Mówi: | Blanka Fijołek |
Funkcja: | CSR & Sponsorship Senior Manager Samsung Electronics Polska |
Firma: | „Mistrzowie Kodowania Junior” |
Przedszkolaki będą się uczyć programowania. Rusza pilotaż innowacyjnego programu edukacyjnego
18 przedszkoli i tysiąc dzieci w całym kraju weźmie udział w pilotażu innowacyjnego programu „Mistrzowie Kodowania Junior”. To pierwszy tego typu projekt edukacyjny. Jego celem jest upowszechnianie wśród przedszkolaków nawyków cyfrowych i wiedzy na temat korzystania z nowoczesnych technologii. Inicjatorzy programu podkreślają, że ma on uczyć tych umiejętności poprzez zabawę.
Zapoczątkowany w warszawskim przedszkolu nr 180 pilotaż projektu „Mistrzowie Kodowania Junior” w sumie obejmie 1 tys. dzieci i 50 nauczycieli.
– W „Mistrzach Kodowania Junior” ćwiczymy z dziećmi miękkie kompetencje, wprowadzamy myślenie analityczne, myślenie logiczne i pracę zespołową do pracy, zabawy i nauki – mówi Blanka Fijołek, CSR & Sponsorship Senior Manager w Samsung Electronics Polska, „Mistrzowie Kodowania Junior”. – Dzieci przedszkolne poznają podstawy programowania nie po to, żeby kształcić profesjonalne programistyczne kompetencje, lecz po to, by nabrać dobrych nawyków, m.in. by nauczyć się pracy w grupie, myślenia logicznego i zdobyć podstawy matematyki.
Program ma też kształtować u dzieci dobre nawyki cyfrowe i uczyć ich bezpiecznego korzystania z technologii. Raport „Mistrzowie Kodowania Junior. Przegląd literatury przedmiotu” wskazuje, że kontakt dzieci w wieku przedszkolnym z nowoczesnymi technologiami może pozytywnie wpływać na rozwój emocjonalny, społeczny, poznawczy i motoryczny małych dzieci.
– Mamy taki cel i misję, żeby przedszkola wyprowadzać z zaklętego kręgu placówki skupionej bardziej na opiece i wprowadzać więcej treści merytorycznych, związanych z podstawą programową. Musimy myśleć bardziej realnie, przede wszystkim w kontekście zderzenia, kiedy to mały przedszkolak wędruje do szkoły podstawowej. To zderzenie dwóch różnych klimatów, zarówno emocjonalnych, jak i praktycznych – mówi Blanka Fijołek.
Inicjatorzy programu chcą uczyć przedszkolaków przez zabawę, a zajęcia w ramach projektu mają stać się naturalną częścią zajęć nauczycieli z dziećmi – obok rysowania, czytania, śpiewania czy tańczenia. Dlatego w tworzenie zawartości merytorycznej programu zaangażowani byli eksperci na co dzień pracujący z dziećmi.
Optymistycznie nastrajają wyniki programu „Mistrzowie Kodowania” prowadzonego w ostatnich dwóch latach w szkołach podstawowych i gimnazjach. Jak podkreśla Fijołek, w ciągu dwóch lat jego trwania widać, jak duże postępy zrobili uczniów, którzy poznawali kolejne języki programowania i poszerzali swoją wiedzę na ten temat.
We wrześniu rozpoczęła się trzecia edycja programu, która obejmie 100 tys. dzieci z 1,2 tys. szkół w Polsce. W dotychczasowych edycjach wzięło udział blisko 800 szkół i ponad 56 tys. uczniów.
– Zauważyliśmy też oddolną tendencję do wprowadzania zajęć z programowania również w oddziałach dzieci młodszych, 6- i 7-letnich. Głęboko wierzymy w to, że można pracować już z młodszymi dziećmi, stąd pomysł na to, żeby właśnie przygotować ofertę edukacyjną również dla dzieci przedszkolnych – mówi Fijołek.
Jak podkreśla, oba programy są zupełnie inne, bo muszą uwzględniać możliwości poznawcze młodszych dzieci. Praca z nimi odbywa się raczej w kilku- lub kilkunastominutowych seriach, a nie podczas 45-minutowych zajęć, jak w przypadku dziesięciolatków i starszych dzieci.
– To są raczej małe gry, zabawy logiczne, począwszy od sudoku, poprzez grę w statki i szereg różnych obudowanych dobrą narracją gier matematycznych, a po programowanie, a programujemy w Scratchu Juniorze, czyli bardzo obrazkowym języku-skrypcie – wyjaśnia Fijołek.
Od efektów pilotażu będzie zależała kontynuacja programu. Samsung Electronics Polska nie wyklucza zwiększania liczby placówek, ale w dużej mierze zależy to od infrastruktury, jaką dysponuje dane przedszkole.
– Bardzo liczymy na mocną informację zwrotną od ekspertów zajmujących się na co dzień edukacją i szerszą dyskusję na temat pożytecznych kompetencji i sposobu ich wprowadzania do nauki przedszkolnej – podkreśla Blanka Fijołek.
I dodaje, że inicjatorzy liczą także na wsparcie rodziców i ich zaangażowanie w naukę.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-09: Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce
- 2025-05-26: Dyrektywa o przejrzystości płac zmniejszy lukę płacową między kobietami a mężczyznami. Obniży za to skłonność pracodawców do podwyżek
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.