Newsy

Biedronka ma najlepszy wizerunek marki wśród sieci handlowych. Pomogły reklamy z celebrytami i dobry PR

2013-11-04  |  06:25

Jak wynika z badania Top Marka przeprowadzonego przez miesięcznik Press, najlepszy wizerunek marki wśród sieci handlowych ma Biedronka. Dobry wizerunek JMP (właściciela sieci Biedronka) wzmocnił udział celebrytów w kampaniach reklamowych, a także sponsoring i kampanie społeczne.

 – Pierwsze miejsce dla Biedronki to nie jest kwestia przypadku. Wystarczy popatrzeć na rankingi z ostatnich lat, które pokazują, że Biedronka deptała Tesco po piętach. Była trzy razy z rzędu na drugiej pozycji, a co warto podkreślić, jeszcze pięć lat temu zaczynała od ostatniego miejsca. Teraz ten wynik to na pewno dzieło, z jednej strony, dobrej komunikacji z mediami i skutecznych działań PR, ale też samych pracowników i zarządu – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marek Sokół, były dziennikarz TVN i ekspert medialny, a obecnie współwłaściciel Kancelarii PR.

W rankingu Top Marka Biedronka zajęła pierwsze miejsce z łączną oceną 88 punktów. Drugie miejsce zajęło Tesco, ubiegłoroczny lider, z 70 punktami, a na kolejnych lokatach znalazły się Auchan, Carrefour oraz Lidl. Dystans ostatnich dwóch marek do podium zwiększył się w porównaniu do zeszłego roku.

Analiza objęła okres od lipca 2012 r. do czerwca 2013 r. Działalność medialna była oceniania przez specjalistów, a analizie poddano publikacje z ponad tysiąca tytułów prasowych zarówno o zasięgu ogólnopolskim, jak i regionalnym. Analiza objęła m.in. dzienniki i tygodniki opinii, tytuły ekonomiczne, specjalistyczne (branżowe) i magazyny lifestylowe. W tegorocznej edycji badania Top Marka przeanalizowano ponad 320 tys. publikacji, z czego do ostatecznego badania trafiło prawie 230 tys. materiałów prasowych.

W tym czasie ukazało się niemal 4,5 tysiąca publikacji dotyczących Biedronki. Ponad 31 proc. z nich miało wydźwięk pozytywny. Drugie w rankingu Tesco było wspomniane w 3,8 tys. publikacji, ale pozytywny wydźwięk miało niecałe 29 proc. z nich.

 – Co ciekawe, w przypadku Biedronki o 25 proc. wzrosła globalna liczba publikacji medialnych, a znacząco zmalała liczba publikacji negatywnych do 4,5 proc. Kilka lat temu było to 10 proc. – informuje Sokół.

Dodaje jednak, że strategie promocji i reklamy wszystkich sieci są dość podobne. Polegają w dużej mierze na angażowaniu znanych kucharzy, aktorów lub celebrytów do współpracy i kampanii reklamowych.

 – Korzystają z tego klienci, bo wszyscy teraz zwracają uwagę na to, co Pascal Brodnicki i Okrasa podają, np. jakie najlepsze dania można zrobić za kilkanaście złotych. Robert Makłowicz także radzi, co kupować w niektórych sklepach. Podobnie Daniel Olbrychski  ta kampania sprzed kilku miesięcy była dla niektórych nieco kontrowersyjna, bo aktor kojarzył nam się z rolami romantyków, a tu nagle reklamuje jabłka z Biedronki, ale dla samej sieci okazało się to strzałem w dziesiątkę, bo ludzie oglądali te reklamy, kojarząc aktora z promocją polskiej żywności i produktami z Biedronki – tłumaczy Sokół.

Na wizerunek marek i częstotliwość publikacji wpływały też inne działania sieci. Echem odbił się np. sponsoring reprezentacji Polski, wspólna sprzedaż płyt z kołysankami razem z jednym z tabloidów, a w przypadku innych sieci kredyty udzielane we współpracy z bankiem czy program lojalnościowy na stacjach benzynowych, umożliwiający tańsze tankowanie dla klientów tej sieci.

Sokół przewiduje, że w tym roku sieci handlowe będą również dysponowały podobnie wysokimi budżetami na promocję, więc mogą wdrażać innowacyjne pomysły. Ocenia, że rywalizacja o pierwsze miejsce w rankingu wizerunku będzie bardzo zaciekła.

 – Nie chcę podpowiadać, co trzeba zrobić, ale myślę, że droga jest dobra. Na pewno polega to też na tym, żeby utrzymywać podobny poziom zadań i podobny poziom obsługi. Ta walka jest tak wyrównana, że trudno będzie marzyć o tym, żeby pozostała czwórka czy trójka sieci handlowych została daleko w tyle, ale na razie w tej rywalizacji najlepsza jest Biedronka – podsumowuje Sokół.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy

Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.

Prawo

Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.

Prawo

W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.