Newsy

Branża modowa stawia na franczyzę. Większą popularnością ten format cieszy się tylko w sektorach gastronomicznym i spożywczym

2016-06-30  |  06:35
Mówi:Agnieszka Podsiadła
Funkcja:menadżer ds. ekspansji
Firma:PBH SA, marka Quiosque
  • MP4
  • Franczyza jest głównym formatem rozwoju branży gastronomicznej i spożywczej. Do tych dwóch gałęzi dołączył również sektor odzieżowy. Taka forma współpracy ogranicza ryzyko finansowe po stronie franczyzobiorcy i ułatwia mu prowadzenie biznesu. Na franczyzę stawia m.in. marka Quiosque. Sieć liczy dziś blisko 130 sklepów, z czego około 60 proc. prowadzonych jest w tej formule.

    Branża odzieżowa to bardzo prężnie rozwijająca się część gospodarki, ulega ona zarówno dużym wpływom pogody, jak i trendom modowym. Dlatego też właściciele sklepów odzieżowych muszą być bardzo czujni i przewidujący, żeby móc szybko i elastycznie reagować na zmieniające się potrzeby klienta – mówi Aleksandra Podsiadła, menadżer ds. ekspansji w firmie Quiosque. – Jest ona trzecią po gastronomii i branży spożywczej pod względem liczebności systemów franczyzowych.

    Sukces w handlu odzieżą zależy w dużej mierze od umiejętnego zarządzania towarem – nie tylko na sklepowych półkach, lecz także w magazynach. Koszty związane z przechowywaniem niesprzedanych kolekcji mogą być dla przedsiębiorcy dużym obciążeniem. Jak podkreśla Aleksandra Podsiadła, jedną z głównych korzyści dla franczyzobiorców Quiosque jest to, że nie ponoszą kosztów niesprzedanego towaru.

    To my przejmujemy od przedsiębiorcy kluczowe problemy, z którymi mógłby się borykać, prowadząc własny biznes. Taka forma współpracy na pewno minimalizuje ryzyko finansowe – mówi Podsiadła.

    W sieci Quiosque około 60 proc. sklepów prowadzą franczyzobiorcy. W ubiegłym roku sieć powiększyła się o 19 salonów w całym kraju. Średni koszt związany z adaptacją metra kwadratowego salonu uzależniony jest od stanu lokalu i waha się od 1,5 tys. do 2,5 tys. netto. Optymalna powierzchnia lokalu na sklep to między 100 a 120 mkw. Powinien on znajdować się w mieście powyżej 50 tys. mieszkańców.

    Franczyzobiorca może liczyć na naszą pomoc na każdym etapie inwestycji, rozpoczynając od wyszukiwania lokalizacji, poprzez negocjacje z centrum handlowym, jeśli oczywiście taka potrzeba istnieje, pozyskanie projektu architektonicznego i wszelkich zezwoleń budowlanych, aż po szkolenia pracowników czy realizację otwarcia – wymienia manager ds. ekspansji w firmie Quiosque.

    Marka wspiera też swoich franczyzobiorców marketingowo. Każdy z nich może liczyć na organizowane centralnie promocje, o których informacje są regularnie umieszczane w mediach. Sieć od kilku sezonów współpracuje ze znanymi ze świata mediów kobietami: Dorotą Gardias, Anną Wendzikowską, Agnieszką Hyży, Anitą Sokołowską i Tamarą Arciuch. Quiosque wspiera przedsiębiorców także w zakresie bieżącej analizy wyników sprzedaży.

    Mogą oni liczyć również na wsparcie dotyczące stałego zabezpieczenia towarowego, które jest możliwe przede wszystkim ze względu na to, że przeważająca część naszych kolekcji produkowana jest w Polsce – podkreśla Aleksandra Podsiadła.

    W tym roku planowane jest otwarcie co najmniej 15 salonów, z czego połowa to będą sklepy franczyzowe.

    Potencjał naszej sieci oceniamy na około 160 salonów, oczywiście będziemy realizować ten plan sukcesywnie – mówi Aleksandra Podsiadła.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Polityka

    Brak porozumienia z Czechami w sprawie Turowa może kosztować Polskę 20 mld zł do 2044 roku. Kopalnia nie zostanie zamknięta

    Zamknięcie kopalni Turów wiąże się z poważnymi skutkami gospodarczymi i społecznymi dla całego regionu. Dlatego rząd nie zamierza tego robić. – Wyrok TSUE w sensie kary finansowej jest ostateczny, co nie znaczy, że nie ma wyjścia z sytuacji. Trzeba się dogadać z Czechami – mówi Krzysztof Kwiatkowski, senator, były prezes NIK. Brak porozumienia może oznaczać, że Polska będzie musiała do 2044 roku, do którego kopalnia ma działać, zapłacić ok. 20 mld zł kary. Turów to niejedyny konflikt na linii Polska–Unia Europejska. Do rozwiązania pozostają punkty sporne w obszarze sądownictwa, a wciąż nie ma akceptacji Krajowego Planu Odbudowy dla Polski i pieniędzy na jego realizację.

    Farmacja

    Polki chore na raka piersi nie uczestniczą w swoim procesie leczenia. Często nie mają informacji o dostępnych możliwościach terapii

    Rak piersi jest najczęstszym nowotworem wśród Polek. U prawie połowy kobiet, które co roku słyszą tę diagnozę, występuje hormonozależny, HER2-ujemny rak piersi. Od dwóch lat jest dla nich dostępne refundowane leczenie, uznawane za skuteczniejsze, mniej toksyczne i zapewniające lepszą jakość życia. Mimo to w Polsce większość pacjentek nadal jest leczonych klasyczną chemioterapią, nie mając nawet świadomości, że istnieje możliwość zastosowania innej terapii. Dlatego właśnie rusza kampania Masz Wybór, która ma zmotywować kobiety chore na raka piersi do aktywnego uczestniczenia w swoim procesie leczenia.

    Energetyka

    Wody geotermalne napędzają rozwój jednej z łódzkich gmin. Przyciągają tu turystów i inwestorów

    Gmina Poddębice, leżąca 40 km na północny zachód od Łodzi, ma bardzo szerokie plany w zakresie wykorzystania źródeł geotermalnych. Już dziś wyprodukowane dzięki geotermii ciepło dociera do 70 proc. mieszkańców, a w przyszłości ma być ono produkowane w kogeneracji z energią elektryczną. Miasto rozwija także ofertę rekreacyjną, inwestując w rewitalizację Term Poddębickich i sektor balneologii. To pociąga za sobą zainteresowanie inwestorów rynku nieruchomości, którzy chcą w Poddębicach stawiać pensjonaty i hotele. Poddębickie źródło i nowe miejsca pracy związane z medycyną balneologiczną mają być antidotum na jeszcze jedną bolączkę samorządu – brak wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego.

    Edukacja

    Muzeum Auschwitz-Birkenau chce zwiększyć wirtualny zasięg. Inwestycje w infrastrukturę umożliwią zwiedzanie na odległość z każdego miejsca na świecie

    Cały teren Muzeum Auschwitz-Birkenau zostanie objęty nowoczesną infrastrukturą światłowodową i mobilną, zapewniającą szybki internet. Zyska także łączność bezprzewodową. Dzięki inwestycjom realizowanym wspólnie z Orange Polska już wkrótce każda osoba na świecie będzie mogła uczestniczyć w wirtualnym zwiedzaniu Miejsca Pamięci. Ponadto materiały archiwalne, które są w dyspozycji muzeum, np. nagrania relacji świadków, będą dostępne dzięki aplikacji mobilnej. Miejsce Pamięci Auschwitz-Birkenau to najczęściej odwiedzane muzeum tego typu na świecie. Przed wybuchem pandemii tereny byłego obozu koncentracyjnego odwiedzało ponad 2 mln osób rocznie, a w 2020 roku z powodu pandemii było ich pięć razy mniej.