Mówi: | Bogdan Kucharski |
Funkcja: | Dyrektor BP Europa SE, oddział w Polsce |
BP wchodzi na rynek paliw lotniczych w Polsce. Brytyjski koncern odkupi 50 proc. udziałów w LOTOS Tank
Air BP – pion paliw lotniczych koncernu BP – odkupi 50 proc. udziałów w LOTOS Tank i utworzy z polską firmą spółkę joint-venture. LOTOS – Air BP Polska będzie działać na lotniskach w Warszawie, Gdańsku i Krakowie. Dzięki silniejszej konkurencji paliwo lotnicze może potanieć, co zwiększy szansę na przyciągnięcie do Polski nowych przewoźników.
– Potencjał Polski w zakresie lotniczych przewozów pasażerskich i towarowych jest o wiele większy niż obecnie. Do tej pory nie był on w pełni realizowany m.in. ze względu na to, że w zakresie sprzedaży paliw lotniczych rynek de facto był objęty monopolem. Jestem przekonany, że właśnie firma LOTOS – Air BP Polska ten monopol złamie, co spowoduje, że na większą skalę linie lotnicze zaczną tankować w Polsce i korzystać z obsługi polskich portów lotniczych – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Bogdan Kucharski, dyrektor generalny BP Europa SE, Oddział w Polsce.
LOTOS Tank to należąca do tej pory w całości do LOTOS-u spółka, która działała na lotniskach w Warszawie i Gdańsku. Wkrótce rozpocznie działalność w Krakowie, a jako dostawca paliwa funkcjonuje również w Rzeszowie i Wrocławiu, gdzie lotniska same zajmują się tankowaniem samolotów.
Spółka Air BP ma ponad 600 placówek w 45 krajach i codziennie dostarcza ilość paliwa wystarczającą do zatankowania niemal 9 tys. lotów.
Rynek paliwa lotniczego w Polsce jest zdominowany przez należący w 100 proc. do PKN Orlen Petrolot. Spółka ta, w której udziały do grudnia ubiegłego roku miał PLL LOT, jest obecna na wszystkich polskich lotniskach obsługujących regularne linie lotnicze, z wyjątkiem Rzeszowa i Zielonej Góry.
Dyrektor generalny BP w Polsce zapowiada, że LOTOS – Air BP Polska podważy tę dominację, co korzystnie wpłynie na ceny paliwa i rozwój rynku lotniczego.
– Dotychczasowa pozycja firmy, która była de facto monopolistą na rynku, nie kreowała żadnej zachęty dla obniżenia cen. Teraz na rynku będzie funkcjonować prawdziwa konkurencja. Jestem przekonany, że linie lotnicze na tym skorzystają, a przez to skorzystamy wszyscy jako klienci linii lotniczych – mówi Kucharski.
Jego zdaniem, dzięki utworzeniu spółki joint venture z LOTOS-em, który działa już na rynku paliw lotniczych, BP może skuteczniej wejść na ten rynek. Kucharski podkreśla, że to nie pierwsza przymiarka koncernu do wejścia na polskie lotniska, jednak teraz jest według niego optymalny moment.
– Uznaliśmy, że to jest dobry moment na wejście na polski rynek. Co prawda, próbowaliśmy już kilka razy, ale po pierwsze, trudno było złamać monopol, po drugie, rynek jeszcze wtedy nie realizował w pełni swojego potencjału. Widzimy, że od kilku lat przewozy lotnicze w Polsce systematycznie rosną, pojawia się tu coraz więcej linii lotniczych. I uważamy, że to jest dobry moment, żeby zacząć w tym rynku partycypować – podsumowuje dyrektor polskiego oddziału BP.
Na porozumienie LOTOS Tank i Air BP musi się jeszcze zgodzić UOKiK. Spółki oczekują, że nastąpi to w ciągu 6-8 tygodni.
Polskie lotniska to atrakcyjny rynek dla dostawców usług i towarów dla linii lotniczych, bo liczba połączeń i pasażerów co roku rośnie. W 2012 r. w Polsce odprawiono niemal 24,5 mln pasażerów, o 12,5 proc. więcej niż rok wcześniej. W porównaniu do 2010 r. wzrost wyniósł niemal 20 proc.
Czytaj także
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-05-26: Orlen stawia na produkcję syntetycznych paliw lotniczych i zeroemisyjny wodór. Szuka innowacji w tych obszarach
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-03-10: Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
- 2025-01-23: Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów
- 2024-11-20: Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
Poprawa relacji z fiskusem i urzędnikami przeprowadzającymi kontrole to jeden z najczęściej podnoszonych postulatów przez przedsiębiorców. W ramach deregulacji prowadzonej przez rząd domagają się oni większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony organów podatkowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia. Te zmiany mogłyby poprawić atmosferę i klimat dyskusji między przedsiębiorcami a rządem.
Bankowość
Banki zainteresowane projektami gospodarki obiegu zamkniętego. Chętniej finansują takie inwestycje

Rynek zrównoważonego finansowania rośnie. Banki stawiają na rozwój oferty zielonych instrumentów, które przedsiębiorcy i inne instytucje mogą przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji z różnych obszarów ESG. Są wśród nich zarówno zielone obligacje, jak i kredyty połączone z realizacją konkretnych celów klimatycznych. Jednym z obszarów, które chcą finansować firmy w ramach ESG, jest gospodarka obiegu zamkniętego, czyli zamykanie obiegu produktów w myśl zasady reduce, reuse i recycle (ogranicz, użyj ponownie, przetwórz).
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.