Newsy

Będzie łatwiej o kredyt konsumpcyjny. Banki będą łagodziły kryteria.

2013-08-14  |  06:40

Banki zapowiadają dalsze łagodzenie kryteriów udzielania kredytów konsumpcyjnych i hipotecznych – wynika z ankiety NBP. W II kwartale działania w tym celu podjęła już większość instytucji. Jednak, zdaniem eksperta z firmy doradczej Grant Thornton, w niektórych bankach wciąż podejście do pożyczkobiorców jest bardziej ostrożne, co wynika z niepewnej sytuacji na rynku.

Ankieta Narodowego Banku Polskiego pokazuje, że w drugim kwartale br. duża część banków złagodziła warunki kredytowe w przypadku kredytów konsumpcyjnych. Tylko nieliczne zdecydowały się na zaostrzenie zasad.

 – W tym segmencie mamy do czynienia z mocną konkurencją firm pożyczkowych, które wykorzystując obostrzenia, jakie regulator nałożył na banki, wchodzą w tę przestrzeń – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Przemysław Hewelt, menadżer w firmie audytorsko–doradczej Grant Thornton.

Firmy pożyczkowe swoją ofertę adresują przede wszystkim do tych klientów, którzy nie są w stanie spełnić kryteriów, stawianych im przez banki. Te na tym wyraźnie tracą. Dlatego coraz częściej sektor bankowy mówi o konieczności dalszego łagodzenia regulacji kredytowych przez Komisję Nadzoru Finansowego. Zdaniem Przemysława Hewelta to czas, by te kryteria poluzować.

 – Po pierwsze, sytuacja finansowa firm pożyczkowych wskazuje, że na tym rynku można się poruszać w sposób komercyjnie uzasadniony, czyli można na tym zarabia – mówi Hewelt. – Po drugie, w sytuacji poluzowania kryteriów będzie to decyzja biznesowa pionów ryzyka w poszczególnych bankach, czy w jakiś biznes wchodzić, czy nie.

Dziś, ze względu na niepewną sytuację gospodarczą, niektóre banki dość ostrożnie podchodzą do pożyczkobiorców. Jak ocenia ekspert, jeszcze kilka lat temu podejście w poszczególnych instytucjach sektora bankowego było zbliżone

 – Może się zdarzyć, że w jednym banku marża będzie zaproponowana na poziomie 250 punktów, w innym – 450 punktów, co świadczy o percepcji wyższego ryzyka, a w jeszcze innym ten projekt w ogóle zostanie odrzucony – tłumaczy menadżer w Grant Thornton. – Mamy sytuację dość dużego zawirowania, banki poruszają się w środowisku dość dużej niepewności, co się przekłada na niespójność decyzji między poszczególnymi bankami.=

Jak podkreśla, na rynku kredytów hipotecznych stroną, którą charakteryzuje bardziej ostrożne podejście, wciąż są kredytobiorcy.

 – Główną przeszkodą jest tutaj niepewność konsumentów. Jest pytanie, na ile ludzie, którzy chcą kupić mieszkanie, są w tym momencie gotowi podjąć ryzyko związane z wzięciem na siebie zobowiązania na następnych 15-20 lat – mówi Hewelt.

Zgodnie z ankietą NBP w II kwartale również w segmencie kredytów mieszkaniowych nastąpiło nieznaczne łagodzenie kryteriów. Jednocześnie odnotowano wzrost popytu ze strony kredytobiorców. Zdaniem ankietowanych banków podobnie będzie w III kwartale.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości

Import czereśni niskiej jakości w polskim sezonie jest wyzwaniem dla krajowych producentów tych owoców. To antyreklama dla polskiej czereśni – podkreślają sadownicy. Konsumenci oczekują ładnych, dużych i słodkich owoców i są gotowi zapłacić za nie więcej, ale często brakuje ich w dużych sieciach sklepów. Pozycja pojedynczych sadowników względem sieci jest jednak zbyt słaba. – Jako producenci widzimy potrzebę zrzeszenia się. Moglibyśmy wówczas sprzedawać sieciom duże partie jednolitego towaru. Dobrym rozwiązaniem byłoby też centrum dystrybucji czereśni – przekonuje Krzysztof Czarnecki, producent czereśni, wiceprezes Związku Sadowników RP.

Handel

Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia

Branża logistyczna, wciąż mierząca się ze skutkami wysokiej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów prowadzenia działalności, wykazuje coraz więcej oznak ożywienia. Wpływają na to m.in. stopniowy wzrost w e-commerce i duże zainteresowanie inwestorów lokalizowaniem hubów logistycznych w Polsce. Branża liczy także na to, że wkrótce zacznie pozytywnie odczuwać wpływ rosnącej w Polsce konsumpcji. – W perspektywie kilku lat na pewno pojawią się wzrosty, spodziewamy się bardzo dużo reorganizacji, jeżeli chodzi o logistykę paneuropejską. Ponadto konsumpcja ciągle będzie rosła, bo jednak odbiegamy pod tym względem od Europy Zachodniej – ocenia Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny w ID Logistics Polska.

Problemy społeczne

Kryzysy humanitarne nabierają na sile. Organizacje pomocowe potrzebują coraz więcej pracowników

Nowe i przedłużające się konflikty zbrojne oraz coraz częstsze katastrofy naturalne powodują, że na całym świecie już ponad 300 mln ludzi potrzebuje pomocy humanitarnej. To pociąga za sobą gwałtowny wzrost zapotrzebowania na pracowników humanitarnych. Organizacje na całym świecie poszukują do pracy osób zajmujących się nie tylko projektami pomocowymi, lecz również inżynierów, księgowych, psychologów, ekspertów od fundraisingu czy logistyków. – Ta praca naprawdę jest wymagająca, ale też satysfakcjonująca, właśnie dlatego warto odróżnić ją od wolontariatu – przypomina Magdalena Irzycka z Polskiej Akcji Humanitarnej z okazji przypadającego 19 sierpnia Światowego Dnia Pomocy Humanitarnej.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.