Mówi: | Agata Wartak |
Funkcja: | kierownik ds. produktów www i wideo |
Firma: | Eniro Polska |
Do końca roku w Polsce będzie 23 tys. e-sklepów. Dla 87 proc. właścicieli jest to opłacalny biznes
W tym roku wartość rynku e-commerce w Polsce może wzrosnąć o 15 proc. i sięgnąć 35,8 mld zł, a w 2020 roku – 63 mld zł. Eksperci szacują, że w ciągu najbliższych miesięcy liczba e-sklepów przekroczy 23 tys. Zdecydowana większość ich właścicieli przyznaje, że jest to opłacalny biznes – wynika z badania Eniro Polska. Dla ponad połowy jest to podstawowa działalność i jedyne źródło dochodów. Żeby zwiększać sprzedaż, przedsiębiorcy stosują obniżki cen i inne promocje dla klientów, promują się także w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych. Często korzystają przy tym z pomocy firm zewnętrznych.
Z badań TNS przeprowadzonych na zlecenie serwisu Ceneo wynika, że Polacy coraz chętniej kupują w sieci. 84 proc. osób lubi zakupy online, a 82 proc. badanych deklaruje, że przegląda oferty e-sklepów dla przyjemności. Klienci, którzy często robią zakupy w internecie, szukają tanich produktów oraz darmowej i szybkiej dostawy.
– Zgodnie z opracowaniem „Barometr e-commerce 2016” w tym roku wartość rynku wzrośnie o 15 proc. i osiągnie 36 mld zł. Prognozuje się też, że do 2020 roku podwoi się i przekroczy 63 mld zł. Oszczędność czasu i wygoda sprawiają, że Polacy robiąc zakupy, chętnie korzystają z internetu. Zakupy w sieci ułatwiają szybkie porównanie cen, znalezienie najatrakcyjniejszej oferty i dokonanie zakupu bez wychodzenia z domu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agata Wartak, kierownik ds. produktów www i wideo, Eniro Polska.
Korzyści z rozwoju e-handlu odczuwają także przedsiębiorcy. Prowadzenie sklepu internetowego to dla 87 proc. właścicieli e-sklepów opłacalny biznes – wynika z badania agencji badawczej PBS przeprowadzonego na zlecenie Eniro Polska.
– Równocześnie dla ponad połowy firm założenie sklepu internetowego to pomysł na zupełnie nową działalność i jedyne źródło przychodów. Natomiast dla 38 proc. założenie e-sklepu to rozszerzenie obecnej działalności o nowy kanał dystrybucji oraz możliwość zwiększenia przychodu poprzez dodatkowe źródło zarobków. Warto zauważyć, że 97 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu, prowadzi e-działalność od ponad dwóch lat – mówi Agata Wartak.
Z badania wynika także, że 63 proc. właścicieli zarządza swoim sklepem internetowym samodzielnie.
– 1/3 respondentów przyznaje jednak, że chętnie skorzystałaby z pomocy przy założeniu sklepu internetowego. Z tego 13 proc. jest gotowych zatrudnić dodatkową osobę, a aż 22 proc. zleciłoby to zadanie firmie zewnętrznej, ponieważ natrafili na trudności. Respondenci zgłaszali, że najwięcej trudności sprawiała im integracja z systemami płatności, serwisami aukcyjnymi czy porównywarkami cen – podkreśla Agata Wartak.
Na rynku są dostępne oferty firm, które pomagają w utworzeniu sklepu internetowego, zintegrowaniu go z polskimi dostawcami usług, np. serwisami aukcyjnymi, porównywarkami cen i systemami płatności.
– Przedsiębiorcom oferujemy także pomoc w innych obszarach, np. wykonaniu sesji zdjęciowej albo przygotowaniu profesjonalnych opisów produktów przez copywriterów. Często przygotowanie dobrego opisu i dobrych jakościowo zdjęć jest czynnikiem decydującym o zakupie produktu i ma bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – tłumaczy Agata Wartak.
52 proc. badanych deklaruje, że wykonuje zdjęcia samodzielnie, zaś 1/4 otrzymuje je od producentów i dostawców. Umiejętne reklamowanie sklepu i pozyskiwanie nowych klientów decyduje o sukcesie tego biznesu.
– Nasi respondenci najczęściej reklamują sklep przez pozycjonowanie w wyszukiwarkach (66 proc. e-sklepów), dodatkowo poprzez obecność w mediach społecznościowych (52 proc.), serwisach aukcyjnych (47 proc.), porównywarkach cen (35 proc.) czy lokalnych wyszukiwarkach firm takich jak PanoramaFirm.pl (24 proc.) – mówi Agata Wartak.
Drugim ważnym elementem marketingu są działania podejmowane już w samej witrynie. 79 proc. badanych firm przyznaje, że reklamuje swój sklep i zachęca do zakupów, stosując obniżki cen albo bezpłatną wysyłkę. Zaskakuje jednak fakt, że przedsiębiorcy mimo podejmowania różnych działań promocyjnych nie analizują ich efektów i przełożenia na sprzedaż. Prawie połowa badanych (48 proc.) nie potrafiła określić, ile osób spośród wszystkich odwiedzających faktycznie dokonuje zakupu w ich sklepie.
– Platforma e-sklepowa przygotowana przez firmę Eniro Polska zbiera i prezentuje statystyki dotyczące ruchu na stronie oraz liczby i wartości transakcji dokonanych w e-sklepie. To jest ważne, ponieważ pozwala nam zweryfikować efektywność działań marketingowych i wybrać te, które faktycznie mają wpływ na wzrost sprzedaży w e-sklepie – mówi Agata Wartak.
Właściciele sklepów internetowych muszą podążać za obowiązującymi trendami, czyli coraz bardziej rosnącym segmentem m-commerce. Z badania wynika jednak, że 35 proc. przedsiębiorców wciąż nie ma mobilnej wersji swojego sklepu. 60 proc. z nich deklaruje jednak, że chciałoby taką wersję uruchomić, żeby zwiększyć atrakcyjność e-sklepu w oczach użytkowników.
– Ponad połowa użytkowników, wyszukując produkty czy usługi w internecie, korzysta z urządzeń mobilnych, dlatego ważne jest, aby strona e-sklepu był w technologii RWD. To oznacza, że układ strony sklepu dostosowuje się do rozdzielczości urządzenia, z którego korzysta użytkownik. Dzięki temu poruszanie się po sklepie jest proste i intuicyjne – podkreśla Agata Wartak.
Prowadzenie sklepu to czasochłonne zajęcie, które wymaga dużego zaangażowania, dlatego blisko 40 proc. właścicieli powierza je dodatkowym osobom. 53 proc. przedsiębiorców deklaruje, że zatrudnia od 1–3 osób, natomiast 45 proc. zatrudnia od 3–10 osób.
Czytaj także
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-01: Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
- 2025-07-01: Rynek piwa kurczy się w I półroczu 2025 roku. Zła pogoda w maju przyniosła 12-proc. spadek sprzedaży
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-06-18: Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-17: Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować
- 2025-06-06: Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.