Mówi: | Beata Ciąćka, labor relations leader, McDonald’s Polska prof. Grzegorz Mazurek, rektor, Akademia Leona Koźmińskiego Marta Jasińska, absolwentka studiów dualnych, customer experience consultant, McDonald’s Polska |
McDonald’s Polska i Akademia Leona Koźmińskiego z autorskim programem studiów dualnych dla pracowników sieci restauracji. Absolwenci odebrali dyplomy
– Zaletą studiów dualnych jest to, że pracodawca, we współpracy z uczelnią, może wykreować idealnego, ze swojej perspektywy, pracownika – mówi prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Warszawska uczelnia prowadziła takie właśnie studia we współpracy z McDonald’s, czyli największą siecią restauracyjną, zatrudniającą w Polsce ponad 31 tys. pracowników. Absolwenci, którzy przez ostatnie trzy lata łączyli naukę z pracą w restauracjach, właśnie odebrali dyplomy licencjata. Ukończenie studiów pozwoliło im rozwinąć kompetencje liderskie, ugruntować wiedzę i poszerzyć perspektywę poprzez wymianę doświadczeń z pracownikami z całego kraju.
– Są ludzie na początku swojej drogi, młodzi, którzy pomimo chęci nie mogą zacząć studiów i kierowani względami ekonomicznymi podejmują pracę. Dlatego globalny grant, który otrzymaliśmy, przeznaczyliśmy właśnie na studia realizowane we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego, żeby umożliwić naszym pracownikom zdobycie wyższego wykształcenia – mówi agencji Newseria Biznes Beata Ciąćka, labor relations leader w McDonald’s Polska.
Restauracyjna sieć trzy lata temu dostała grant w wysokości 1 mln dol. w ramach globalnego programu edukacyjnego „Archways to Opportunity”. Większość tej kwoty zainwestowała w program trzyletnich dualnych studiów licencjackich „Zarządzanie w sektorze QSR (restauracji szybkiej obsługi, z ang. quick service restaurants)”, opracowany wspólnie z warszawską Akademią Leona Koźmińskiego, która zalicza się do grona 150 najlepszych uczelni biznesowych na świecie.
– Z założenia studia były bezpłatne i skierowane do pracowników restauracji z całej Polski. Zgłaszać się mogli pracownicy z minimum czteromiesięcznym doświadczeniem w pracy, z wykształceniem średnim, ale bez wykształcenia wyższego, wyłonieni w ramach wewnętrznej rekrutacji – mówi Beata Ciąćka. – Ostatecznie wzięło w nich udział blisko 100 osób.
Przez ostatnie trzy lata studenci realizowali wymagający program zajęć teoretycznych, bazujący na realnych przypadkach biznesowych i uzupełniony praktyką w restauracjach McDonald’s.
– Istotą studiów dualnych jest to, że część przedmiotów leży po stronie uczelni, a część przedmiotów musi przygotować pracodawca. Nie można ukończyć tego kierunku, nie pracując w danej firmie, bo wtedy nie zrealizuje się programu – mówi labor relations leader w McDonald’s Polska.
– Przewagą tych studiów jest to, że pracodawca we współpracy z uczelnią może wykreować idealnego ze swojej perspektywy pracownika. Program jest opracowywany wspólnie, więc mamy elastyczną ścieżkę dopasowania niezbędnych kompetencji do potrzeb pracodawcy – dodaje prof. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego.
Zgodnie z wymogami Ministerstwa Edukacji i Nauki 52 proc. programu studiów „Zarządzanie w sektorze QSR” stanowiły przedmioty Akademii Leona Koźmińskiego. Pozostałe 48 proc. programu opracował McDonald’s, uwzględniając w nim między innymi kompetencje z zakresu obsługi, jakości, rozwoju technologii i umiejętności przywódczych. W sumie trzyletnie studia objęły ponad tysiąc godzin zajęć teoretycznych i kolejne tysiąc godzin praktyk, realizowanych w restauracjach sieci. W realizację programu było zaangażowanych 30 wykładowców z ALK i McDonald’s, którzy poprowadzili ponad 40 przedmiotów.
– Przygotowaliśmy program kształcenia, który był wymagający, ale i satysfakcjonujący dla studentów. Bardzo ważne komponenty wiedzy z zarządzania, finansów, marketingu, HR-u, rachunkowości i wielu innych obszarów świetnie współgrały z komponentem dostarczonym przez pracodawcę, który miał już charakter wybitnie praktyczny. Ten fajny amalgamat spowodował, że studenci – mimo że mieli do pokonania trudną drogę – są zadowoleni z tego, co osiągnęli – mówi prof. Grzegorz Mazurek.
Studia „Zarządzanie w sektorze QSR” na warszawskiej ALK zostały skonstruowane tak, żeby odzwierciedlać wyzwania, z którymi managerowie, liderzy i pracownicy mierzą się w restauracjach w codziennej pracy. Studenci otrzymali przestrzeń do networkingu oraz integracji z innymi pracownikami z restauracji z całego kraju, a McDonald’s zadbał też o możliwość dyskusji, wymiany doświadczeń i współpracy z ekspertami z branży, naukowcami, ludźmi nauki i biznesu.
– Przygotowaliśmy harmonogramy na każdy semestr, uwzględniając m.in. dni specjalne w McDonald’s. To np. długie weekendy, kiedy w restauracjach jest wzmożony ruch, a naszym studentom chcieliśmy zapewnić możliwość spokojnego udziału w trzydniowych zjazdach. Później pandemia trochę zmieniła nasze plany, studenci już nie mogli przyjeżdżać na uczelnię do Warszawy, ale wspólnie z ALK szybko dopasowaliśmy się do tych warunków. Studenci uczestniczyli w części zajęć online – mówi Beata Ciąćka.
McDonald’s tylko w Polsce zatrudnia ponad 31 tys. pracowników, a ponad 80 proc. kadry zarządzającej rozpoczynało karierę jako pracownicy restauracji.
– W McDonald’s na rozwój i awans może liczyć każdy, niezależnie od płci, wieku, wykształcenia, doświadczenia czy pochodzenia. W ramach licznych programów edukacyjnych pracownicy rozwijają swoje kompetencje managerskie i biznesowe, zdobywają także umiejętności przydatne przez całe życie, nie tylko w obszarze zawodowym, ale i prywatnym – mówi labor relations leader w McDonald’s Polska.
– Ta wiedza ze studiów zdecydowanie przydaje się w codziennej pracy. Zwłaszcza że McDonald’s to firma, która korzysta z wielu nowoczesnych rozwiązań, a my na co dzień zarządzamy trudnymi sytuacjami, mamy sukcesję managerską, otwieramy wiele restauracji, potrzebni są nowi kierownicy, managerowie. To, czego nauczyliśmy się na uczelni, pomogło nam usystematyzować wiedzę, połączyć ją z naukowym doświadczeniem – mówi Marta Jasińska, customer experience consultant w McDonald’s Polska i absolwentka studiów dualnych.
Studia to nie koniec możliwości rozwoju w strukturach McDonald’s. Firma zapewnia pracownikom szkolenia już od pierwszego dnia pracy i stale rozwija edukacyjne portfolio.
– Dla najbardziej utalentowanych pracowników mamy Talent Development Program, podczas którego rozwijają i wzmacniają oni swoje kompetencje liderskie. Kadrę menedżerską restauracji rozwijamy też w ramach HR Development Program, w czasie którego dajemy menedżerom umiejętności z obszaru HR – wymienia Beata Ciąćka. – Dbamy o to, żeby nasi pracownicy cały czas podnosili swoje kompetencje. Ale też od pierwszego dnia pracy każdy pracownik ma jasną ścieżkę kariery i szkolenia w McDonald’s, wie, co może osiągnąć, pracując z nami i korzystając z naszej wiedzy i doświadczeń.
Czytaj także
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-11-29: Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-12-03: Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.