Mówi: | Beata Ciąćka, labor relations leader, McDonald’s Polska prof. Grzegorz Mazurek, rektor, Akademia Leona Koźmińskiego Marta Jasińska, absolwentka studiów dualnych, customer experience consultant, McDonald’s Polska |
McDonald’s Polska i Akademia Leona Koźmińskiego z autorskim programem studiów dualnych dla pracowników sieci restauracji. Absolwenci odebrali dyplomy
– Zaletą studiów dualnych jest to, że pracodawca, we współpracy z uczelnią, może wykreować idealnego, ze swojej perspektywy, pracownika – mówi prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Warszawska uczelnia prowadziła takie właśnie studia we współpracy z McDonald’s, czyli największą siecią restauracyjną, zatrudniającą w Polsce ponad 31 tys. pracowników. Absolwenci, którzy przez ostatnie trzy lata łączyli naukę z pracą w restauracjach, właśnie odebrali dyplomy licencjata. Ukończenie studiów pozwoliło im rozwinąć kompetencje liderskie, ugruntować wiedzę i poszerzyć perspektywę poprzez wymianę doświadczeń z pracownikami z całego kraju.
– Są ludzie na początku swojej drogi, młodzi, którzy pomimo chęci nie mogą zacząć studiów i kierowani względami ekonomicznymi podejmują pracę. Dlatego globalny grant, który otrzymaliśmy, przeznaczyliśmy właśnie na studia realizowane we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego, żeby umożliwić naszym pracownikom zdobycie wyższego wykształcenia – mówi agencji Newseria Biznes Beata Ciąćka, labor relations leader w McDonald’s Polska.
Restauracyjna sieć trzy lata temu dostała grant w wysokości 1 mln dol. w ramach globalnego programu edukacyjnego „Archways to Opportunity”. Większość tej kwoty zainwestowała w program trzyletnich dualnych studiów licencjackich „Zarządzanie w sektorze QSR (restauracji szybkiej obsługi, z ang. quick service restaurants)”, opracowany wspólnie z warszawską Akademią Leona Koźmińskiego, która zalicza się do grona 150 najlepszych uczelni biznesowych na świecie.
– Z założenia studia były bezpłatne i skierowane do pracowników restauracji z całej Polski. Zgłaszać się mogli pracownicy z minimum czteromiesięcznym doświadczeniem w pracy, z wykształceniem średnim, ale bez wykształcenia wyższego, wyłonieni w ramach wewnętrznej rekrutacji – mówi Beata Ciąćka. – Ostatecznie wzięło w nich udział blisko 100 osób.
Przez ostatnie trzy lata studenci realizowali wymagający program zajęć teoretycznych, bazujący na realnych przypadkach biznesowych i uzupełniony praktyką w restauracjach McDonald’s.
– Istotą studiów dualnych jest to, że część przedmiotów leży po stronie uczelni, a część przedmiotów musi przygotować pracodawca. Nie można ukończyć tego kierunku, nie pracując w danej firmie, bo wtedy nie zrealizuje się programu – mówi labor relations leader w McDonald’s Polska.
– Przewagą tych studiów jest to, że pracodawca we współpracy z uczelnią może wykreować idealnego ze swojej perspektywy pracownika. Program jest opracowywany wspólnie, więc mamy elastyczną ścieżkę dopasowania niezbędnych kompetencji do potrzeb pracodawcy – dodaje prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego.
Zgodnie z wymogami Ministerstwa Edukacji i Nauki 52 proc. programu studiów „Zarządzanie w sektorze QSR” stanowiły przedmioty Akademii Leona Koźmińskiego. Pozostałe 48 proc. programu opracował McDonald’s, uwzględniając w nim między innymi kompetencje z zakresu obsługi, jakości, rozwoju technologii i umiejętności przywódczych. W sumie trzyletnie studia objęły ponad tysiąc godzin zajęć teoretycznych i kolejne tysiąc godzin praktyk, realizowanych w restauracjach sieci. W realizację programu było zaangażowanych 30 wykładowców z ALK i McDonald’s, którzy poprowadzili ponad 40 przedmiotów.
– Przygotowaliśmy program kształcenia, który był wymagający, ale i satysfakcjonujący dla studentów. Bardzo ważne komponenty wiedzy z zarządzania, finansów, marketingu, HR-u, rachunkowości i wielu innych obszarów świetnie współgrały z komponentem dostarczonym przez pracodawcę, który miał już charakter wybitnie praktyczny. Ten fajny amalgamat spowodował, że studenci – mimo że mieli do pokonania trudną drogę – są zadowoleni z tego, co osiągnęli – mówi prof. Grzegorz Mazurek.
Studia „Zarządzanie w sektorze QSR” na warszawskiej ALK zostały skonstruowane tak, żeby odzwierciedlać wyzwania, z którymi managerowie, liderzy i pracownicy mierzą się w restauracjach w codziennej pracy. Studenci otrzymali przestrzeń do networkingu oraz integracji z innymi pracownikami z restauracji z całego kraju, a McDonald’s zadbał też o możliwość dyskusji, wymiany doświadczeń i współpracy z ekspertami z branży, naukowcami, ludźmi nauki i biznesu.
– Przygotowaliśmy harmonogramy na każdy semestr, uwzględniając m.in. dni specjalne w McDonald’s. To np. długie weekendy, kiedy w restauracjach jest wzmożony ruch, a naszym studentom chcieliśmy zapewnić możliwość spokojnego udziału w trzydniowych zjazdach. Później pandemia trochę zmieniła nasze plany, studenci już nie mogli przyjeżdżać na uczelnię do Warszawy, ale wspólnie z ALK szybko dopasowaliśmy się do tych warunków. Studenci uczestniczyli w części zajęć online – mówi Beata Ciąćka.
McDonald’s tylko w Polsce zatrudnia ponad 31 tys. pracowników, a ponad 80 proc. kadry zarządzającej rozpoczynało karierę jako pracownicy restauracji.
– W McDonald’s na rozwój i awans może liczyć każdy, niezależnie od płci, wieku, wykształcenia, doświadczenia czy pochodzenia. W ramach licznych programów edukacyjnych pracownicy rozwijają swoje kompetencje managerskie i biznesowe, zdobywają także umiejętności przydatne przez całe życie, nie tylko w obszarze zawodowym, ale i prywatnym – mówi labor relations leader w McDonald’s Polska.
– Ta wiedza ze studiów zdecydowanie przydaje się w codziennej pracy. Zwłaszcza że McDonald’s to firma, która korzysta z wielu nowoczesnych rozwiązań, a my na co dzień zarządzamy trudnymi sytuacjami, mamy sukcesję managerską, otwieramy wiele restauracji, potrzebni są nowi kierownicy, managerowie. To, czego nauczyliśmy się na uczelni, pomogło nam usystematyzować wiedzę, połączyć ją z naukowym doświadczeniem – mówi Marta Jasińska, customer experience consultant w McDonald’s Polska i absolwentka studiów dualnych.
Studia to nie koniec możliwości rozwoju w strukturach McDonald’s. Firma zapewnia pracownikom szkolenia już od pierwszego dnia pracy i stale rozwija edukacyjne portfolio.
– Dla najbardziej utalentowanych pracowników mamy Talent Development Program, podczas którego rozwijają i wzmacniają oni swoje kompetencje liderskie. Kadrę menedżerską restauracji rozwijamy też w ramach HR Development Program, w czasie którego dajemy menedżerom umiejętności z obszaru HR – wymienia Beata Ciąćka. – Dbamy o to, żeby nasi pracownicy cały czas podnosili swoje kompetencje. Ale też od pierwszego dnia pracy każdy pracownik ma jasną ścieżkę kariery i szkolenia w McDonald’s, wie, co może osiągnąć, pracując z nami i korzystając z naszej wiedzy i doświadczeń.
Czytaj także
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-19: 60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego
- 2025-05-28: Więcej mieszkań może powstawać na gruntach Skarbu Państwa. Trwa zagospodarowywanie 800 ha
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-14: Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.