Mówi: | mgr inż. Kazimierz Okraszewski |
Funkcja: | Kierownik Zespołu ds. Młodzieży |
Firma: | Stowarzyszenie Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów |
Eksperci alarmują: Polska szkoła nie uczy innowacyjności
- Zajęcia techniczne mające uczyć racjonalnego, logicznego myślenia polegają w szkole na robieniu sałatek. To musi się zmienić, bo Polska gospodarka przestanie być konkurencyjna – uważa Kazimierz Okraszewski ze Stowarzyszenia Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów. Naszą największą kartą przetargową na rynku pracy nadal jest tania siła robocza.
Jedną z największych luk w polskiej edukacji jest brak nacisku na kształtowanie innowacyjnych postaw.
– Mówi się ogólnie o gospodarce opartej na wiedzy, o przedsiębiorczości, ale w ogóle nie ma słowa na temat innowacyjności. A przecież gospodarka wymusza zachowania konkurencyjne, czyli innowacyjne - informuje Kazimierz Okraszewski ze Stowarzyszenia Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów.
Podkreśla, że w szkole praktycznie nie ma wychowania technicznego – zwykle te zajęcia ograniczają się do robienia sałatek.
– Nie chodzi o to, żeby wszyscy młodzi ludzie stali się inżynierami, ale żeby umieli myśleć w sposób racjonalny – wyjaśnia Kazimierz Okraszewski.
Aby poprawić stan polskiej edukacji należy doprowadzić do spotkania przedstawicieli pracodawców i nauki. Przede wszystkim jednak, w prace nad zmianą systemu musi włączyć się resort edukacji.
– Trzeba zadbać o formowanie postawy społecznych ludzi. Powinny być one kształtowane w dużej mierze w szkole – podkreśla Kazimierz Okraszewski.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-09: Alicja Węgorzewska: Trzeba dbać o rozwój kulturalny młodego pokolenia. Chcę zachęcić młodzież do przychodzenia do opery na wielkie dzieła
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-05-15: Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-05-14: 37 proc. Ukraińców nie wie, jak zaszczepić dziecko w Polsce. Potrzebna większa edukacja w tym zakresie
- 2025-05-02: Im bliżej wyborów prezydenckich, tym więcej dezinformacji. Polacy nie umieją jeszcze jej rozpoznawać
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.