Mówi: | Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów |
Uwaga na kredyty - na rynku wciąż wiele pułapek
Obniżki stóp procentowych powinny skutkować obniżeniem oprocentowania kredytów. Powinny, ale nie zawsze skutkują, bo banki “zapominają” czasem poinformować o tym klientów albo wręcz wymagają, żeby to klient sam poprosił o obniżenie raty. Na takie praktyki warto poskarżyć się w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który ostatnio szczególnie uważnie przygląda się instytucjom finansowym.
W tym roku tylko do końca listopada bezpośrednio od klientów wpłynęło około 700 skarg na banki. Tym, co wzbudziło największe zastrzeżenia UOKiK, były m.in. kwestie wysokości raty kredytu przy zmianie oprocentowania.
– W sytuacji, w której oprocentowanie zgodnie ze wskaźnikami zmian stóp ogłaszanych przez NBP idzie w górę, nie ma problemu, żebyśmy dostali szybko informację z banku, że musimy zapłacić wyższą ratę. Natomiast, kiedy stopy spadają, takich informacji często nie uzyskujemy. W przypadku niektórych instytucji finansowych jest oczekiwanie, żeby to konsument sam występował o zmianę raty, co jest niezgodne z ustawą o kredycie konsumenckim – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
To nie jedyne nieprawidłowości, na które wskazuje urząd. Są na polskim rynku także instytucje, które pobierają opłatę przygotowawczą, nawet jeśli nie zamierzają udzielić kredytu. Pretekstem do tego może być np. niedopełnienie przez konsumenta bardzo drobnych formalności. Poza tym instytucje dają bardzo mało czasu na decyzję – nierzadko jest to jeden dzień.
– W takiej sytuacji prawo konsumenta de facto traci rację bytu. Porównanie nie jest możliwe, ponieważ trudno oczekiwać od konsumenta, który po pracy idzie do banku czy innej instytucji finansowej, że będzie w stanie zgromadzić kilka ofert jednego dnia. A oferta, którą dostał w tym dniu, w kolejnym jest już nieważna – wskazuje prezes UOKiK.
Poważnym naruszeniem prawa są także praktyki związane z nieuczciwą reklamą. W większości przypadków sprowadza się to np. do braku informacji o całkowitym koszcie kredytu.
– Jeśli reklama jest publikowana w jakimkolwiek medium powinno być wskazane, np. dla pożyczki w wysokości 4 czy 5 tys. zł, jaka będzie wysokość raty płaconej przy konsumenta – podkreśla prezes UOKiK. I przekonuje: – Te wszystkie udogodnienia wynikające z ustawy mają na celu umożliwić konsumentom, niebędącym fachowcami, zrozumienie umów, które zawierają i podejmowanie decyzji w sposób bardziej świadomy.
Problem jednak w tym, że nierzadko Polacy w ogóle nie czytają umów. Z badań prowadzonych na zlecenie urzędu wynika, że dotyczy to co 10. konsumenta. Poza tym nie wiedzą, że mogą skorzystać z bezpłatnej porady prawnej np. u powiatowego rzecznika konsumentów.
W ostatnim badaniu UOKiK skontrolował blisko 150 wzorów umów, którymi posługują się m.in. banki, parabanki i SKOK-i.
– Efektem kontroli jest wszczęcie 26 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i wysłanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 17 pozwów – mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. – Ważniejsze z punktu widzenia konsumentów jest to, że bardzo duża ilość przedsiębiorców dostosowała się do sugestii urzędu już na etapie postępowania wyjaśniającego bądź administracyjnego. W konsekwencji nieuczciwe praktyki zostały zaniechane – dodaje.
UOKiK nie wyklucza jednak zaostrzenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów w przyszłym roku.
– To jest kwestia jeszcze dalszych analiz. Ten raport miał charakter pilotażowy, będziemy te analizy kontynuowali i w momencie, kiedy potwierdzą się sygnały o nieprawidłowościach, które nie mogą być usunięte w trybie administracyjnym, będziemy próbowali nowelizacji ustawy – podkreśla szefowa urzędu.
Czytaj także
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-03-28: Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
- 2024-03-12: Handel w internecie rzeczami używanymi, odnowionymi czy końcówkami serii przeżywa boom. Do 2030 roku będzie rosnąć nawet cztery razy szybciej niż klasyczny handel
- 2024-03-01: Mały wybór mieszkań na rynku zwraca inwestorów w kierunku domów. Ceny materiałów budowlanych przestały drożeć w szybkim tempie
- 2024-03-06: 70 proc. miodu sprzedawanego w Polsce pochodzi z importu. W kwietniu na etykietach pojawią się nowe oznaczenia kraju pochodzenia
- 2024-02-16: Polacy lubią leczyć się sami. Samoleczenie pozwala zaoszczędzić ok. 41 mln wizyt u lekarzy rodzinnych rocznie
- 2024-02-22: Rozwój technologii nie idzie w parze ze świadomością użytkowników i regulacjami prawnymi. To zagrożenie dla ochrony danych osobowych
- 2024-01-23: Małe i średnie firmy mogą dostać unijne dofinansowanie do ochrony własności intelektualnej. Polscy przedsiębiorcy wśród najbardziej zainteresowanych tym wsparciem w UE
- 2024-01-16: Sarkazm może być cennym narzędziem w komunikacji. Pomaga odbiorcy otworzyć się na perspektywę nadawcy [DEPESZA]
- 2024-01-16: Rok 2024 może w końcu przynieść stabilizację na rynku nieruchomości. Wiele zależy od tego, jak zaprojektowany będzie nowy rządowy program
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.