys. nowych samochodów – podał European Automobile Manufacturer's Association. To o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. O tyle samo wzrósł rynek kredytów samochodowych. Większość klientów salonów stanowią firmy. Dzięki ich zakupom bardzo dobre wyniki notuje też branża leasingowa.
Mimo tak dynamicznych wzrostów na tle dużych państw europejskich nadal wyglądamy nie najlepiej. Podobny do polskiego poziom sprzedaży osiąga się w Austrii czy Szwecji. Obywatele dużych państw europejskich, jak Francja czy Włochy, kupili w tym czasie ponad 1 mln nowych aut, a Niemcy ponad 2 mln. Potencjał polskiego rynku to ok. miliona aut rocznie. Nowe samochody stanowią zdecydowaną mniejszość. Rocznie sprzedaje się nieco ponad 300 tysięcy, czyli ponad dwa razy mniej niż aut używanych.
Mimo to polska branża motoryzacyjna jest pełna nadziei, bo ten rok zapowiada się bardzo dobrze.
– Rynek dalej się rozwija, szczególnie firmy kupują coraz więcej. Około 70 proc. samochodów jest sprzedawanych do firm – mówi agencji informacyjnej Newseria Bogdan Grzybowski, dyrektor ds. sprzedaży Toyota Bank Polska. – Według prognoz rynek dalej będzie rósł.
Dzięki zakupom flotowym dobre wyniki notują również firmy leasingowe. W ubiegłym roku sfinansowały one transakcje o wartości przeszło 35 mld zł, o 13 proc. więcej niż w roku 2012 – wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Z tego 20,7 mld zł, o 22,9 proc. więcej, trafiło na rynek motoryzacyjny. W I półroczu polskie firmy leasingowe pobiły kolejny rekord i sfinansowały transakcje o wartości przekraczającej 21 mld zł. To oznacza wzrost o 31,8 proc. w stosunku do zeszłego roku. W tym leasing samochodów wzrósł o 55,6 proc, przekraczając 8 mld zł.
Leasingowi samochodów osobowych w tym roku wyjątkowo sprzyjały przepisy. W I kwartale można było skorzystać z atrakcyjnych zasad podatkowych przy zakupie aut z kratką.
– Uważam, że ten rok dla całej branży, również dla Toyota Bank i Toyota Leasing, jest bardzo udany – ocenia Bogdan Grzybowski. – Rynek leasingu wzrósł o ponad 30 proc. To głównie efekt I kwartału i tzw. okienka kratkowego. Natomiast rynek kredytów samochodowych odbił się o 15 proc.
O ile jednak sprzedaż samochodów w Polsce dynamicznie rośnie, o tyle przybywa firm, które zamiast je kupić czy wyleasingować, wolą je wynająć. Na taką formę tworzenia swej floty motoryzacyjnej decydują się już nie tylko duże firmy, lecz także mniejsi przedsiębiorcy.
– Widzimy, że również małe i średnie firmy interesują się tym, żeby płacić w ciągu okresu umowy jak najmniejszą ratę, mieć wliczone wszystkie usługi i po okresie umowy oddać ten samochód i wziąć nowy – podkreśla dyrektor ds. sprzedaży Toyota Bank Polska. – Taka jest tendencja, widoczna już od dłuższego czasu w krajach Europy Zachodniej, obejmuje ona zarówno małe, średnie i duże firm, jak i klientów indywidualnych.
Nawet klienci indywidualni nie chcą już bowiem kupować samochodów na długo. Dlatego szukają takich produktów, które pozwolą im na systematyczną wymianę wozu.
– Zarówno osoby indywidualne, jak i firmy chcą jeździć cały czas nowym samochodem, wymieniać go w okresach 3-4-letnich. Samochód zawsze jest na gwarancji i dzięki temu klient płaci raty niższe o 30-40 proc. To jest taki trend, samochód przestaje być już atrybutem, a staje się narzędziem pracy – ocenia Bogdan Grzybowski.
Czytaj także
- 2024-07-03: Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
- 2024-06-28: Samorządy mogą liczyć na rekordowe finansowanie w tej perspektywie finansowej UE. Pierwsze środki już do nich trafiają
- 2024-06-26: Ostatnie przygotowania do uruchomienia strefy czystego transportu w stolicy. Straż miejska została wyposażona w mobilny punkt kontroli
- 2024-07-02: Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
- 2024-07-02: Konsumenci w coraz lepszych nastrojach. Mogą być dźwignią polskiej gospodarki
- 2024-06-18: Mimo wysokich cen mieszkań i stóp procentowych zainteresowanie kredytami hipotecznymi rośnie. Banki apelują o uproszczenie i ucyfrowienie procedur
- 2024-06-13: Brak wiedzy może hamować termomodernizację budynków w Polsce. Co czwarty właściciel nie planuje takich inwestycji
- 2024-06-07: Fala zwolnień grupowych budzi obawy o konkurencyjność polskiego rynku. Spodziewana duża reorganizacja w działaniu firm
- 2024-05-20: Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Transport
Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.