Newsy

Centralny system wymiany informacji przyspieszy proces zmiany sprzedawcy energii

2015-06-30  |  06:50
Mówi:Wojciech Tabiś
Firma:dyrektor biura Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej
  • MP4
  • Powstaje centralny system wymiany informacji między operatorami systemów dystrybucyjnych (OSD) a spółkami obrotu energią elektryczną. Ma on m.in. przyspieszyć proces zmiany sprzedawcy energii elektrycznej przez odbiorców, którzy skorzystają z tego prawa. W systemie następują również inne drobne, ale ważne zmiany – m.in. wdrażany jest automatyczny odczyt zużytej energii.

    Aby usprawnić zarówno odbiorcom zmianę sprzedawcy energii, jak i spółkom obrotu przyspieszenie tej zmiany i przekazywanie pełnej informacji pomiarowej, tworzymy obecnie centralny system wymiany informacji. Poprzez ten system dane ze wszystkich punktów pomiarowych będą przekazywane do spółek obrotu energią elektryczną – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Wojciech Tabiś, dyrektor biura Polskiego Towarzystwa Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej.

    Jak tłumaczy Wojciech Tabiś, obecnie wymiana informacji między operatorami a spółkami obrotu, czyli sprzedawcami energii elektrycznej, następuje w formie papierowej poprzez 5 różnych platform. Do tego klienci decydują się na zmianę najczęściej pod koniec roku, co powoduje spiętrzenie liczby spraw w tym okresie i wydłuża czas ich przetwarzania. System informatyczny, który tworzy pięciu OSD zrzeszonych w PTPiREE, ma być oparty na europejskich standardach (zgodny z systemem ebIX) i m.in. przyspieszy proces zmiany sprzedawcy.

    Na rynku trwa też proces wdrażania inteligentnych liczników zużycia energii elektrycznej. Takie urządzenia umożliwiają przesyłanie danych o zużytej energii do spółek dystrybutorskich, co również usprawnia proces wystawiania rachunków.

    Każdy odbiorca chciałby być właściwie rozliczany za zużytą energię elektryczną. Chcielibyśmy również płacić należności adekwatnie do poziomu zużycia – zaznacza Wojciech Tabiś.

    Przy licznikach starego typu klienci indywidualni są rozliczani na podstawie prognoz zużycia energii, a faktyczny odczyt odbywa się zwykle raz na pół roku. Jedynie odbiorcy przemysłowi mogą liczyć na odczyt na bieżąco.

    Wojciech Tabiś zwraca uwagę na to, że zmiany następują także pod względem fakturowania za zużycie i dystrybucję energii elektrycznej. Po rozdzieleniu tych dwóch segmentów (obrót jest zliberalizowany, dystrybucja regulowana) odbiorcy mogą otrzymywać jedną lub dwie faktury. Zmiany w administracji i prawie regulującym płatności nadążają za liberalizacją przepisów dotyczących sprzedaży energii elektrycznej – podkreśla dyrektor biura PTPiREE.

    Staramy się ułatwić naszym odbiorcom korzystanie z usług spółek dystrybucyjnych, a także korzystanie z możliwości wyboru sprzedawcy energii elektrycznej, tak aby ta część spraw administracyjnych, spraw umownych, spraw faktur była zintegrowana. Dlatego oferujemy, zgodnie zresztą z uzgodnieniami Urzędu Regulacji Energetyki, tzw. umowy kompleksowe – mówi Wojciech Tabiś.

    Zgodnie z umową kompleksową faktura jest wystawiana przez spółki obrotu energią elektryczną, czyli sprzedawców energii. To oni biorą na siebie odpowiedzialność za ściągnięcie opłat od klientów i przekazanie odpowiedniej części firmom dystrybuującym energię.

    Taki model wymaga jednak zabezpieczeń, które chronią interesy firm dystrybucyjnych.

    Ponieważ jest bardzo dużo spółek obrotu o różnym statusie finansowym dążymy do tego, żeby te należności dla spółek sieciowych [dystrybucyjnych – red.] były w jakiś sposób zabezpieczone. Gwarancje są taką formą zabezpieczenia – wyjaśnia Wojciech Tabiś.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.