Newsy

Branża logistyczna z optymizmem patrzy na kolejne miesiące. Połowa firm spodziewa się wyższych zysków, zamierza też inwestować w nowe rozwiązania [DEPESZA]

2021-06-09  |  06:20
Wszystkie newsy
źródło: FM Logistic

Aż 92 proc. firm logistycznych spodziewa się, że ich obroty wzrosną lub pozostaną bez zmian w tym roku, połowa oczekuje wyższych zysków, a 60 proc. operatorów zamierza też zainwestować w nowe rozwiązania – pokazuje ostatnia edycja „Confidence Index 2021” CBRE. Branża z optymizmem patrzy na nadchodzące miesiące, podobnie jak jeden z jej liderów – logistyczny koncern FM Logistic, który opublikował właśnie wyniki finansowe za rok finansowy 2020/2021. Firma w dość ograniczony sposób odczuła negatywny wpływ pandemii koronawirusa na swoją działalność, a w nadchodzących miesiącach zamierza się skupić na rozwoju usług omnichannel, zakładających kompleksową obsługę logistyczną wszystkich kanałów sprzedaży.

Subindeks Barometru EFL na II kwartał br. pokazuje, że branża TSL patrzy w przyszłość optymistycznie – wskaźnik nastrojów wyniósł 54,5 pkt i był to najlepszy odczyt nie tylko od początku pandemii COVID-19 w Polsce, ale od 2018 roku. Optymizm w branży logistycznej pokazuje też kwietniowy „Confidence Index 2021” CBRE i Panattoni. Z badań wynika, że zdaniem 92 proc. firm logistycznych ich obroty w najbliższych miesiącach wzrosną lub pozostaną bez zmian. Połowa spodziewa się też wyższych zysków, a 60 proc. operatorów logistycznych zamierza zainwestować w nowe rozwiązania.

– Jesteśmy w momencie, w którym firmy produkcyjne – obserwując trendy konsumenckie – próbują na nowo zdefiniować swoje potrzeby wpływające na łańcuch dostaw. Przewidywalność najbliższych miesięcy jest znacznie mniejsza, a na pewno trudniejsza niż przed COVID-19. To skutkuje większymi zawirowaniami stanów magazynowych i często zupełnie inną strukturą zamówień. Widzimy też, że firmy przykładają większą wagę do planów zarządzania kryzysowego. Jednak w zdecydowanej większości nasi klienci w tych nowych warunkach dostrzegają raczej szanse niż zagrożenia – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Daniel Franke, managing director w FM Logistic Central Europe.

Koncern opublikował właśnie swoje wyniki finansowe za rok obrotowy 2020/2021 (zakończony 31 marca br.), naznaczony pandemią COVID-19. Jego przychody na poziomie globalnym wyniosły w tym czasie 1,38 mld euro, czyli o 3,6 proc. mniej niż rok wcześniej, na co wpłynęły głównie ubiegłoroczne, wiosenne spowolnienie wywołane koronawirusem oraz straty kursowe (przychody liczone bez uwzględnienia różnic kursowych w wysokości 73 mln euro wzrosły o 1,5 proc.). Zysk operacyjny w wysokości 38,8 mln euro był o 8,7 proc. niższy niż w roku ubiegłym. Nowe umowy przyniosły jednak firmie 207 mln euro w porównaniu do 150 mln euro w poprzednim roku. Najważniejsze kontrakty zostały podpisane przez FM Logistic z dużą marką z branży beauty, międzynarodowym producentem zabawek oraz kilkunastoma wiodącymi firmami z branży e-commerce, głównie z Francji, Hiszpanii i Indii. Koncern przedłużył też umowy z wieloma kluczowymi klientami, m.in. Mondelēz i Nestlé. W regionie Europy Centralnej FM Logistic zawarł aż 25 nowych kontraktów i przedłużył 29 innych oraz rozpoczął budowę nowej platformy magazynowej w Wiskitkach, 10 km od planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

– Po początkowej niepewności sektor logistyki bardzo szybko odzyskał swoją siłę. W tej chwili w FM Logistic nie obserwujemy spowolnienia, wiele projektów pomimo trudnych okoliczności prężnie się rozwija, jednak warto zauważyć, że ponownie odczuwamy trudności z pozyskaniem pracowników – mówi Daniel Franke.

Logistyczny koncern, który prowadzi działalność w 14 krajach Europy, Azji i Ameryki Południowej, również dobrze ocenia perspektywy na nadchodzące miesiące. FM Logistic prognozuje, że w roku obrotowym 2021/2022 ograniczenia związane z COVID-19 będą stopniowo łagodzone, a przy tym sukcesywnie będzie rósł popyt w obszarach logistyki omnichannel i logistyki miejskiej. W efekcie koncern spodziewa się wzrostu swoich przychodów w górnym, jednocyfrowym przedziale procentowym.

– W tej chwili obserwujemy wzmocnienie trendu outsourcingu usług, co gwarantuje elastyczność i szybkość dostosowania się do zmian zachowań konsumentów. Branża operatorów logistycznych może zyskać dzięki ponownemu docenieniu korzyści, które wynikają ze współpracy z zewnętrznym dostawcą. Mam tu na myśli zwłaszcza elastyczność, którą firmy takie jak nasza mogą zaoferować np. w kontekście automatyzacji czy błyskawicznej możliwości dostosowania się do wykorzystywanych kanałów dystrybucji – mówi managing director w FM Logistic Central Europe.

Jak wskazuje, najbardziej rozwojowym kierunkiem w logistyce jest w tej chwili omnichannel, zakładający kompleksową obsługę logistyczną wszystkich kanałów sprzedaży „pod jednym dachem”. To umożliwia wypracowanie synergii poszczególnych procesów i kosztów. FM Logistic dostarcza rozwiązania logistyczne omnichannel dla 57 proc. swoich klientów.

– Jesteśmy pionierami w zakresie propozycji łączenia transportu i koncepcji dostępności usług „pod jednym dachem”. Warto  podkreślić, że pandemia, związane z nią obostrzenia i przesunięcie modelu zakupowego w kierunku e-commerce skłoniły wielu naszych klientów do szukania innych dróg dotarcia do konsumenta. I tu nasza propozycja okazała się idealną odpowiedzią na te potrzeby – mówi Daniel Franke. – W ostatnim czasie mocno rozwinęliśmy też warstwę OMS [Order Management System – red.], która pozwala szybko i sprawnie integrować internetowe kanały sprzedaży oraz łączyć je ze świadczoną już wcześniej logistyką kontraktową. OMS to też rozwiązanie, które pozwala nam na integrację i wykorzystanie w procesie obsługi klienta innych przewoźników i firm kurierskich dostępnych na rynku Europy Centralnej.

Jedną z najnowszych inwestycji FM Logistic w Polsce – dostosowaną do obsługi wszystkich kanałów sprzedaży zgodnie ze strategią omnichannel – będzie nowo powstająca platforma magazynowa przy węźle w Wiskitkach, oddalona o 10 km od planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Inwestycja, która ruszyła w lutym, docelowo będzie w stanie pomieścić sto kilkadziesiąt tysięcy miejsc paletowych i półkowych oraz zaoferuje kompleksowy zakres usług logistycznych – w tym m.in. magazynowanie, dystrybucję, co-packing, co-manufacturing, a także zyskującą na popularności obsługę kanału e-commerce.

– Wiele firm już doceniło operacje w multiklienckich magazynach i ich zalety w porównaniu do tzw. obiektów dedykowanych – mówi dyrektor zarządzający w FM Logistic Central Europe.

Jak podkreśla, w nadchodzącym czasie ważną rolę w strategii firmy będzie też odgrywał zrównoważony rozwój. Globalne cele koncernu do końca 2022 roku zakładają m.in. redukcję śladu węglowego magazynów o 20 proc., osiągnięcie 20 proc. przychodów ze sprzedaży na zrównoważonych ofertach (logistyka miejska) oraz 70 proc. floty spełniającej standardy normy Euro 5.

– Już dziś możemy pochwalić się konkretnymi osiągnięciami w zakresie zrównoważonego rozwoju. Nasze centrum logistyczne w Będzinie, jako pierwszy obiekt FM Logistic w Polsce, spełniło standardy certyfikatu LEED na poziomie srebrnym. Dzięki zastosowanym tam rozwiązaniom o 20 proc. zwiększyliśmy efektywność energetyczną budynku i zmniejszyliśmy zużycie wody o 50 proc., a konstrukcja w 71 proc. jest oparta na materiałach z recyklingu. W tym roku w dwóch lokalizacjach w Polsce rozpoczęliśmy montaż dużych instalacji fotowoltaicznych. Natomiast od stycznia br. 100 proc. naszych magazynów  w Europie Centralnej jest zasilanych energią elektryczną pochodzącą wyłącznie ze źródeł odnawialnych – mówi Daniel Franke.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Pierwszy na świecie pasażerski pociąg wodorowy może być produkowany w Polsce. Od przyszłego roku zacznie regularnie kursować w Niemczech

Produkowany w fabrykach Alstomu w Niemczech i Polsce Coradia iLint to pierwszy na świecie pasażerski pociąg z napędem wodorowym. To cichy i bezemisyjny pojazd, który emituje tylko wodę i parę wodną. Na zakup pociągów na wodór zdecydowały się już Niemcy, Austria, a także Francja i Włochy. Jeśli spłynęłyby także zamówienia z Polski, takie pojazdy mogłyby zastąpić pociągi o tradycyjnym napędzie. Dla Polski, której 74 proc. transportu kolejowego nadal opiera się na węglu, a duża część tras wciąż pozostaje niezelektryfikowana, wykorzystanie wodoru na kolei to szansa na znaczące redukcje emisji CO2, ale i szansa w globalnym wyścigu technologii wodorowych. Pojazd właśnie zadebiutował na polskich torach podczas testów eksploatacyjnych na torze koło Wrocławia.

Konsument

Złamana noga czy zapalenie wyrostka robaczkowego na zagranicznych wakacjach mogą kosztować kilkadziesiąt tysięcy euro. Odpowiednia polisa turystyczna pokryje te koszty

Mimo pandemii COVID-19 79 proc. Polaków planuje do końca sierpnia tego roku wyjechać na wakacje, a około połowy z nich wybierze podróż za granicę – wynika z raportu opublikowanego przez Europejską Komisję Podróży. Na tle innych europejskich nacji Polacy są największymi optymistami, jeśli chodzi o ryzyka związane z zagranicznymi wyjazdami. Warto jednak zainwestować w polisę turystyczną, która pozwoli – w razie potrzeby – przełożyć podróż na inny termin, a w razie choroby czy wypadku zapewni pomoc medyczną i pokryje jej koszty. W niektórych krajach koszty leczenia przykładowo w przypadku zapalenia wyrostka robaczkowego albo złamania nogi mogą sięgać kilkudziesięciu tysięcy euro. Warto się upewnić, czy polisa zawiera też ochronę na wypadek zarażenia koronawirusem.

Handel

Handel podrobionymi lekami dotyczy głównie aptek internetowych. W dobie COVID-19 skala fałszerstw wzrosła

Wartość podrabianych produktów farmaceutycznych w globalnym obrocie opiewa na 4 mld euro, a proceder ten jest napędzany przez silny popyt, wysokie marże zysku i niskie ryzyko wykrycia. Z raportu Urzędu UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) oraz Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) wynika, że liczba fałszywych lub wadliwych leków w obiegu wzrosła wraz z rozwojem aptek internetowych i rynku przesyłek – 96 proc. wszystkich skonfiskowanych podróbek znajdowało się właśnie w paczkach lub listach. Najczęściej były to antybiotyki i suplementy. W czasie pandemii pojawiły się także fałszywe testy, a nawet szczepionki na COVID-19.

Media i PR

Większość polskich internautów nie chce płacić za treści dostępne w sieci. Akceptowalna opłata to 10–20 zł miesięcznie

Ponad 80 proc. Polaków korzystających z internetu uważa, że treści dostępne w sieci powinny być bezpłatne, a 22 proc. jest gotowych płacić, ale za ograniczenie liczby wyświetlanych reklam – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Nie sprzyja to rozwojowi modeli subskrypcyjnych na rynku mediów, ale pod znakiem zapytania stawia także model biznesowy oparty na bezpłatnych treściach finansowanych z wpływów reklamowych. Jak podkreślają eksperci, dalszy scenariusz zależy od rozwoju rynku reklamy internetowej. W optymistycznym scenariuszu z płatnych serwisów informacyjnych za cztery lata będzie korzystać nawet połowa internautów.