Mówi: | Bogdan Kucharski |
Funkcja: | Dyrektor BP Europa SE, oddział w Polsce |
BP wchodzi na rynek paliw lotniczych w Polsce. Brytyjski koncern odkupi 50 proc. udziałów w LOTOS Tank
Air BP – pion paliw lotniczych koncernu BP – odkupi 50 proc. udziałów w LOTOS Tank i utworzy z polską firmą spółkę joint-venture. LOTOS – Air BP Polska będzie działać na lotniskach w Warszawie, Gdańsku i Krakowie. Dzięki silniejszej konkurencji paliwo lotnicze może potanieć, co zwiększy szansę na przyciągnięcie do Polski nowych przewoźników.
– Potencjał Polski w zakresie lotniczych przewozów pasażerskich i towarowych jest o wiele większy niż obecnie. Do tej pory nie był on w pełni realizowany m.in. ze względu na to, że w zakresie sprzedaży paliw lotniczych rynek de facto był objęty monopolem. Jestem przekonany, że właśnie firma LOTOS – Air BP Polska ten monopol złamie, co spowoduje, że na większą skalę linie lotnicze zaczną tankować w Polsce i korzystać z obsługi polskich portów lotniczych – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Bogdan Kucharski, dyrektor generalny BP Europa SE, Oddział w Polsce.
LOTOS Tank to należąca do tej pory w całości do LOTOS-u spółka, która działała na lotniskach w Warszawie i Gdańsku. Wkrótce rozpocznie działalność w Krakowie, a jako dostawca paliwa funkcjonuje również w Rzeszowie i Wrocławiu, gdzie lotniska same zajmują się tankowaniem samolotów.
Spółka Air BP ma ponad 600 placówek w 45 krajach i codziennie dostarcza ilość paliwa wystarczającą do zatankowania niemal 9 tys. lotów.
Rynek paliwa lotniczego w Polsce jest zdominowany przez należący w 100 proc. do PKN Orlen Petrolot. Spółka ta, w której udziały do grudnia ubiegłego roku miał PLL LOT, jest obecna na wszystkich polskich lotniskach obsługujących regularne linie lotnicze, z wyjątkiem Rzeszowa i Zielonej Góry.
Dyrektor generalny BP w Polsce zapowiada, że LOTOS – Air BP Polska podważy tę dominację, co korzystnie wpłynie na ceny paliwa i rozwój rynku lotniczego.
– Dotychczasowa pozycja firmy, która była de facto monopolistą na rynku, nie kreowała żadnej zachęty dla obniżenia cen. Teraz na rynku będzie funkcjonować prawdziwa konkurencja. Jestem przekonany, że linie lotnicze na tym skorzystają, a przez to skorzystamy wszyscy jako klienci linii lotniczych – mówi Kucharski.
Jego zdaniem, dzięki utworzeniu spółki joint venture z LOTOS-em, który działa już na rynku paliw lotniczych, BP może skuteczniej wejść na ten rynek. Kucharski podkreśla, że to nie pierwsza przymiarka koncernu do wejścia na polskie lotniska, jednak teraz jest według niego optymalny moment.
– Uznaliśmy, że to jest dobry moment na wejście na polski rynek. Co prawda, próbowaliśmy już kilka razy, ale po pierwsze, trudno było złamać monopol, po drugie, rynek jeszcze wtedy nie realizował w pełni swojego potencjału. Widzimy, że od kilku lat przewozy lotnicze w Polsce systematycznie rosną, pojawia się tu coraz więcej linii lotniczych. I uważamy, że to jest dobry moment, żeby zacząć w tym rynku partycypować – podsumowuje dyrektor polskiego oddziału BP.
Na porozumienie LOTOS Tank i Air BP musi się jeszcze zgodzić UOKiK. Spółki oczekują, że nastąpi to w ciągu 6-8 tygodni.
Polskie lotniska to atrakcyjny rynek dla dostawców usług i towarów dla linii lotniczych, bo liczba połączeń i pasażerów co roku rośnie. W 2012 r. w Polsce odprawiono niemal 24,5 mln pasażerów, o 12,5 proc. więcej niż rok wcześniej. W porównaniu do 2010 r. wzrost wyniósł niemal 20 proc.
Czytaj także
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-05-26: Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.