Newsy

Coraz lepsza sytuacja ekonomiczna Hiszpanii. Polskie firmy zwiększają eksport, rośnie też liczba inwestycji

2016-03-31  |  06:40

Hiszpania staje się atrakcyjnym kierunkiem inwestycyjnym i eksportowym dla polskich firm. Gospodarka tego kraju notuje coraz lepsze wskaźniki. W IV kw. 2015 roku wzrost PKB wyniósł 3,5 proc. i znacznie przewyższył średnią unijną dynamikę. Rośnie konsumpcja wewnętrzna, a bezrobocie spadło o 3 pkt proc. W hiszpańskim rośnie zapotrzebowanie na import maszyn, pojazdów i wyposażenia. Zyskują na tym polskie firmy – eksport do Hiszpanii wzrósł w ubiegłym roku o ponad 16 proc.

Polska należy do grupy najważniejszych odbiorców hiszpańskich inwestycji bezpośrednich wśród nowych państw członkowskich UE. Szacuje się, że łączna wartość kapitału zainwestowanego przez firmy hiszpańskie w Polsce w latach 1992–2013 wyniosła blisko 8,7 mld euro. Od kilku lat także obecność polskich inwestycji w Hiszpanii jest coraz bardziej zauważalna, zwłaszcza w sektorze chemicznym, motoryzacyjnym i usługach IT. Inwestycji może być znacznie więcej ze względu na coraz lepszą sytuację hiszpańskiej gospodarki.

W IV kwartale 2015 roku wzrost gospodarczy wyniósł 3,5 proc. PKB w skali roku. Porównując te dane z ubiegłymi latami, można mówić o stałym trendzie. PKB rósł w ciągu roku odpowiednio o 2,7 proc. w I kwartale, 3,2 w II kwartale oraz 3,4 proc. w III kwartale. To najlepsze wyniki od prawie 8 lat – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Zuzanna Gołębiewska, dyrektor biura Polsko-Hiszpańskiej Izby Gospodarczej.

Najnowsze wyniki Eurostatu oraz zbiorcze dane portalu gospodarczego Trading Economics wskazują, że po okresie zapaści gospodarczej Hiszpania stała się liderem rozwoju wśród państw grupy euro. Dynamika wzrostu PKB Hiszpanii przewyższa tempo w pozostałych krajach Unii Europejskiej. Średnia dla 28 państw to 1,8 proc. w ujęciu rocznym, zaś dla strefy euro – 1,5 proc.

Hiszpański Narodowy Instytut Statystyki INE podaje, że wzrasta konsumpcja wewnętrzna, a także eksport Hiszpanii. Udział eksportu w PKB wzrósł w III kwartale ubiegłego roku do 33,8 proc. Dla porównania na początku kryzysu z 2009 roku był to udział rzędu 21,9 proc. – mówi dyrektor PHIG.

Hiszpania zanotowała wzrost eksportu w branży farmaceutycznej, elektronicznej, motoryzacyjnej i maszynowej. Najwięcej zaimportowano materiałów na potrzeby przemysłu ciężkiego i elektrycznego – maszyny, urządzenia, pojazdy i wyposażenie. Zyskują na tym polskie firmy. W 2015 roku polski eksport do tego kraju wyniósł 4,7 mld euro. Tym samym Hiszpania znalazła się w pierwszej dziesiątce największych odbiorców. Potencjał jest jednak znacznie większy, na co wskazuje poprawiająca się sytuacja ekonomiczna.

W Hiszpanii spada bezrobocie – w 2015 roku o blisko 3 pkt proc. [do 20,5 proc. – red.]. W tym roku przewiduje się dalszy spadek – do poziomu 19 proc., m.in. dzięki wprowadzonemu programowi licznych reform. W ubiegłym roku powstało ponad 803 tys. nowych miejsc pracy, co stanowi wzrost o 36 proc. w porównaniu do 2014 roku – wskazuje Zuzanna Gołębiewska.

Zgodnie z planami rządu w 2018 roku bezrobocie ma spaść do poziomu 15,5 proc. W III kwartale 2015 odnotowano wzrost zatrudnienia w 14 branżach, największy w usługach mieszkaniowych i branży spożywczej (blisko 77 proc.), również w edukacji, przemyśle, sprzedaży i budownictwie. Z danych hiszpańskiego Ministerstwa Gospodarki wynika, że najwięcej nowych miejsc pracy powstało w sektorze usług, przede wszystkim dzięki rekordowej liczbie turystów.

Polsko-Hiszpańska Izba Gospodarcza działa 16 lat. Zrzesza ok. 100 firm, zarówno inwestorów z Hiszpanii, którzy obecni są w Polsce, jak i polskie podmioty, które inwestują w Polsce.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Liquidy do e-papierosów w przyszłym roku będą droższe niż paczka tradycyjnych papierosów. Krajowi producenci prognozują zwolnienia pracowników i upadłości

– Kiedy my będziemy gasić światło w naszych firmach, czarny rynek będzie otwierał szampana – mówi Przemysław Jaskóła, członek zarządu Fusion Labs. Producenci liquidów do e-papierosów ostro sprzeciwiają się planowanym przez Ministerstwo Finansów podwyżkom akcyzy na te produkty, które już w przyszłym roku mają sięgnąć aż 75 proc. Jak wskazują, spowoduje to skokowy rozrost szarej strefy i uderzy w legalnie działającą część rynku, zwłaszcza krajowe MŚP. Na przygotowanie się do skokowego wzrostu obciążeń rząd zostawił im bardzo mało czasu, raptem kilka miesięcy.

Prawo

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich przygotowuje się do nowych obowiązków związanych z ochroną sygnalistów. Ma czas do grudnia na wdrożenie procedur

Część przepisów związanych z ochroną sygnalistów – czyli osób zgłaszających nieprawidłowości i naruszenia prawa UE – zacznie obowiązywać już 25 września br. Do zmian przygotowują się tysiące firm i organizacji, które muszą wdrożyć u siebie odpowiednie, związane z tym procedury. Kolejne przepisy, w obszarze zgłoszeń zewnętrznych, wejdą w życie 25 grudnia br. Wsparcia sygnalistom udzielać będzie Rzecznik Praw Obywatelskich, który zajmie się zarówno przyjmowaniem zgłoszeń dotyczących nieprawidłowości, jak i poradnictwem w zakresie praw i obowiązków wynikających z nowych przepisów.

Handel

Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE

Z najnowszego raportu „Kosmetyczna Polska”, który opublikowano po siedmiu latach od poprzedniego raportu o stanie sektora, wynika, że krajowa branża kosmetyczna jest w dobrej kondycji, z roku na rok się rozwija, a jej znaczenie zarówno dla polskiej gospodarki, jak i eksportu rośnie. Zmieniają się odbiorcy polskich kosmetyków, co związane jest z brexitem i sankcjami nałożonymi na Rosję. Prognozy zakładają dalszy wzrost wartości sektora, jednak stoi przed nim wiele wyzwań, z których najważniejsze dotyczą implementacji przepisów Europejskiego Zielonego Ładu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.