Newsy

Branża ubezpieczeniowa ociąga się z wdrażaniem nowych technologii. Ubezpieczyciele muszą przyspieszyć, żeby wygrać walkę o klientów

2019-11-20  |  06:30

Rosnące oczekiwania klientów, którzy preferują cyfrowe usługi i kanały kontaktu, to główny czynnik napędzający zwrot ku innowacjom w sektorze ubezpieczeń. Do tego dochodzą silna pozycja porównywarek internetowych oraz konkurencja ze strony sektora insurtechów i cyfrowych gigantów typu Amazon. Jak ocenia partner zarządzający Sollers Consulting Michał Trochimczuk, na razie cyfryzacja i wdrażanie nowych technologii idzie ubezpieczycielom zbyt wolno i nie pozwala im realnie konkurować o klientów z bardziej innowacyjnymi podmiotami. Aby utrzymać się na rynku, ubezpieczyciele muszą przyspieszyć proces digitalizacji i radykalnie zmienić dotychczasowe kanały dystrybucji i kontaktu z klientami.

Nowe technologie – jak sztuczna inteligencja i zaawansowane rozwiązania analityczne – będą odgrywać kluczową rolę we wszystkich aspektach świadczenia usług ubezpieczeniowych. Postęp technologiczny nie pozostawia ubezpieczycielom wyboru i ci muszą wprowadzać zmiany. Muszą zaakceptować fakt, że nie ma ucieczki od cyfryzacji, a korzystanie z najnowszych technologii – w tym sztucznej inteligencji i analizy danych – jest koniecznością – mówi agencji Newseria Biznes Michał Trochimczuk, partner zarządzający Sollers Consulting.

Jak ocenia, do grona najważniejszych czynników kształtujących sektor ubezpieczeń należy internet, który zrewolucjonizował sposób świadczenia usług ubezpieczeniowych. Internetowi brokerzy wypracowali sobie na rynku silną pozycję, przez co agenci i towarzystwa ubezpieczeniowe zostali zmuszeni do zapoczątkowania procesu cyfryzacji. Internet sprawił też, że towarzystwa ubezpieczeniowe testują m.in. możliwości związane z udzielaniem wsparcia czy obsługą roszczeń online.

– Trzeba zauważyć, że jak na razie wprowadzanie zmian przez ubezpieczycieli i korzystanie z najnowszych technologii ma charakter połowiczny. Te zmiany nie pozwalają im jeszcze na prowadzenie prawdziwej konkurencji z firmami internetowymi ani wypracowanie lepszego podejścia do klienta – mówi Michał Trochimczuk.

Zwrot ku innowacjom w branży ubezpieczeniowej wymusza przede wszystkim konkurencja. Ubezpieczyciele muszą się nauczyć korzystać z nowych technologii, żeby nie wypaść z rynku i móc konkurować z innowacyjnymi spółkami z sektora insurtech oraz gigantami cyfrowymi pokroju Amazona. Drugi czynnik to rosnące oczekiwania klientów. Jeżeli ubezpieczyciele nie przestaną się ociągać z wdrażaniem nowych technologii, grozi im zniechęcenie do siebie klientów, którzy posługują się nimi coraz chętniej i sprawniej.

Zaznaczenie obecności w cyfrowych ekosystemach jest również ważne dlatego, że w niedalekiej przyszłości to właśnie tam będzie zawierana większość transakcji ubezpieczeniowych. Ubezpieczyciele tacy jak Axa, Zurich czy Basler podjęli już zdecydowane kroki, żeby prowadzić działalność ubezpieczeniową właśnie na bazie ekosystemów cyfrowych. Nawiązali szereg partnerstw usługowych, by umożliwić częstsze kontakty z klientem i poprawić komfort korzystania ze swoich usług – mówi Michał Trochimczuk.

Jak podkreśla, w tej chwili ubezpieczyciele poszukują rozwiązań umożliwiających kontakty z klientami przy użyciu wszystkich kanałów komunikacji – agentów, sprzedawców bezpośrednich i banków. Jednak w tym celu muszą również przeprowadzać restrukturyzację swojej infrastruktury IT. Ta często okazuje się zbyt stara, a koszty jej modernizacji – zbyt wysokie. Dlatego towarzystwa ubezpieczeniowe szukają nowoczesnych rozwiązań IT do budowy elastycznych, cyfrowych ekosystemów.

W tym celu stworzyliśmy rozwiązanie w postaci platformy omnichannelowej o nazwie RIFE. Pomaga ona ubezpieczycielom budować narzędzia do komunikacji wielokanałowej na miarę oczekiwań klientów. O jej możliwościach będziemy rozmawiać podczas konferencji „Innovation in Insurance”, która odbędzie się w styczniu przyszłego roku w Warszawie – mówi Michał Trochimczuk.

Organizowana co roku przez Sollers Consulting konferencja „Innovation in Insurance” jest dla branży platformą do wymiany doświadczeń i wiedzy, umożliwia też prześledzenie najważniejszych zmian i trendów w sektorze ubezpieczeniowym. Jej przyszłoroczna edycja, która rozpocznie się 20 stycznia w warszawskim Centrum Nauki Kopernik, będzie już ósmą z kolei. To jedno z najważniejszych na rynku wydarzeń poświęconych digitalizacji w ubezpieczeniach, które corocznie skupia około 300 profesjonalistów i menadżerów zarządzających firmami ubezpieczeniowymi z całej Europy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.