Mówi: | Mariusz Andrzejczak |
Funkcja: | Wiceprezes Zarządu ds. Rozwoju |
Firma: | Bumar S.A. |
Bumar chce wejść w technologie kosmiczne i… na rynek medyczny
Szukając nowych rynków, Bumar pracuje nad produkcją pojazdów bezzałogowych, myśli też o technologiach kosmicznych. Obiecujące wydają się również badania nad bezinwazyjnym sposobem mierzenia poziomu cukru we krwi człowieka, który może mieć zastosowanie u diabetyków. Wszystkie projekty są dofinansowane przez Skarb Państwa kwotą 384 mln zł.
Te największe pieniądze, jakie do tej pory otrzymała Grupa, zostaną przeznaczone na innowacyjne projekty.
– Jednym z ciekawszych produktów, którym możemy się pochwalić, jest nowoczesny system pozwalający na to, żeby w sposób bezinwazyjny mierzyć poziom cukru we krwi człowieka – mówi Mariusz Andrzejczak, wiceprezes Bumaru. – To system, który jest innowacyjny na skalę światową.
Poziom cukru pozwala stwierdzić, czy dany człowiek jest w stresie, czy nie, co sprawia, że ten sposób mierzenia ma zastosowanie wojskowe. Ale może również być stosowany przez chorych na cukrzycę, zwłaszcza, że jest mało uciążliwy w użyciu.
– Wszystkie firmy zbrojeniowe poszukują rynków cywilnych, nowych szans eksportowych – tłumaczy Mariusz Andrzejczak. – Myślimy o stosowaniu technologii bezzałogowców, czyli robotycznych, a także o tym, żeby wejść w technologie kosmiczne.
Zwłaszcza w tych ostatnich Bumar widzi dla siebie możliwości rozwoju.
– Technologie kosmiczne są tymi, które uznajemy za przyszłościowe, ale nie jako wykonawcy np. satelitów, bo to wydawałoby się jeszcze zbyt abstrakcyjne – informuje wiceprezes.
Bumar mógłby produkować komponenty, czyli np. precyzyjne kamery umieszczane na satelicie lub części do radarów pozwalające na uzyskanie zdjęć satelitarnych i programów do ich obróbki.
– Te części byłyby sprzedawane albo naszym europejskim partnerom, którzy pracują w ramach Europejskiej Agencji Kosmicznej albo Amerykanom, czyli głównie do NASA – wyjaśnia Mariusz Andrzejczak.
Innymi projektami rozwijanymi dzięki wsparciu ze Skarbu Państwa jest Tarcza Polski, czyli system obrony przeciwrakietowej i przeciwlotniczej oraz Żołnierz Przyszłości – indywidualne wyposażenie żołnierza.
– Kolejny ciekawy projekt finansowany w ramach tych środków dotyczy nowej modułowej broni strzeleckiej. Jest innowacyjny na skalę światową, na wszystkich targach, na których pokazujemy prototyp, wszystkie przedsiębiorstwa z branży zbrojeniowej nas o to pytają. Jest to projekt, który wykonany jest w nowych technologiach, z nowych materiałów – mówi Mariusz Andrzejczak.
Bumar zamierza też rozwijać nowe systemy radarowe, m.in. moduły do zarządzania polem walki. Jest to system IT pozwalający na informowanie o tym, gdzie znajduje się dany żołnierz i na przekazywanie informacji na temat stanu jego zdrowia.
Czytaj także
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-02-11: Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-02-14: Polski przemysł meblarski traci na konkurencyjności. Coraz więcej mebli trafia na krajowy rynek z zagranicy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.