Newsy

ZBP: polskie prawo nie zachęca do systematycznego i długoterminowego oszczędzania

2013-02-27  |  06:40
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:Prezes
Firma:Związek Banków Polskich
  • MP4
  • Sytuacja na rynku kredytów hipotecznych i obowiązujące na nim regulacje nie sprzyjają zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych młodych ludzi. Związek Banków Polskich od dawna postuluje rozwiązania podobne do dawnych kas mieszkaniowych, które działały dzięki zachętom podatkowym, część odkładanej kwoty można było odliczyć od podatku. Kasy oszczędnościowo-kredytowe miałyby zajmować się tylko jednym – wsparciem w nabyciu własnego mieszkania.

     Dzięki umowie oszczędnościowo-kredytowej klienci, którzy oszczędzaliby na mieszkanie, mogliby uzyskać korzystniejsze warunki kredytowe. Zdaniem bankowców, to systemowe rozwiązanie przyniesie lepsze efekty niż doraźne programy, jak Rodzina na Swoim czy Mieszkanie dla Młodych.

    Zachęcanie ludzi do oszczędzania, zwłaszcza w kontekście rosnących potrzeb mieszkaniowych Polaków, jest szczególnie ważne, biorąc pod uwagę obecnie obowiązujące regulacje na rynku kredytowym

     – Weszły inne regulacje kilka miesięcy temu, które nakazują posiadanie wysokiego wkładu własnego do kredytów mieszkaniowych. Natomiast nie ma w ogóle w ostatnich latach złożonego mechanizmu zachęcającego, inspirującego do długoterminowego oszczędzania – podkreśla Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

    Wyzwania dla branży

    Według prezesa ZBP pilnych zmian wymaga też ustawa o kredycie konsumenckim i pozostałe przepisy regulujące udzielanie kredytów. W chwili obecnej niektóre instytucje, takie jak banki badają zdolność kredytową klienta, inne – przeprowadzają analizę ryzyka kredytowego. 

     – To są dwa różne pojęcia, bo w jednym przypadku musimy myśleć nie tylko o sobie, ale także o interesie klienta, a w drugim przypadku myślimy tylko i wyłącznie o interesie firmy finansowej, stąd jest ta niespójność – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Pietraszkiewicz podczas konferencji "Wyzwania branży finansowej 2013" organizowanej przez Mondial Assistance i CMS Cameron McKenna.

    Zdaniem prezesa ZBP Polska nieprawidłowo wdrożyła przepisy unijne dotyczące kredytów. Ustawodawcy powinni zastanowić się także nad zmianami przepisów dotyczących upadłości konsumenckiej, która powinna być z likwidacyjnej zamieniona na układową.

     – Potrzebne są tam pewne drobne i niekosztowne modyfikacje dotyczące podatku dochodowego mówi.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.