Mówi: | Jarosław Matuszewski, rzecznik WSiP Paweł Hajduga, dyrektor handlowy Johnson & Johnson Vision Care |
Brak zasad firmowej etyki hamuje rozwój przedsiębiorstw
Łamanie zasad etycznych w firmie nie tylko źle wpływa na wizerunek firmy, ale również na relacje między pracownikami i kontakty z partnerami biznesowymi – takiego zdania jest większość menadżerów, którzy wzięli udział w badaniach dotyczących etyki biznesu, przeprowadzonych przez Crido Taxand, Pracodawców RP i ICAN Institute. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na stworzenie wewnętrznego kodeksu etycznego.
Potrzebę stworzenia wewnętrznego kodeksu etycznego w firmie widzi większość pracowników. Potwierdza to przykład m.in. Grupy PKP, która może pochwalić się własnym kodeksem, stworzonym w porozumieniu z zatrudnionymi. Aż 78 proc. z nich wskazało w ankiecie, że spółka potrzebuje takiego dokumentu.
Konsekwencje wynikające z łamania zasad etycznych przez członków organizacji zagrażają funkcjonowaniu firmy na wielu płaszczyznach działalności. Ponad 76 proc. uczestników badania Crido Taxand, Pracodawców RP i ICAN Institute uważa, że negatywnie wpływa to na wizerunek firmy. Prawie 60 proc. respondentów wskazało na pogorszenie się relacji pomiędzy pracownikami, a co drugi ankietowany na negatywny wpływ na relacje z partnerami biznesowymi. Zdaniem Matuszewskiego, ważne jest, aby firmowy kodeks etyczny powstawał z udziałem wszystkich pracowników, począwszy od najniższych szczebli po kadrę zarządzającą.
– Jako wydawca edukacyjny nie tylko musimy przedsięwziąć rozmaite starania o to, żeby nasza działalność w sferze biznesowej była etyczna, ale również, żeby nasza działalność trzymała pewien standard w komunikacji z nauczycielami, dyrektorami, rodzicami, uczniami – tłumaczy agencji informacyjnej Newseria Biznes Jarosław Matuszewski, rzecznik Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. – Z naszego punktu widzenia kodeks ładu korporacyjnego był bardzo ważnym dodatkowym elementem do kodeksu dobrych praktyk, który zainicjowaliśmy wspólnie z kilkorgiem innych wydawców w ramach Sekcji Wydawców Edukacyjnych przy Polskiej Izbie Książki – dodaje rzecznik WSiP.
Stosując zasady etyki zawodowej wydawnictwo edukacyjne od dwóch lat czynnie uczestniczy w akcji dobroczynnej Caritas Polska "Tornister Pełen Uśmiechów" przekazując podręczniki szkolne dzieciom z najbiedniejszych rodzin. W tym roku w inicjatywę włączyło się kolejnych ośmiu wydawców (oprócz WSiP, również Nowa Era, Oxford University Press, Pearson, Macmillan, Żak, Zamkor, Cambridge University Press i Lektorklett). Dzięki niej uczniowie otrzymali całe komplety książek na nowy rok szkolny.
W społeczne inicjatywy edukacyjne włącza się również producent soczewek kontaktowych Johnson & Johnson Vision Care. Celem jego działań jest poprawa świadomości pacjentów na temat ochrony wzroku.
– Przede wszystkim to są działania skierowane do konsumentów oraz specjalistów, i mają one na celu zwiększanie świadomości w zakresie ochrony wzroku i korekcji wad wzroku oraz komfortowego i bezpiecznego użytkowania soczewek kontaktowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Hajduga, dyrektor handlowy Johnson & Johnson Vision Care, producenta soczewek ACUVUE.
To ważna inicjatywa, biorąc pod uwagę, że prawie co drugi Polak ma wadę wzroku. Mimo to nadal niewiele osób pamięta o regularnych badaniach okulistycznych.
– Od trzech lat aktywnie promujemy światowy dzień wzroku, który przypada na każdy drugi czwartek października. Co roku przeprowadzamy kampanie edukacyjne i społeczne mające na celu zachęcenie Polaków do regularnego badania wzroku – tłumaczy Paweł Hajduga.
Tegoroczna kampania producenta soczewek nosiła nazwę, ”Zobacz życie w 100 proc.” i miała na celu zachęcenie młodych osób do przyjścia do salonów optyczno–okulistycznych, by skontrolować swój wzrok. Firma prowadzi ponadto szereg lokalnych działań na rzecz ochrony wzroku, w tym również przed szkodliwym promieniowaniem UV.
Inicjatywy społeczne Johnson & Johnson Vision Care zostały docenione w najnowszej edycji Raportu Społeczna Odpowiedzialność Biznesu. Firma została wyróżniona za zaangażowanie w popularyzację wiedzy na temat ochrony wzroku, prowadzenie bezpłatnych profilaktycznych badań wzroku oraz organizację Międzynarodowego Sympozjum Naukowego. Wyróżniono również „Caritas Polska” wraz z dziewięcioma wydawcami za wspólną akcję „Tornister Pełen Uśmiechów”. Raport został przygotowany przez tygodnik Gazeta Finansowa, Super Biznes (ekonomiczny dodatek Super Expressu), portale Kurier365.pl oraz RaportCSR.pl.
Czytaj także
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-30: W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-09: Jeszcze większe wsparcie dla konkurencyjności i rozwoju polskiej gospodarki. BGK prezentuje nową strategię
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-07: Różnice w prawodawstwie państw UE hamują eksport i rozwój firm. Biznes apeluje o ujednolicenie przepisów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.
Prawo
Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.
Prawo
W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.