Mówi: | Paweł Szymański |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | Marvipol |
Sprzedaż mieszkań przyspiesza. Program Mieszkanie dla Młodych działa marketingowo
Sprzedaż mieszkań w pierwszym półroczu tego roku jest zdecydowanie lepsza niż w pierwszych miesięcy 2013 roku, ale w drugim kwartale nie było przyspieszenia. Program Mieszkanie dla Młodych jest pewną zachętą dla klientów do kupna nieruchomości, ale deweloperzy wykorzystują go raczej w celach marketingowych. Do końca lipca wykorzystano jedynie 27 proc. środków z puli przeznaczonej na ten rok.
– Sytuacja na rynku mieszkaniowym wydaje się stabilna – ocenia Paweł Szymański, wiceprezes Marvipol – Zdecydowanie był to lepszy okres niż pierwsza połowa roku 2013. Zresztą ten pozytywny trend zaczął się już budować w drugiej połowie zeszłego roku i widać go było w pierwszym kwartale br. W drugim kwartale widzimy pewną stabilizację, może delikatne spowolnienie w stosunku do tego, co obserwowaliśmy w pierwszym.
W tym roku rynek miał rozruszać program dopłat do kredytów mieszkaniowych. Ale MdM nie zwiększył znacząco sprzedaży, jego efekty są oceniane raczej jako skromne. Jak policzył Home Broker na podstawie danych Banku Gospodarstwa Krajowego, przez siedem miesięcy roku do BGK wpłynęły wnioski na kwotę 211 mln zł, z czego nieco ponad 165 mln zł to pieniądze z puli przeznaczonej na ten rok. To oznacza, że przez ponad połowę roku zarezerwowano tylko 27,5 proc. z całości pieniędzy na ten rok. Jak tak dalej pójdzie, to do końca roku wykorzystana zostanie połowa środków, czyli 300 mln zł. Drugie 300 mln zł przepadnie, bo nie przewidziano możliwości, by pozostała kwota przechodziła na następny rok.
– Na początku tego roku wprowadziliśmy do sprzedaży nową, dużą inwestycję, Central Park Ursynów na ulicy Kłobuckiej. Oferowaliśmy ponad 440 mieszkań, większość z nich w programie MdM, ale tylko niecałe 30 proc. z nich zostało kupione z rządowym wsparciem – wyjaśnia rozmówca Newserii Biznes. – Ten program działa, na pewno powoduje większe zainteresowanie klientów, ale oferty i tak muszą się bronić jakością i ceną.
Program Mieszkanie dla Młodych na pewno działa marketingowo i dodatkowo zwiększył zainteresowanie mniejszymi mieszkaniami. Klienci ciągle szukają dobrych cen w atrakcyjnych lokalizacjach, przy czym nie zawsze musi to być mieszkanie kwalifikujące się do MdM.
Marvipol zapowiada, że koncentruje się na lewobrzeżnej części Warszawy, bo – jak wyjaśnia wiceprezes firmy – wciąż jest tam wystarczająca liczba atrakcyjnych lokalizacji do zabudowania.
Czytaj także
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-03-06: Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.