Newsy

40 mln zł na szkolenia dla pracowników 45+. W kolejnych latach środki w Krajowym Funduszu Szkoleniowym wzrosną pięciokrotnie

2014-06-04  |  06:25
Mówi:dr Izabela Szczygielska
Funkcja:specjalista prawa pracy
Firma:Kancelaria WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr
  • MP4
  • Krajowy Fundusz Szkoleniowy wspomoże podnoszenie kwalifikacji zawodowych w najmniej mobilnej obecnie grupie na rynku pracy, czyli wśród osób powyżej 45. roku życia. Środki na finansowanie szkoleń dla pracowników będą pochodziły z Funduszu Pracy. W tym roku na ten cel zostanie przeznaczonych 40 mln zł, natomiast w przyszłych latach ma to być 200 mln zł rocznie. Środki będą przydzielane po przeanalizowaniu wniosku od pracodawcy, ale zgodnie z zasadą kto pierwszy, ten lepszy. 

    Krajowy Fundusz Szkoleniowy, który finansuje szkolenia dla pracowników, to nowy instrument, który wprowadza znowelizowana ustawa o promocji zatrudnienia i instytucji rynku pracy. 

    Przez najbliższe lata będzie przeznaczony dla pracowników starszych, powyżej 45. roku życia. Ta grupa zawodowa jest najmniej mobilna na rynku pracy, więc ustawodawca zdecydował, żeby ją wesprzeć w pierwszej kolejności. O środki z funduszu mogą ubiegać się pracodawcy – jeśli wniosek złożony do starosty zostanie pozytywnie rozpatrzony, zawierają umowę ze starostą – mówi agencji Newseria Biznes dr Izabela Szczygielska, specjalista prawa pracy z kancelarii WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr. 

    Pracodawca rocznie na szkolenia pracownika będzie mógł przeznaczyć 300 procent przeciętnego wynagrodzenia. W zależności od wielkości przedsiębiorstwa, mogą one liczyć na dofinansowanie w wysokości 80 procent poniesionych kosztów, a w przypadku najmniejszych przedsiębiorstw – nawet całkowite pokrycie wydatków na szkolenia.

    Na Krajowy Fundusz Szkoleniowy ma być przeznaczonych 2 proc. środków z Funduszu Pracy. Jak zaznacza Szczygielska, to duże pieniądze, jednak na początku skorzystają z nich najstarsi, dopiero później szansę dostaną pozostali pracownicy, bez względu na wiek.

    Miejmy nadzieję, że będzie to skuteczny środek aktywizacji zawodowej pracowników i umożliwi dostosowanie ich kwalifikacji do potrzeb rynku pracy. Środki z funduszu mają być przeznaczone nie tylko na samo sfinansowanie szkolenia, lecz także na kwestie związane z ubezpieczeniem pracowników, którzy korzystają ze szkoleń, organizowanie egzaminów, wydawanie certyfikatów czy na badanie zapotrzebowania na określone typy szkoleń – zaznacza Szczygielska.

    Część wydatków ma pochłonąć promocja funduszu i działania informacyjne dla pracodawców, którzy będą chcieli z niego skorzystać. Jak podkreśla Izabela Szczygielska, przepisy w żaden sposób nie regulują, czy środki będą przeznaczone wyłącznie dla tych, którzy już pozostają w stosunku pracy, czy też tych, którzy dopiero mają go nawiązać. Pracodawca w składanym wniosku sam określa liczbę osób, które mają być przekwalifikowane lub przeszkolone, musi również oszacować koszty. W dużej mierze kwota, jaką pracodawca uzyska, zależy od niego samego i przygotowanego przez niego wniosku i uzasadnienia. 

    Środki przydzielane są z funduszu zgodnie z kolejnością wpływania wniosków. Kto pierwszy, ten lepszy, warto więc się zorganizować i w miarę szybko taki wniosek skompletować i złożyć, najlepiej niezwłocznie. Nie ma tu konkretnych terminów ustawowych. Jest tylko jeden określony termin – 31 października każdego roku starosta powinien informować ministra o tym, czy środki uda się w pełni wykorzystać – mówi Szczygielska.

    Środki finansowe zostaną podzielone w zależności od liczby miejsc pracy w danym województwie.

    Tematyka szkoleń, które odbędą pracownicy, nie jest odgórnie narzucona i decyduje o niej sam pracodawca.

    Trzeba zwrócić uwagę na to, że wniosek pracodawcy musi zawierać uzasadnienie. Powinno z niego wynikać, że szkolenie, które odbędą pracownicy, będzie miało pozytywny wpływ na możliwość ich dalszego zatrudnienia – podkreśla Izabela Szczygielska.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.