Mówi: | Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów |
Uwaga na kredyty - na rynku wciąż wiele pułapek
Obniżki stóp procentowych powinny skutkować obniżeniem oprocentowania kredytów. Powinny, ale nie zawsze skutkują, bo banki “zapominają” czasem poinformować o tym klientów albo wręcz wymagają, żeby to klient sam poprosił o obniżenie raty. Na takie praktyki warto poskarżyć się w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który ostatnio szczególnie uważnie przygląda się instytucjom finansowym.
W tym roku tylko do końca listopada bezpośrednio od klientów wpłynęło około 700 skarg na banki. Tym, co wzbudziło największe zastrzeżenia UOKiK, były m.in. kwestie wysokości raty kredytu przy zmianie oprocentowania.
– W sytuacji, w której oprocentowanie zgodnie ze wskaźnikami zmian stóp ogłaszanych przez NBP idzie w górę, nie ma problemu, żebyśmy dostali szybko informację z banku, że musimy zapłacić wyższą ratę. Natomiast, kiedy stopy spadają, takich informacji często nie uzyskujemy. W przypadku niektórych instytucji finansowych jest oczekiwanie, żeby to konsument sam występował o zmianę raty, co jest niezgodne z ustawą o kredycie konsumenckim – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
To nie jedyne nieprawidłowości, na które wskazuje urząd. Są na polskim rynku także instytucje, które pobierają opłatę przygotowawczą, nawet jeśli nie zamierzają udzielić kredytu. Pretekstem do tego może być np. niedopełnienie przez konsumenta bardzo drobnych formalności. Poza tym instytucje dają bardzo mało czasu na decyzję – nierzadko jest to jeden dzień.
– W takiej sytuacji prawo konsumenta de facto traci rację bytu. Porównanie nie jest możliwe, ponieważ trudno oczekiwać od konsumenta, który po pracy idzie do banku czy innej instytucji finansowej, że będzie w stanie zgromadzić kilka ofert jednego dnia. A oferta, którą dostał w tym dniu, w kolejnym jest już nieważna – wskazuje prezes UOKiK.
Poważnym naruszeniem prawa są także praktyki związane z nieuczciwą reklamą. W większości przypadków sprowadza się to np. do braku informacji o całkowitym koszcie kredytu.
– Jeśli reklama jest publikowana w jakimkolwiek medium powinno być wskazane, np. dla pożyczki w wysokości 4 czy 5 tys. zł, jaka będzie wysokość raty płaconej przy konsumenta – podkreśla prezes UOKiK. I przekonuje: – Te wszystkie udogodnienia wynikające z ustawy mają na celu umożliwić konsumentom, niebędącym fachowcami, zrozumienie umów, które zawierają i podejmowanie decyzji w sposób bardziej świadomy.
Problem jednak w tym, że nierzadko Polacy w ogóle nie czytają umów. Z badań prowadzonych na zlecenie urzędu wynika, że dotyczy to co 10. konsumenta. Poza tym nie wiedzą, że mogą skorzystać z bezpłatnej porady prawnej np. u powiatowego rzecznika konsumentów.
W ostatnim badaniu UOKiK skontrolował blisko 150 wzorów umów, którymi posługują się m.in. banki, parabanki i SKOK-i.
– Efektem kontroli jest wszczęcie 26 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i wysłanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 17 pozwów – mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. – Ważniejsze z punktu widzenia konsumentów jest to, że bardzo duża ilość przedsiębiorców dostosowała się do sugestii urzędu już na etapie postępowania wyjaśniającego bądź administracyjnego. W konsekwencji nieuczciwe praktyki zostały zaniechane – dodaje.
UOKiK nie wyklucza jednak zaostrzenia przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów w przyszłym roku.
– To jest kwestia jeszcze dalszych analiz. Ten raport miał charakter pilotażowy, będziemy te analizy kontynuowali i w momencie, kiedy potwierdzą się sygnały o nieprawidłowościach, które nie mogą być usunięte w trybie administracyjnym, będziemy próbowali nowelizacji ustawy – podkreśla szefowa urzędu.
Czytaj także
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-05-29: Stabilność zatrudnienia jedną z najważniejszych kwestii dla pokolenia Z. Nie chodzi jednak o wieloletnią pracę na etacie
- 2025-04-23: Ogromna baza magazynowa zbóż w Wielkopolsce do likwidacji. Pracę może stracić kilkaset osób
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-03-19: Tylko co piąty nakaz powrotu migranta do kraju pochodzenia jest realizowany. UE chce wprowadzić nowe skuteczne procedury
- 2025-03-19: Rekordowy eksport polskiej żywności. Koszty produkcji będą jednak rosły z powodu zmieniających się norm wraz z wprowadzaniem Zielonego Ładu
- 2025-02-10: Finansowanie, technologia i wola polityczna sprzyjają walce o klimat. Dołączają do niej także konsumenci
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.