Mówi: | Blanka Fijołek |
Funkcja: | CSR & Sponsorship Senior Manager Samsung Electronics Polska |
Firma: | „Mistrzowie Kodowania Junior” |
Przedszkolaki będą się uczyć programowania. Rusza pilotaż innowacyjnego programu edukacyjnego
18 przedszkoli i tysiąc dzieci w całym kraju weźmie udział w pilotażu innowacyjnego programu „Mistrzowie Kodowania Junior”. To pierwszy tego typu projekt edukacyjny. Jego celem jest upowszechnianie wśród przedszkolaków nawyków cyfrowych i wiedzy na temat korzystania z nowoczesnych technologii. Inicjatorzy programu podkreślają, że ma on uczyć tych umiejętności poprzez zabawę.
Zapoczątkowany w warszawskim przedszkolu nr 180 pilotaż projektu „Mistrzowie Kodowania Junior” w sumie obejmie 1 tys. dzieci i 50 nauczycieli.
– W „Mistrzach Kodowania Junior” ćwiczymy z dziećmi miękkie kompetencje, wprowadzamy myślenie analityczne, myślenie logiczne i pracę zespołową do pracy, zabawy i nauki – mówi Blanka Fijołek, CSR & Sponsorship Senior Manager w Samsung Electronics Polska, „Mistrzowie Kodowania Junior”. – Dzieci przedszkolne poznają podstawy programowania nie po to, żeby kształcić profesjonalne programistyczne kompetencje, lecz po to, by nabrać dobrych nawyków, m.in. by nauczyć się pracy w grupie, myślenia logicznego i zdobyć podstawy matematyki.
Program ma też kształtować u dzieci dobre nawyki cyfrowe i uczyć ich bezpiecznego korzystania z technologii. Raport „Mistrzowie Kodowania Junior. Przegląd literatury przedmiotu” wskazuje, że kontakt dzieci w wieku przedszkolnym z nowoczesnymi technologiami może pozytywnie wpływać na rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy i motoryczny małych dzieci.
– Mamy taki cel i misję, żeby przedszkola wyprowadzać z zaklętego kręgu placówki skupionej bardziej na opiece i wprowadzać więcej treści merytorycznych, związanych z podstawą programową. Musimy myśleć bardziej realnie, przede wszystkim w kontekście zderzenia, kiedy to mały przedszkolak wędruje do szkoły podstawowej. To zderzenie dwóch różnych klimatów, zarówno emocjonalnych, jak i praktycznych – mówi Blanka Fijołek.
Inicjatorzy programu chcą uczyć przedszkolaków przez zabawę, a zajęcia w ramach projektu mają stać się naturalną częścią zajęć nauczycieli z dziećmi – obok rysowania, czytania, śpiewania czy tańczenia. Dlatego w tworzenie zawartości merytorycznej programu zaangażowani byli eksperci na co dzień pracujący z dziećmi.
Optymistycznie nastrajają wyniki programu „Mistrzowie Kodowania” prowadzonego w ostatnich dwóch latach w szkołach podstawowych i gimnazjach. Jak podkreśla Fijołek, w ciągu dwóch lat jego trwania widać, jak duże postępy zrobili uczniów, którzy poznawali kolejne języki programowania i poszerzali swoją wiedzę na ten temat.
We wrześniu rozpoczęła się trzecia edycja programu, która obejmie 100 tys. dzieci z 1,2 tys. szkół w Polsce. W dotychczasowych edycjach wzięło udział blisko 800 szkół i ponad 56 tys. uczniów.
– Zauważyliśmy też oddolną tendencję do wprowadzania zajęć z programowania również w oddziałach dzieci młodszych, 6- i 7-letnich. Głęboko wierzymy w to, że można pracować już z młodszymi dziećmi, stąd pomysł na to, żeby właśnie przygotować ofertę edukacyjną również dla dzieci przedszkolnych – mówi Fijołek.
Jak podkreśla, oba programy są zupełnie inne, bo muszą uwzględniać możliwości poznawcze młodszych dzieci. Praca z nimi odbywa się raczej w kilku- lub kilkunastominutowych seriach, a nie podczas 45-minutowych zajęć, jak w przypadku dziesięciolatków i starszych dzieci.
– To są raczej małe gry, zabawy logiczne, począwszy od sudoku, poprzez grę w statki i szereg różnych obudowanych dobrą narracją gier matematycznych, a po programowanie, a programujemy w Scratchu Juniorze, czyli bardzo obrazkowym języku-skrypcie – wyjaśnia Fijołek.
Od efektów pilotażu będzie zależała kontynuacja programu. Samsung Electronics Polska nie wyklucza zwiększania liczby placówek, ale w dużej mierze zależy to od infrastruktury, jaką dysponuje dane przedszkole.
– Bardzo liczymy na mocną informację zwrotną od ekspertów zajmujących się na co dzień edukacją i szerszą dyskusję na temat pożytecznych kompetencji i sposobu ich wprowadzania do nauki przedszkolnej – podkreśla Blanka Fijołek.
I dodaje, że inicjatorzy liczą także na wsparcie rodziców i ich zaangażowanie w naukę.
Czytaj także
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2024-12-23: Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-12-09: Podejście do przemocy wobec dzieci się zmienia, ale wciąż dużo jest do zrobienia. Trwają prace nad uszczelnieniem przepisów
- 2024-11-26: RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.