Mówi: | Gayle Schueller, wiceprezes 3M ds. zrównoważonego rozwoju Alain Simonnet, dyrektor zarządzający 3M na region Europy Wschodniej |
Biznes chce rozwiązać problem zmian klimatycznych. Wprowadzane w firmach innowacje mają ograniczyć smog i zużycie energii
Firmy mają do odegrania jedną z kluczowych ról w przeciwdziałaniu globalnym problemom – podkreśla Gayle Schueller, wiceprezes 3M ds. zrównoważonego rozwoju. Jak ocenia, walka m.in. z negatywnymi zmianami klimatycznymi zaczyna się już na poziomie wyborów konsumenckich, z kolei zadaniem rządów i organizacji międzynarodowych jest tworzenie regulacji, które wspierają pozytywne zmiany zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju. Globalny biznes może się do tego przyczynić m.in. dzięki kreowaniu innowacyjnych rozwiązań. To właśnie nowe produkty, jak opracowane przez 3M specjalne ziarno ograniczające smog, mogą pomóc w rozwiązywaniu globalnych problemów środowiskowych czy społecznych.
– Świat stoi obecnie przed ogromnymi wyzwaniami związanymi ze wzrostem ludności, której liczba zgodnie z przewidywaniami wzrośnie do 9 miliardów w 2050 r., czy też kryzysem klimatycznym. Niezwykle ważne jest dostrzeżenie wielkiej roli, jaką w kształtowaniu naszej przyszłości odgrywają firmy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Gayle Schueller, wiceprezes 3M ds. Zrównoważonego Rozwoju.
ONZ podaje, że jeśli zgodnie z prognozami globalna populacja wzrośnie do 9,6 mld ludzi w 2050 roku – będziemy potrzebować surowców i bogactw naturalnych trzykrotnie przekraczających obecne zasoby planety. To tylko jedno z globalnych wyzwań, nakreślonych w Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ (tzw. Agenda 2030). Kolejne to szybka urbanizacja – do 2050 roku sześć na dziesięć osób będzie mieszkańcami miast. Te stanowią zaledwie 3 proc. powierzchni, ale odpowiadają za 60–80 proc. całkowitego zużycia energii i 75 proc. emisji dwutlenku węgla. Urbanizacja i wzrost populacji pociągną za sobą większe zapotrzebowanie na wodę, żywność i energię – tylko w krajach OECD wzrośnie ono o 35 proc. do końca obecnej dekady.
Gayle Schueller, wiceprezes 3M ds. zrównoważonego rozwoju, podkreśla, że w zaadresowaniu wszystkich tych wyzwań kluczowa będzie współpraca pomiędzy rządami i organizacjami międzynarodowymi, biznesem a samymi konsumentami.
– Żadna firma ani żadna osoba w pojedynkę nie jest w stanie wprowadzić realnych zmian w zakresie zrównoważonego rozwoju. Każdy z nas musi mieć swój udział w stawianiu czoła wyzwaniom związanym m.in. z wydobyciem surowców, zmianami klimatycznymi czy jakością wody i powietrza. W przypadku takich firm jak 3M wiąże się to z potrzebą opracowywania innowacyjnych produktów, wspierania zastosowania nauki w praktyce oraz tworzenia odpowiednich rozwiązań. Oznacza to, że również każdy z nas indywidualnie musi na poważnie podchodzić do obowiązków związanych z recyklingiem odpadów i zastanowić się nad nawykami żywieniowymi. Warto pomyśleć, w jaki sposób mięso zastąpić innymi produktami spożywczymi albo przejść na dietę w większym stopniu opartą na produktach roślinnych. Musimy też tworzyć rozwiązania w zakresie bardziej ekologicznego transportu – mówi Gayle Schueller.
Jak ocenia Gayle, działania na rzecz przeciwdziałania m.in. zmianom klimatycznym zaczynają się już na poziomie wyborów konsumenckich. Zarówno zmiany klimatu, jak i degradacja środowiska są jednymi z najbardziej palących problemów w globalnej skali. ONZ podaje, że połowa światowej populacji oddycha powietrzem, które jest 2,5 razy bardziej zanieczyszczone niż normy dopuszczalne przez WHO. Od 1990 roku emisja dwutlenku węgla na świecie wzrosła o prawie 50 proc., do oceanów każdego roku trafia 8 mln ton plastiku, co odpowiada ciężarówce śmieci wyrzucanej do wody co minutę.
Zadaniem rządów i organizacji międzynarodowych jest tworzenie regulacji, które wspierają model wprowadzania pozytywnych zmian. Z kolei biznes może się do tego przyczynić dzięki modyfikacji produkcji, konkretnym działaniom w obszarze środowiskowym czy CSR-owym oraz kreowaniu innowacyjnych rozwiązań.
– Kluczowa jest tu jednak współpraca na każdym szczeblu – począwszy od firm, rządów, lokalnych społeczności i samych klientów oraz konsumentów. Firmy i konsumenci muszą współpracować z rządami państw przy tworzeniu właściwych regulacji. Biznes zaś musi współpracować z klientami i dostawcami. Chodzi o to, by wspólnie dążyć do tworzenia innowacji, znajdować zastosowania dla rozwiązań techniczno-naukowych, które pozwolą wprowadzić realną i pozytywną zmianę na świecie – podkreśla Gayle Schueller.
W ubiegłym roku 3M ogłosiło swoją Strategię Zrównoważonego Rozwoju. Raport opublikowany w maju br. pokazuje z kolei, jakie postępy poczyniła firma w tym czasie. W ciągu roku 3M pomogło klientom zapobiec emisji ponad 40 ton dwutlenku węgla, a począwszy od 2002 roku obniżyło emisję własną o prawie 64 proc. (niemal podwajając w tym czasie swoje przychody). Z drugiej strony – ślad energii odnawialnej został zwiększony o 27 proc.
– Wyznaczyliśmy cele, które są ściśle powiązane z celami zrównoważonego rozwoju ONZ. Naszą ambicją jest realizacja ich w perspektywie najbliższych 10, 20 czy 30 lat. Dotyczą one m.in. oszczędzania energii, gospodarki odpadami, wsparcia edukacji m.in. w zakresie nauki i technologii. Chcemy podejść do problemu w sposób uporządkowany, tak by popularyzować nasze wartości i wspierać zrównoważony rozwój poprzez rozwiązania produktowe i angażowanie naszych pracowników – mówi Alain Simonnet, dyrektor zarządzający 3M na region Europy Wschodniej.
Strategia firmy zakłada, że do 2025 roku połowa energii wykorzystywanej przez 3M ma już pochodzić z OZE. Natomiast do 2050 roku wszystkie placówki firmy w 70 krajach na całym świecie mają być w 100 proc. zasilane energią odnawialną. Przyjęty przez firmę program „2025 Sustainability Goals” zakłada również osiągnięcie zerowej ilości odpadów w 30 proc. zakładów produkcyjnych 3M, ale ten cel został już prawie całkowicie zrealizowany.
– 3M każdego dnia obecne jest na bardzo wielu rynkach w najróżniejszych zakątkach świata. Wywierając wpływ na życie ludzi i ich zachowania poprzez oferowane rozwiązania w zakresie transportu, elektroniki, opieki zdrowotnej, możemy wprowadzać realne zmiany – mówi Gayle Schueller, wiceprezes 3M ds. zrównoważonego rozwoju.
3M każdego roku wprowadza na rynek około 1 tys. nowych produktów. W grudniu 2018 roku, podczas konferencji COP24 w Katowicach, firma ogłosiła, że począwszy od 2019 roku każdy z nich – od karteczek samoprzylepnych Post-it po rozwiązania dla pojazdów autonomicznych – będzie zgodny ze strategią 3M w zakresie zrównoważonego rozwoju. Dotyczy to m.in. ponownego wykorzystywania surowców, recyklingu, oszczędności wody, odpowiedzialnego łańcuch dostaw czy zastosowania materiałów odnawialnych, odpowiednich dla danego rozwiązania – od początku do końca cyklu życia każdego produktu.
– 3M jest firmą, której działalność bazuje na nauce. Nasza działalność skupia się na czterech sektorach: bezpieczeństwo i przemysł, transport i elektronika, ochrona zdrowia oraz produkty konsumenckie. Wierzymy, że poprzez stosowanie rozwiązań stworzonych przez naukę w każdym z nich możemy zmienić to, jak w przyszłości będzie wyglądać codzienne życie milionów ludzi, ich środowisko oraz warunki pracy – mówi Alain Simonnet.
Firma inwestuje ok. 6 proc. swoich przychodów w badania i rozwój. Jak podkreśla, to właśnie nowe, innowacyjne produkty mogą pomóc w rozwiązywaniu globalnych problemów środowiskowych czy społecznych. Przykładem jest specjalne ziarno redukujące smog stworzone przez 3M, które znalazło się na liście Best Inventions 2018 magazynu „Time”.
W trakcie wydarzenia „Sustainability Inspired Innovations”, które zostało zorganizowane przez 3M we współpracy z międzynarodową organizacją United Nations Global Compact (UN Global Compact) obecni goście mieli możliwość wziąć udział w debatach poświęconych tematyce zrównoważonego rozwoju i roli innowacji w rozwiązywaniu globalnych wyzwań. Celem spotkania było dzielenie się wiedzą z zakresu dobrych praktyk dotyczących zrównoważonego rozwoju oraz umacnianie dialogu z innymi firmami, które mają na celu działanie dla dobra klimatu i społeczności.
Czytaj także
- 2019-12-13: Do 17 grudnia powinny być znane nowe taryfy za energię na 2020 rok. URE: Punktem odniesienia powinien być rok 2019
- 2019-12-13: W ciągu 6 lat fundusz PGNiG zainwestuje 100 mln zł w start-upy. Szuka odnoszących sukcesy projektów z Polski i zagranicy
- 2019-12-13: Plich: Bardzo lubię Jessikę Mercedes. Ale robienie sesji, w których kobieta jest przedmiotem, nie jest fajne
- 2019-12-10: Polscy naukowcy z coraz większymi sukcesami na świecie. Mają znaczący wpływ na rozwój nowych leków i sztucznej inteligencji
- 2019-12-05: Banki zwiększają inwestycje w ochronę przed oszustwami finansowymi. Wsparciem może być sztuczna inteligencja
- 2019-12-12: Kluby fitness mogą być zasilane energią wytwarzaną przez ćwiczących. To pozwala oszczędzić na rachunkach za prąd i ograniczyć emisję CO2
- 2019-12-03: Branża budowlana przechodzi cyfrową rewolucję. Robotyzacja i systemy modelowania 3D to mniej błędów w projektach i niższe koszty inwestycji
- 2019-11-29: Polska pozostanie wśród liderów Europy pod względem tempa wzrostu gospodarczego. Musi jednak inwestować w innowacje i poprawę klimatu
- 2019-11-29: Polacy nie mają podstawowej wiedzy o zakażeniu HIV. 90 proc. uważa, że problem ich nie dotyczy, a co trzeci, że wirusa przenoszą komary
- 2019-12-02: Prezes WWF Polska: obecny system energetyczny jest drogi i nieefektywny. Te środki można przekierować na rozwój odnawialnych źródeł
Więcej ważnych informacji
Kalendarium
Konsument

Do 17 grudnia powinny być znane nowe taryfy za energię na 2020 rok. URE: Punktem odniesienia powinien być rok 2019
Do wtorku 17 grudnia Urząd Regulacji Energetyki powinien wydać decyzję w sprawie taryf za energię elektryczną na 2020 rok. To umożliwi przedsiębiorcom wprowadzenie nowych stawek od 1 stycznia, chyba że dialog ze spółkami obrotu się przeciągnie. Jak podkreśla prezes URE, przy podejmowaniu decyzji urząd bierze pod uwagę zmianę otoczenia gospodarczego i inne czynniki, które mają wpływ na cenę. – Te w ciągu ostatniego roku nie zmieniły się znacząco – podkreśla Rafał Gawin.
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Idą święta

Propozycja materiałów
Pięć ostatnich publikacji dotyczących Świąt Bożego Narodzenia oraz Sylwestra
Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych
Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.
Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl
Jak korzystać z materiałów Newserii?
Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów
Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów.
Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Motoryzacja
Niebezpieczne miejsca na drogach w pobliżu szkół będą eliminowane. W ubiegłym roku doszło do blisko 3 tys. wypadków z udziałem najmłodszych

Dzieci coraz częściej poruszają się po drogach zapatrzone w ekrany smartfonów, ze słuchawkami na uszach. Bez względu na to, czy poruszają się pieszo, czy jeżdżą hulajnogami, zwiększa to ryzyko wypadku. Każdego roku na drogach UE ginie około 600 dzieci. W Polsce w ubiegłym roku doszło do blisko 3 tys. wypadków z udziałem najmłodszych. Do poprawy statystyk ma się przyczynić zainicjowany przez Budimex program społeczny Hello ICE. Jego główny cel to zwiększyć świadomość najmłodszych oraz znaleźć i wyeliminować niebezpieczne miejsca na drogach, które znajdują się w pobliżu szkół i przedszkoli. Do tej pory rodzice i nauczyciele zgłosili już blisko 300 takich czarnych punktów.
Problemy społeczne
Osoby 50+ cenne dla pracodawców. Są dobrze wykształcone, aktywne w social mediach i znają języki obce

Na rynku pracy wciąż funkcjonują stereotypy dotyczące pokolenia 50+, ale badania pokazują, że wiele z nich to mity. Wbrew powszechnym opiniom silversi to wartościowa grupa pracowników. Wyróżnia ich m.in. duże doświadczenie zawodowe i życiowe oraz dobre wykształcenie. Ponad 30 proc. to absolwenci wyższych uczelni, a 59 proc. z nich ukończyło dodatkowo studia podyplomowe, ma stopień naukowy doktora lub wyższy. Nieobce są im także nowe technologie.