Newsy

ZBP: polskie prawo nie zachęca do systematycznego i długoterminowego oszczędzania

2013-02-27  |  06:40
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:Prezes
Firma:Związek Banków Polskich
  • MP4
  • Sytuacja na rynku kredytów hipotecznych i obowiązujące na nim regulacje nie sprzyjają zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych młodych ludzi. Związek Banków Polskich od dawna postuluje rozwiązania podobne do dawnych kas mieszkaniowych, które działały dzięki zachętom podatkowym, część odkładanej kwoty można było odliczyć od podatku. Kasy oszczędnościowo-kredytowe miałyby zajmować się tylko jednym – wsparciem w nabyciu własnego mieszkania.

     Dzięki umowie oszczędnościowo-kredytowej klienci, którzy oszczędzaliby na mieszkanie, mogliby uzyskać korzystniejsze warunki kredytowe. Zdaniem bankowców, to systemowe rozwiązanie przyniesie lepsze efekty niż doraźne programy, jak Rodzina na Swoim czy Mieszkanie dla Młodych.

    Zachęcanie ludzi do oszczędzania, zwłaszcza w kontekście rosnących potrzeb mieszkaniowych Polaków, jest szczególnie ważne, biorąc pod uwagę obecnie obowiązujące regulacje na rynku kredytowym

     – Weszły inne regulacje kilka miesięcy temu, które nakazują posiadanie wysokiego wkładu własnego do kredytów mieszkaniowych. Natomiast nie ma w ogóle w ostatnich latach złożonego mechanizmu zachęcającego, inspirującego do długoterminowego oszczędzania – podkreśla Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

    Wyzwania dla branży

    Według prezesa ZBP pilnych zmian wymaga też ustawa o kredycie konsumenckim i pozostałe przepisy regulujące udzielanie kredytów. W chwili obecnej niektóre instytucje, takie jak banki badają zdolność kredytową klienta, inne – przeprowadzają analizę ryzyka kredytowego. 

     – To są dwa różne pojęcia, bo w jednym przypadku musimy myśleć nie tylko o sobie, ale także o interesie klienta, a w drugim przypadku myślimy tylko i wyłącznie o interesie firmy finansowej, stąd jest ta niespójność – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Pietraszkiewicz podczas konferencji "Wyzwania branży finansowej 2013" organizowanej przez Mondial Assistance i CMS Cameron McKenna.

    Zdaniem prezesa ZBP Polska nieprawidłowo wdrożyła przepisy unijne dotyczące kredytów. Ustawodawcy powinni zastanowić się także nad zmianami przepisów dotyczących upadłości konsumenckiej, która powinna być z likwidacyjnej zamieniona na układową.

     – Potrzebne są tam pewne drobne i niekosztowne modyfikacje dotyczące podatku dochodowego mówi.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.