Newsy

Citi Handlowy stawia na sztuczną inteligencję. W 2019 roku biometria ma zastąpić tradycyjny sposób logowania w nowej aplikacji mobilnej

2018-11-15  |  06:20

W ciągu trzech pierwszych kwartałów tego roku Citi Handlowy wypracował wzrost zysku netto z 372,2 mln zł do 486,6 mln zł. W części instytucjonalnej bank zamierza nadal aktywnie promować biznes międzynarodowy, wspierając ekspansję polskich przedsiębiorstw e-commerce. W bankowości detalicznej strategia zakłada inwestowanie w relacje z klientami i dalszą digitalizację rozwiązań, która ma poprawić jakość oferowanych produktów i usług. W 2019 roku Citi Handlowy wdrażać będzie w dwóch fazach nową aplikację mobilną, zbudowaną zgodnie z trendem otwartej bankowości, w której tradycyjny model logowania zastąpi biometria. Prezes banku Sławomir S. Sikora podkreśla, że technologie – zwłaszcza sztuczna inteligencja – będą przesądzać o przyszłym kształcie usług bankowych. 

– Trzeci kwartał był bardzo udany dla Citi Handlowy. Nasz zysk wyniósł 158 mln zł i w ciągu ostatnich trzech kwartałów odnotowaliśmy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym, głównie za sprawą dobrych wolumenów klientowskich i dobrego wyniku z działalności skarbcowej. Nasi klienci rosną szybciej niż moglibyśmy się spodziewać, najszybciej – klienci globalni, dla których Polska pozostaje atrakcyjnym rynkiem a Citi Handlowy bankiem pierwszego wyboru –mówi Sławomir S. Sikora, prezes Banku Handlowego w Warszawie SA.

Z wyników finansowych Citi Handlowy za III kwartał br. wynika, że spółka odnotowała w tym czasie 158,48 mln zł skonsolidowanego zysku netto wobec 171,57 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik odsetkowy wzrósł o 3 proc. do 280,7 mln zł, natomiast wynik z tytułu prowizji i opłat zmniejszył się o 8 proc. do 135,1 mln zł. Bank podał w raporcie, że największy spadek dotyczył wyniku prowizyjnego z tytułu pośrednictwa w sprzedaży produktów ubezpieczeniowych i inwestycyjnych, a powodem tego było pogorszenie sentymentu na rynkach kapitałowych i większa awersja do ryzyka. Saldo rezerw na koniec III kwartału wyniosło 19 mln zł, a koszty ogółem bank utrzymuje pod kontrolą – w ujęciu kwartalnym spadły o 2 proc. do poziomu 275 mln zł.

Łącznie w ciągu trzech pierwszych kwartałów tego roku Citi Handlowy wypracował wzrost zysku netto z 372,2 mln zł do 486,6 mln zł, pomimo spadku przychodów z tytułu odsetek i wyniku prowizyjnego w tym samym okresie.

– Spodziewamy się, że wynik netto będzie istotnie lepszy niż w roku ubiegłym. Co istotne dla inwestorów, chcielibyśmy zrealizować naszą obietnicę, że zwrot na kapitale wyniesie powyżej 10 proc. – mówi Sławomir Sikora.

Prezes Citi Handlowy wskazuje, że w części instytucjonalnej bank nie planuje żadnych zmian w dotychczasowej strategii i nadal zamierza aktywnie promować biznes międzynarodowy, wspierając ekspansję polskich przedsiębiorstw.

– Nawet małe firmy w segmencie e-commerce preferują ekspansję poza polski rynek. 65 proc. z nich deklaruje, że chciałyby się rozwijać poza polskim rynkiem i dla takich firm jesteśmy partnerem. Natomiast jeżeli chodzi o bankowość detaliczną, chcielibyśmy zwiększyć liczbę klientów. Wspólnym mianownikiem dla obu segmentów jest oparcie o innowacyjną technologię, w kolejnych trzech latach tej technologii będziemy widzieć zdecydowanie więcej. Mam tu na myśli m.in. biometrię i sztuczną inteligencję – mówi Sławomir Sikora.

W 2019 roku Citi Handlowy wdroży nową aplikację mobilną, zbudowaną w oparciu o API (zgodnie z trendem otwartej bankowości), w której tradycyjny model logowania zastąpi biometria, a klientom zostaną zaoferowane kontekstowe oferty produktowe. Jednocześnie bank zapowiada rozwój programu korzyści CitiSpecials.

W tym roku bardzo doceniana przez klientów jest oferta Citi Specials, oferta przedsprzedaży biletów na atrakcyjne koncerty spotkała się to z ogromnym zainteresowaniem klientów. Muszę więc powiedzieć, że w tej chwili, aby kupić w ofercie przedsprzedaży bilety na koncerty Backstreet Boys i Muse, trzeba otworzyć relację z Citi Handlowy i zapłacić kartą Citi Handlowy. Wtedy można zostać tym szczęśliwcem, który ma dostęp do najlepszych koncertów wcześniej niż inni – mówi Sławomir Sikora.

Prezes Citi Handlowego podkreśla też, że bankowość jutra będzie oparta na robotyzacji i sztucznej inteligencji, która znajdzie coraz szersze zastosowania w różnych obszarach, począwszy od interakcji z klientem. Citi Handlowy AI rozwija w obszarze AML, czyli zapobieganiu oszustwom i praniu pieniędzy. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji czas identyfikacji podejrzanych transakcji został zredukowany o 80 proc.

– W moim przekonaniu na przestrzeni kolejnych kilku lat rozwiązania takie jak chatboty staną się powszechne, a klienci przekonają się do nich. Rozwój chatbotów dojdzie do takiego poziomu, na którym praktycznie nie będzie już różnicy pomiędzy rozmową z człowiekiem a robotem. Natomiast jeżeli zajdzie potrzeba uszycia na miarę usługi bankowej – wtedy moim zdaniem nadal będzie dominował człowiek. Przynajmniej w naszej strategii, bo w przypadku fintechów i banków internetowych będziemy obsługiwani automatycznie od początku do końca, często skazani na samoobsługę. Natomiast w części operacyjnej, czyli tam, gdzie procesujemy transakcje, przelewy czy różnego rodzaju płatności, ta automatyzacja będzie się zwiększać – mówi prezes banku Sławomir Sikora. 

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Kalendarium

CES 2020

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Utraty danych doświadczyło co piąte małe i średnie przedsiębiorstwo. To dla firmy ryzyko przestoju, a nawet bankructwa

Dane i ich analiza są dziś dla wielu firm podstawą działalności. Ich utrata może oznaczać wysokie koszty, osłabienie zaufania klientów i partnerów oraz niemożność kontynuowania działalności, prowadząc nawet do bankructwa. W Polsce w ubiegłym roku doświadczyło tego 18 proc. małych i średnich firm. Ryzyko utraty danych minimalizuje regularny backup, czyli tworzenie kopii zapasowej, przechowywanej w bezpiecznym miejscu. W razie utraty plików, e-maili czy innych danych kopia zapasowa pozwala przywrócić je w oryginalnej formie. Pojawiają się na rynku nowe, inteligentne modele tworzenia kopii zapasowej, pozwalające odzyskać dane w ciągu kilku minut.

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Prawo

Spory między Skarbem Państwa a inwestorami coraz częściej kończą się ugodą. W zdecydowanej większości wygrywa jednak państwo

Spory publiczno-prywatne najczęściej pojawiają się przy okazji inwestycji infrastrukturalnych i są efektem opóźnień w realizacji kontraktu albo nieprecyzyjnej umowy. Co roku jest ich ok. 3 tys., a w 90 proc. przypadków kończą się sądową wygraną Skarbu Państwa. Rośnie jednak liczba sporów rozwiązywanych w drodze ugody – w ubiegłym roku było ich 84, o łącznej wartości roszczeń sięgającej 1,5 mld zł. Zarówno urzędnicy, jak i przedsiębiorcy coraz częściej widzą korzyść w mediacjach i zawieraniu ugód – zwłaszcza że prawo temu sprzyja, a jeszcze większe możliwości w tym zakresie stworzy od 2021 roku nowe Prawo zamówień publicznych. Barierą pozostaje jednak wciąż pokutujące, zwłaszcza wśród urzędników, przekonanie, że bezpieczniej iść do sądu.

Finanse

Inwestowanie społecznościowe zdobywa w Polsce rosnącą popularność. Warszawska giełda widzi w nim potencjał

Crowdinvesting – odmiana crowdfundingu – to forma inwestowania społecznościowego, w której w zamian za wsparcie inwestor otrzymuje określone prawa majątkowe czy własnościowe spółki. Jest szczególnie atrakcyjnym sposobem na pozyskiwanie kapitału dla małych spółek i start-upów. W Polsce zdobywa coraz większą popularność, choć wciąż daleko nam do rozwiniętych rynków, takich jak Wielka Brytania czy Skandynawia. Potencjał w crowdinvestingu dostrzega jednak warszawska giełda, która chce rozwijać ten rynek i uruchomiła dedykowany mu program.

Transport

Konsumenci czekają na uruchomienie dopłat do elektrycznych aut. Rozszerzenie ich na firmy mogłoby trzy razy mocniej rozpędzić rynek

Dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych finansowane z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu mają stymulować rozwój elektromobilności w Polsce. W najbliższych miesiącach z rządowego wsparcia będą mogły skorzystać jedynie osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej. Nabór wniosków, który zaplanowano na pierwszy kwartał 2020 roku, nie uwzględnia rynku flotowego. Wprawdzie rozporządzenie obejmujące przedsiębiorców już zostało przyjęte, ale warunki proponowanego wsparcia będą raczej zniechęcać firmy do korzystania z dopłat, a to właśnie one realizują 70 proc. zakupów nowych aut.