Newsy

ZBP: polskie prawo nie zachęca do systematycznego i długoterminowego oszczędzania

2013-02-27  |  06:40
Mówi:Krzysztof Pietraszkiewicz
Funkcja:Prezes
Firma:Związek Banków Polskich
  • MP4
  • Sytuacja na rynku kredytów hipotecznych i obowiązujące na nim regulacje nie sprzyjają zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych młodych ludzi. Związek Banków Polskich od dawna postuluje rozwiązania podobne do dawnych kas mieszkaniowych, które działały dzięki zachętom podatkowym, część odkładanej kwoty można było odliczyć od podatku. Kasy oszczędnościowo-kredytowe miałyby zajmować się tylko jednym – wsparciem w nabyciu własnego mieszkania.

     Dzięki umowie oszczędnościowo-kredytowej klienci, którzy oszczędzaliby na mieszkanie, mogliby uzyskać korzystniejsze warunki kredytowe. Zdaniem bankowców, to systemowe rozwiązanie przyniesie lepsze efekty niż doraźne programy, jak Rodzina na Swoim czy Mieszkanie dla Młodych.

    Zachęcanie ludzi do oszczędzania, zwłaszcza w kontekście rosnących potrzeb mieszkaniowych Polaków, jest szczególnie ważne, biorąc pod uwagę obecnie obowiązujące regulacje na rynku kredytowym

     – Weszły inne regulacje kilka miesięcy temu, które nakazują posiadanie wysokiego wkładu własnego do kredytów mieszkaniowych. Natomiast nie ma w ogóle w ostatnich latach złożonego mechanizmu zachęcającego, inspirującego do długoterminowego oszczędzania – podkreśla Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

    Wyzwania dla branży

    Według prezesa ZBP pilnych zmian wymaga też ustawa o kredycie konsumenckim i pozostałe przepisy regulujące udzielanie kredytów. W chwili obecnej niektóre instytucje, takie jak banki badają zdolność kredytową klienta, inne – przeprowadzają analizę ryzyka kredytowego. 

     – To są dwa różne pojęcia, bo w jednym przypadku musimy myśleć nie tylko o sobie, ale także o interesie klienta, a w drugim przypadku myślimy tylko i wyłącznie o interesie firmy finansowej, stąd jest ta niespójność – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Pietraszkiewicz podczas konferencji "Wyzwania branży finansowej 2013" organizowanej przez Mondial Assistance i CMS Cameron McKenna.

    Zdaniem prezesa ZBP Polska nieprawidłowo wdrożyła przepisy unijne dotyczące kredytów. Ustawodawcy powinni zastanowić się także nad zmianami przepisów dotyczących upadłości konsumenckiej, która powinna być z likwidacyjnej zamieniona na układową.

     – Potrzebne są tam pewne drobne i niekosztowne modyfikacje dotyczące podatku dochodowego mówi.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.