Newsy

Blisko 40 proc. kobiet samodzielnie podejmuje decyzje finansowe. Oszczędzają z myślą o rodzinie i zabezpieczeniu przyszłości

2018-03-08  |  06:20

Rośnie rola kobiet w świecie finansów. Blisko 40 proc. pań samodzielne podejmuje decyzje finansowe, a ponad 60 proc. deklaruje, że jest  do tego dobrze przygotowana  wynika z raportu Pramerica Insight. Kobiety przykładają też większą wagę do zapewnienia finansowego bezpieczeństwa rodzinie. Ponad połowa stawia sobie za cel sfinansowanie edukacji dzieci, poważnie podchodzą również do kwestii ubezpieczeń na życie. Nie boją się inwestować w ryzykowne produkty i różnicują źródła oszczędności.

– Z badania Pramerica Insight wynika, że kobiety są przezorne, świadome i dobrze wykształcone. W rezultacie stanowią grupę świadomych konsumentów rynku finansowego. 40 proc. kobiet samodzielnie podejmuje decyzje finansowe. Wśród panów ten odsetek wynosi 45 proc., więc to bardzo zbliżony poziom autonomiczności – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Małgorzata Morańska, rzecznik Pramerica Życie TUiR SA.

Z raportu Pramerica Insight wynika, że kobiety czują się coraz pewniej w świecie finansów. Co piąta przyznaje, że jej rola w tym zakresie wzrosła w ciągu ostatnich lat. Panie częściej angażują się w zarządzanie finansami w gospodarstwach o wyższych dochodach – przy dochodach powyżej 7 tys. zł odsetek wynosi 44 proc.

– Jeśli chodzi o poziom wiedzy panie nie różnią się od panów. Jesteśmy bardzo dobrze wykształcone, mamy wysoką świadomość zarządzania długami, oszczędnościami i finansami domowymi. Panowie natomiast wyprzedzają nas w inwestycjach i stosowaniu bardziej zaawansowanych produktów finansowych – wskazuje Małgorzata Morańska.

Panowie mają co prawda większą wiedzę o inwestowaniu (53 proc. mężczyzn i 37 proc. kobiet), ale to panie wiedzą więcej od mężczyzn w zakresie zarządzania długami (78 proc. pań przy 72 proc. mężczyzn), zarządzania pieniędzmi (77 do 75 proc.) i inwestowania w celu sfinansowania edukacji dzieci (50 do 47 proc.).

– Kobiety są nie tylko dobrze wykształcone i świadome, ale również bardzo przezorne. W ich celach finansowych na głównym miejscu znalazło się zabezpieczenie rodziny i bliskich przed nieprzewidzianymi zdarzeniami, dlatego bardzo poważnie podchodzą do ubezpieczeń i zabezpieczeń emerytalnych. Przy zakupie ubezpieczenia kierują się bardziej zakresem ochrony niż ceną – podkreśla rzecznik Pramerica Życie.

Ponad połowa Polek jest zdania, że posiadanie ubezpieczenia na życie jest istotne (przy 42 proc. panów) i zapewnia  ochronę rodzinie (74 proc.). Jednocześnie 67 proc. przyznaje, że nie chce stać się obciążeniem dla najbliższych. Ponad 60 proc. pań stawia sobie za cel utrzymanie dotychczasowego statusu po zakończeniu kariery zawodowej i oszczędza tak, aby zgromadzone środki starczyły na całą emeryturę.

– Podejście do zarządzania finansami zmienia się z wiekiem. Według naszego badania młode Polki częściej sięgają po bardziej zróżnicowane i zaawansowane produkty finansowe, co świadczy nie tylko o ich wysokim wykształceniu i świadomości finansowej, ale również o odwadze w sięganiu po różnego rodzaju rozwiązania finansowe – mówi Morańska.

Młodsze kobiety nie boją się nowych produktów finansowych i stawiają na różne źródła oszczędności. Nowy produkt kupują też często po urodzeniu dziecka.

 Rynek finansowy dostrzega w kobietach ogromny potencjał i oferuje coraz więcej produktów skierowanych do tej grupy konsumentów. Wiedząc o tym, że głównym celem Polek jest zabezpieczenie rodziny, ale także realizacja własnych marzeń, jak założenie firmy czy zakup mieszkania lub domu, produkty finansowe skierowane do tej grupy wspierają Polki w realizacji marzeń i ich trosce o najbliższych – mówi Małgorzata Morańska.

Polki pod tymi względami nie ustępują Amerykankom. O ile jednak kobiety w Stanach Zjednoczonych koncentrują się na finansowym zabezpieczeniu emerytury, Polki są bardziej przedsiębiorcze – ponad 35 proc. chce założyć lub rozwijać własną firmę i planuje zakup mieszkania.

 Podejście do finansów Polek i Amerykanek nie różni się znacznie. Jesteśmy podobne: niezależne, przezorne i świadome. Głównym celem zarówno dla Amerykanek, jak i Polek jest zabezpieczenie ich rodziny. Natomiast Amerykanki znacznie chętniej i częściej sięgają po produkty emerytalne i inne, które zabezpieczają ich przyszłość finansową. Polki natomiast skupiają się częściej na tu i teraz, na zabezpieczaniu rodziny, częściej również sięgają po produkty, które mają je wesprzeć w rozwoju firmy lub zakupie mieszkania – podkreśla Małgorzata Morańska.

Czytaj także

Kalendarium

Przemysł

Francuzi pomogą w budowie okrętów w polskich stoczniach. Prace mogą ruszyć w ciągu roku

Polskie stocznie mogą budować okręty podwodne w ramach 15-letniego programu współpracy przemysłowej. To możliwy efekt porozumienia podpisanego przez francuski koncern stoczniowy Naval Group z Polską Grupą Zbrojeniową, dotyczącego m.in. transferu technologii i współpracy w zakresie budowy okrętów podwodnych. Dla polskich firm z branży stoczniowej oznacza to utworzenie około 2 tys. nowych miejsc pracy. Prace mogą wystartować już w przyszłym roku. – Biorąc pod uwagę gotowość naszą i polskich zakładów, prace będą mogły się rozpocząć w ciągu roku od podpisania umowy – mówi François Dupont, wiceprezes Naval Group.

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Transport

Autobusy elektryczne z Polski podbijają europejskie rynki. Transport publiczny czekają rewolucyjne zmiany

Polska może odegrać w Europie wiodącą rolę w rozwoju elektromobilności – zarówno samochodów osobowych, jak i transportu publicznego – ocenia Håkan Agnevall, prezes koncernu Volvo Buses, który projektuje i produkuje we Wrocławiu autobusy elektryczne z przeznaczeniem na polski i europejski rynek. Na ulicach polskich miast pojawia się coraz więcej takich pojazdów, a według prognoz PSPA w ciągu najbliższych 10 lat będzie ich już ponad 3,5 tysiąca. W niskoemisyjnym transporcie – który jest jednym z najsilniejszych obecnie trendów w motoryzacji – samorządy upatrują szansy na poprawę jakości powietrza i życia mieszkańców.

 

Patronat Newserii

Prawo

Wyłudzenia poważnym problemem dla sektora publicznego. Bez odpowiednich systemów walka z nimi nie będzie skuteczna

Sektor publiczny, szczególnie w obszarze podatków, zdrowia i ubezpieczeń społecznych, jest narażony na szereg nadużyć. Głównym obszarem jest luka VAT-owska, którą obecnie szacuje się na 14 proc. Standardowe metody przeciwdziałania nadużyciom nie przynoszą oczekiwanych efektów, więc coraz częściej administracja publiczna sięga po odpowiednie systemy informatyczne, które identyfikują i weryfikują zagrożenia. Dzięki nim kontrole są szybsze, mniej uciążliwe, ale jednocześnie bardziej skuteczne.

 

Handel

Polski rynek brafittingu dynamicznie się rozwija. Rośnie świadomość kobiet na temat dopasowania biustonosza

Rozwój brafittingu w Polsce na przestrzeni ostatnich 10 lat wyraźnie przyspieszył. Na rynku może działać 500 specjalistycznych salonów oferujących darmową usługę dobierania biustonosza. Postęp w tej dziedzinie to efekt rosnącej świadomości Polek na temat negatywnego wpływu nieprawidłowo dobranego stanika na zdrowie i komfort życia.