Mówi: | Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, pełnomocnik ministra edukacji ds. zdrowia psychicznego uczniów dr hab. Maciej Jakubowski, prof. UW, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych |
Psycholog w każdej szkole priorytetem MEN w kontekście zdrowia psychicznego uczniów. Planowane są także programy dla rodziców i nauczycieli
Kryzys zdrowia psychicznego wśród uczniów od dawna widać wyraźnie w całym środowisku szkolnym. Potwierdzają go kolejne, publikowane w ostatnim czasie raporty, jak i statystyki Policji dotyczące samobójstw wśród nastolatków. Dlatego gruntowne zmiany w polskiej szkole stały się jednym z pierwszych punktów w agendzie nowego resortu edukacji pod kierownictwem Barbary Nowackiej. MEN ma w planach reformy, dzięki którym ma się ona stać bardziej wspierająca i przyjazna dla uczniów, w tym m.in. zapewnienie psychologa w każdej szkole, szkolenia i wsparcie psychologiczne dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
– Ministerstwo Edukacji ma różne priorytety związane ze zdrowiem psychicznym uczniów i uczennic, ale pierwsza najważniejsza sprawa, którą chcemy doprowadzić do końca: przede wszystkim w każdej szkole musi pracować psycholog, musi być dostępny i odpowiadać na potrzeby ucznia i uczennicy – mówi agencji Newseria Biznes Paulina Piechna-Więckiewicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, pełnomocniczka ministra edukacji ds. zdrowia psychicznego uczniów. – Wśród priorytetów MEN są też szkolenia dla nauczycieli przedmiotowych, dla wychowawców, psychologów i pedagogów szkolnych. Ale chcemy również współpracować z rodzicami, bo to, co się dzieje w domu, jest ważne. Współpraca rodziców ze szkołą może dać spektakularne efekty. Jako pewne novum zamierzamy też wprowadzić programy polegające na tym, że rówieśnicy będą wspierać rówieśników. Takie programy funkcjonują na całym świecie i się sprawdzają. Chcielibyśmy, żeby całe środowisko szkolne – ze wszystkimi uczestnikami procesu oświatowego – działało na rzecz zdrowia psychicznego.
Kryzys zdrowia psychicznego wśród polskiej młodzieży jest jednym z pierwszych tematów, którymi zajęło się nowe Ministerstwo Edukacji pod kierownictwem Barbary Nowackiej. Na przełomie lutego i marca br. resort zorganizował Tydzień Zdrowia Psychicznego w MEN, w ramach którego ministrowie spotykali się z reprezentantami różnych środowisk aktywnych w obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. W spotkaniach dotyczących promocji i profilaktyki zdrowia psychicznego, depresji dzieci i młodzieży czy wypalenia zawodowego nauczycieli uczestniczyło w sumie około 600 osób, w tym m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych i związków nauczycielskich, pracownicy oświaty, eksperci zdrowia publicznego, naukowcy, specjaliści z zakresu psychologii i psychiatrii. Głos w dyskusji zabrała również sama młodzież.
Uczestnicy tych spotkań podkreślali konieczność strukturalnych zmian w polskiej szkole m.in. w zakresie dostępności psychologów oraz konieczność wzmocnienia kompetencji z zakresu psychoedukacji nauczycieli. Wskazywano również m.in. potrzebę wzmocnienia placówek specjalistycznych wsparcia dziennego, aby więcej dzieci mogło korzystać z ich pomocy, a także rolę rodziców w procesie profilaktyki stanów i zachowań o charakterze depresyjnym. Wnioski i postulaty z tych dyskusji mają być teraz fundamentem dla wypracowania rozwiązań na rzecz systemowego wsparcia zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
– Szkoły w ostatnich latach były generalnie niedowartościowane, nauczyciele i uczniowie czuli się trochę porzuceni. Dlatego zaczynamy od diagnozy dobrostanu, zdrowia psychicznego uczniów – tego, jak oni się czują w szkole, jak można im pomóc, jak działać, żeby to rzeczywiście było efektywne – mówi dr hab. Maciej Jakubowski, prof. UW, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych. – Mamy już gotowe narzędzia, którymi pomagamy szkołom i uczniom, zarówno na poziomie edukacji podstawowej, średniej, jak i w przedszkolach. To już się dzieje, a chcemy to doskonalić i zwiększać skalę tych działań, żeby to dotarło do wszystkich szkół w Polsce.
Tydzień Zdrowia Psychicznego w MEN zakończył się m.in. prezentacją nowego projektu IBE „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży”, w którym wskazano cztery priorytety działań na rzecz poprawy kondycji psychicznej uczniów: profilaktykę, promocję zdrowia psychicznego, pomoc w trakcie kryzysu oraz pomoc w powrocie do zdrowia. W celu rozwijania tych działań zainaugurowano szeroką współpracę pomiędzy resortami edukacji, zdrowia i rodziny oraz Instytutem Badań Edukacyjnych, do której zaproszone zostały również instytucje i organizacje eksperckie.
– Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży nie było w ostatnich latach wśród priorytetów. Wiemy, że wiele rzeczy negatywnych się wydarzyło i wiemy też, że po pandemii COVID-19 zdrowie psychiczne jest jeszcze większym wyzwaniem. Dlatego ten projekt ma na celu przeprowadzenie porządnej diagnozy dobrostanu, zdrowia psychicznego uczniów oraz opracowanie skutecznych metod, modeli wspomagania dzieci i młodzieży – podkreśla prof. Maciej Jakubowski. – Chcemy włączyć do tego projektu różnych partnerów – nie tylko ministerstwo, ale także partnerów społecznych, organizacje pozarządowe i ekspertów, żeby wspólnie opracować efektywne modele wspierania uczniów. Jednak nie są to rzeczy, które możemy rozwiązać w ciągu kilku miesięcy czy pół roku, dlatego cały projekt jest zaplanowany na kilka lat.
Eksperci podkreślają, że na kryzys zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży składają się różne czynniki, w tym m.in. wymuszona izolacja w czasie pandemii COVID-19, samotność i stres dnia codziennego, wygórowane ambicje, a jednocześnie bezradność rodziców względem dzieci oraz hejt rówieśniczy i niekontrolowany dostęp do mediów społecznościowych. Potężnym problemem jest też presja edukacyjna i wypalenie uczniowskie wynikające z wysokich wymagań szkoły.
MEN ma w planach reformy, dzięki którym ma się ona stać bardziej wspierająca i przyjazna dla uczniów. Wśród planowanych albo już rozpoczętych zmian jest m.in. zmiana formuły prac domowych w publicznych szkołach podstawowych oraz reforma podstawy programowej, której prekonsultacje ruszyły w połowie lutego br.
– Zmiany zaproponowane przez ministerstwo idą w dobrym kierunku, bo bardzo ważne jest m.in. to, żeby w każdej szkole dla ucznia był dostępny psycholog. Jednak ten psycholog też musi mieć odpowiednie narzędzia i wsparcie. Dlatego nasz projekt ma na celu opracowanie takich metod wsparcia zarówno uczniów, jak i nauczycieli i psychologów, wyposażenie ich w narzędzia i sposoby pomagania, żeby to wsparcie kierowane do uczniów było rzeczywiście efektywne i żeby zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży się poprawiało – podkreśla dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.
Czytaj także
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
- 2024-12-23: Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości
- 2024-11-28: Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-12-09: Zaangażowanie północnokoreańskich żołnierzy eskaluje konflikt w Ukrainie. Europosłowie wzywają do większej współpracy obronnej w UE
- 2024-12-05: Opieka długoterminowa mierzy się z niedoborem kadr. Brakuje szczególnie pielęgniarek
- 2024-11-27: Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.