Newsy

Dużo lepsze wyniki finansowe Polskiego Radia, niż planowano

2014-08-18  |  06:50

Pierwsze półrocze dla Polskiego Radia było lepsze, niż prognozowano. Rosną wpływy z abonamentu – w całym roku mogą być blisko o 100 mln zł wyższe, z czego do PR trafi 6 mln zł. Nie zawodzą również reklamodawcy. Wyższe wpływy ma również zapewnić podwyżka cen reklam emitowanych na antenach.  

Pierwsza połowa roku, którą już zbilansowaliśmy, jest dobrym okresem dla Polskiego Radia. Wyniki finansowe są wyższe, niż planowaliśmy. Płynność spółki jest również zachowana, co dobrze wróży na drugą połowę roku. Powinniśmy ten rok zakończyć w dobrej kondycji, zbliżonej do ubiegłorocznej – mówi agencji Newseria Biznes Andrzej Siezieniewski, prezes zarządu Polskiego Radia.

Przez ostatnie lata sytuacja finansowa Polskiego Radia jest nieustannie się poprawia. Ubiegły rok spółka zamknęła z 14 mln zł zysku i był to jeden z najlepszych wyników w historii. Dla porównania w 2012 roku zysk wyniósł 3,45 mln zł, ale 2011 rok zakończył się na minusie (strata 8,4 mln zł).

Z jednej strony świadczy to dobrze o dyscyplinie finansowej i zwiększonych nieco wpływach z abonamentu. Bardzo nas to cieszy, bo po okresie kryzysu w obszarze abonamentowym sytuacja uległa poprawie, chociaż doraźnie, a nie systemowo – ocenia Siezieniewski.

Wedle prognoz na 2014 rok wpływy z abonamentu radiowo-telewizyjnego miały sięgnąć 650 mln zł (w 2013 roku wyniosły 630 mln). Dane Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z pierwszej połowy roku świadczą, że wpływy w ciągu roku będą wyższe i wyniosą 750 mln zł. Polskie Radio ma otrzymać 6 mln nadwyżki z tego tytułu, dodatkowo 17 lokalnych rozgłośni radiowych dostanie po 235 tys. zł. Choć opłaty abonamentowe rosną, to większość pochodzi z egzekucji zaległości. Metodą na poprawę skuteczności ściągalności może być zaproponowane przez resort gospodarki rozwiązanie, aby zalegający z opłatą abonamentu trafiali na czarną listę dłużników. Dane KRRiT wskazują, że blisko trzy miliony rodzin ma z tego tytułu zadłużenie o łącznej wysokości 2 mld zł.

Na sytuację finansową Polskiego Radia duży wpływ mają również przychody z reklam i sponsoringu. Agencja Reklamy PR w ubiegłym roku osiągnęła wpływy w wysokości 55 mln zł, to wynik gorszy od osiągniętego w dwóch poprzednich latach (w 2011 – 60 mln, a w 2012 – blisko 64 mln zł).

Ten rok również i pod tym względem jest dobry. Zamknęliśmy pierwsze półrocze wynikiem znacznie lepszym, niż planowaliśmy. Mówimy tutaj o kwotach o kilka milionów wyższych niż planowane, co w sumie składa się na ten pozytywny wynik tegoroczny – podkreśla Andrzej Siezieniewski.

Na wyższe przychody z reklam ma także wpływ podwyżka cennika z lipca tego roku. Reklamodawcy zapłacą o ok. 5 proc. więcej w dni powszednie i 3 proc. w weekendy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska

Według danych URE problem z rosnącą liczbą odmów przyłączenia do sieci z każdym rokiem mocno się pogłębia. – Ponad 80 GW odmów przyłączeniowych dla odnawialnych źródeł energii, które zaraportował Urząd Regulacji Energetyki za ub.r., to więcej, niż mamy w tej chwili mocy zainstalowanej w systemie, więc to jest naprawdę duża liczba – mówi Paweł Czyżak, analityk Ember. Jak wskazuje, problemy z przyłączaniem nowych mocy do sieci wynikają głównie z jej struktury wiekowej, ale dotyczą nie tylko Polski. – W regionie Europy Wschodniej infrastruktura jest starsza, mniej scyfryzowana. Duża część tej infrastruktury to jest jeszcze okres komunizmu i ona po prostu się starzeje, więc kraje takie jak Bułgaria, Czechy, Słowacja czy właśnie Polska napotykają już bariery na tyle istotne, że praktycznie nie da się przyłączać żadnych nowych mocy – mówi ekspert.

Prawo

Ostatni moment na przyjęcie standardów ochrony małoletnich w placówkach pracujących z dziećmi. Przepisy mają pomóc walczyć ze zjawiskiem przemocy wobec najmłodszych

15 sierpnia mija termin wprowadzenia standardów ochrony małoletnich (SOM) we wszystkich instytucjach pracujących z dziećmi. Poza oczywistymi placówkami, takimi jak szkoły, przedszkola czy kluby sportowe, obowiązek ten dotyczy także np. hoteli czy szpitali. Wdrożenie przez te instytucje odpowiednich procedur zapobiegawczych i interwencyjnych ma doprowadzić docelowo do zmniejszenia skali przemocy i nadużyć wobec najmłodszych. – Standardy ochrony małoletnich przez to, że są obowiązkowe i dotyczą tak wielu organizacji i instytucji, będą prawdziwą zmianą społeczną, o ile świadomie podejdziemy do ich przygotowania i wdrażania – podkreśla Agata Sotomska z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Nauka

Polskie konsorcjum rozwija innowacyjny system serwisowania i tankowania satelitów na orbicie. To może wydłużyć czas ich eksploatacji o 20 lat

Wdrożenie systemu tankowania na orbicie okołoziemskiej umożliwi wydłużenie czasu eksploatacji obecnych satelitów nawet o 20 lat. Przełoży się to na znaczne obniżenie kosztów operacyjnych dla operatów satelitarnych, wydłuży czas wykorzystania satelitów, co w efekcie zmniejszy liczbę kosmicznych śmieci. Obecnie w Europie nie istnieje podobne rozwiązanie, jednak polskie konsorcjum intensywnie pracuje nad jego opracowaniem. Zespół PIAP Space, we współpracy z naukowcami z Łukasiewicz – ILOT, rozwija technologie umożliwiające zbliżanie i oddalanie satelitów serwisowych od serwisowanych (tzw. Rendezvous and Proximity Operations, RPO), systemy dokowania oraz transferu paliwa, które zapewniają bezpieczne i niezawodne połączenie oraz przepływ paliw.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.