Stereotypowe podejście do edukacji zmniejsza zainteresowanie dziewczynek technologiami i naukami ścisłymi. Ważną rolę mogą odegrać bajki edukacyjne [DEPESZA]
– Odpowiadamy na potężny problem społeczny „marnowania talentów” dziewcząt i kobiet w dziedzinach nauk ścisłych i technologiach – mówi Agnieszka Machnicka, prezeska Fundacji Zaczytani.org, która wspólnie z Huawei Polska wydała właśnie bajkę edukacyjną „Kosmos i malina”. Ma ona zainspirować dziewczynki w wieku 9–12 lat do rozwijania zainteresowań w kierunku technologii, innowacji i nauk STEM. Z badań wynika bowiem, że to stereotypowe podejście do edukacji, w którym zainteresowanie tymi obszarami od najmłodszych lat przypisuje się raczej chłopcom, jest powodem późniejszego niskiego udziału kobiet w technologiach na rynku pracy. Jednak i to – jak zauważa Alicja Tatarczuk z Huawei Polska – powoli zmienia się na lepsze, a kobiety w branży IT mają coraz lepsze perspektywy i możliwości.
– Badania pokazują, że stereotyp mówiący o mniejszym zainteresowaniu dziewcząt nauką informatyki i inżynierią pojawia się już w młodym wieku i utrzymuje się wśród dzieci i nastolatków. To przekonanie ma wpływ na wybory edukacyjne i prowadzi do niskiej reprezentacji kobiet w tych dziedzinach. Wystarczy spojrzeć na liczbę studentek na politechnikach – jest ich tylko 36 proc., do tego w większości na kierunkach nietechnicznych. Aby przełamać ten stereotyp, ważne jest, aby nauczyciele i rodzice aktywnie zachęcali dziewczynki do eksplorowania nauk ścisłych i technologii już od najmłodszych lat. Poprzez stymulujące zajęcia i pozytywne wzorce można zbudować większe zainteresowanie i pewność siebie u dziewcząt w dziedzinach STEM – mówi Alicja Tatarczuk, menedżerka ds. CSR w Huawei Polska.
Od najmłodszych lat aż po etap edukacji szkolnej zainteresowanie technologiami i naukami STEM (ang. science, technology, engineering, mathematics) nadal stereotypowo przypisuje się chłopcom, a nie dziewczynkom. W efekcie – jak pokazały badania przeprowadzone przez uniwersytety w Houston i Waszyngtonie na grupie 2,2 tys. dzieci i nastolatków – już sześciolatki żywią przekonanie, jakoby dziewczynki nie interesowały się komputerami, technologią i naukami ścisłymi tak bardzo jak chłopcy. Z tego powodu wiele dziewcząt już w szkole średniej rezygnuje z kontynuowania nauki w obszarze informatyki i inżynierii, ponieważ uważa, że do tego nie pasują.
– Jest wiele sposobów, aby przekonać dziewczęta, że świat nauki i nowych technologii jest dostępny również dla nich. Ważne są działania edukacyjne i społeczne, które promują równość płci w dziedzinie nauki i technologii. Organizowanie inspirujących warsztatów, prezentacji i wystąpień, które pokazują sukcesy kobiet w dziedzinie STEM, jest niezwykle ważne. Warto też zapewnić dziewczętom wzorce mentorek i role models, które odnoszą sukcesy w tych obszarach. Tworzenie atmosfery równości i inkluzywności wśród uczniów jest kluczowe, aby dziewczęta czuły się wspierane i zachęcone do eksplorowania świata nauk ścisłych. Kampanie społeczne i inicjatywy edukacyjne mogą podkreślać znaczenie równości płci w STEM oraz przedstawiać różnorodność osiągnięć kobiet w tych dziedzinach. Dodatkowo zapewnienie dostępu do zasobów edukacyjnych, programów szkoleniowych i mentoringu umożliwia dziewczętom rozwijanie swoich umiejętności w dziedzinie nauki i technologii – mówi Alicja Tatarczuk.
Promowanie dobrych wzorców i zainspirowanie dziewczynek do odkrywania świata nauki i technologii to właśnie cel inicjatywy Huawei Polska i Fundacji Zaczytani.org, które wspólnie wydały właśnie bajkę pt. „Kosmos i malina” dla dzieci w wieku 9–12 lat. Publikacja autorstwa Zofii Karaszewskiej i Sylwii Stano – założycielek popularnego bloga książkowego „Książniczki mają zdanie” – powstała we współpracy z ekspertami od bajkoterapii, która wspiera emocjonalny i społeczny rozwój dzieci.
– Bajka „Kosmos i malina” została napisana, aby inspirować dziewczynki do zagłębiania się w świat technologii i nauki. Nurt bajkoterapii, w którym powstała, służy połączeniu zabawy z jednoczesnym nastawianiem na rozwój dziecka. Materiały edukacyjne i scenariusze lekcji, które dołączyliśmy do bajki, pozwalają nauczycielom na prowadzenie zajęć, które będą budzić w dziewczynkach pasję do nauki i inspirować je do dalszego rozwoju – mówi menedżerka ds. CSR w Huawei Polska.
Publikacja edukacyjna, której premiera odbyła się 15 czerwca br., jest już dostępna bezpłatnie w formie e-booka i audiobooka na stronie fundacji (https://kosmosimalina.zaczytani.org/) wraz z pakietem materiałów edukacyjnych i gotowych scenariuszy dla nauczycieli i edukatorów, którzy mogą wykorzystać je do poprowadzenia specjalnych lekcji. Inicjatorzy projektu polecają ją również wszystkim rodzicom, którzy chcą zachęcić dziewczynki do rozwoju w obszarze STEM i nowych technologii.
– Bajka „Kosmos i malina” pomoże zbudować pewność siebie dziewczynek oraz zainspiruje je do rozwoju i podejmowania ról przywódczych w branży technologicznej – mówi Agnieszka Machnicka, prezeska Fundacji Zaczytani.org. – Ogromnie się cieszę, że do przygotowania tej publikacji udało nam się zebrać wspaniały zespół – pisarki Sylwię Stano i Zosię Karaszewską, prof. UAM, dr hab. Iwonę Chmurę-Rutkowską, partnera projektu firmę Huawei oraz ekspertów bajkoterapii z Fundacji Zaczytani.org. Odpowiadamy w ten sposób na potężny problem społeczny „marnowania talentów” dziewcząt i kobiet w dziedzinach nauk ścisłych i technologiach.
Ambasadorami projektu „Kosmos i malina” są Joanna Jabłczyńska, Monika Mrozowska i Aleksander Mikołajczak, którzy użyczyli również swoich głosów podczas nagrywania audiobooka i są czynnie zaangażowani w promowanie wartościowych treści dla dzieci. Fundacja Zaczytani.org, która jest organizacją non-profit skoncentrowaną na promowaniu czytelnictwa oraz edukacji społecznej dzieci i młodzieży, wskazuje, że publikacja doskonale wpisuje się w tę ideę – bajka pokazuje wagę wyobraźni, przyjaźni i kreatywności w życiu dzieci, uczy tolerancji i promuje różnorodność. Przekazuje również, że czasami trzeba zaryzykować, by odkryć prawdziwą radość i spełnienie.
– Projekt jest odpowiedzią na potrzebę promowania dobrych wzorców i inspirowania dziewczynek do świata technologii, nauki oraz innowacji. Zaangażowanie firmy Huawei w tę inicjatywę jest dowodem zobowiązania do promowania równości płci oraz rozwijania potencjału kobiet – mówi Alicja Tatarczuk.
Według ubiegłorocznego raportu No Fluff Jobs („Kobiety w IT 2022. Szanse oraz możliwości rozpoczęcia i rozwoju kariery”) branża IT przyciąga kobiety m.in. ze względu na wysokie zarobki, elastyczne warunki pracy i stabilne zatrudnienie. Z kolei wśród pracodawców rośnie świadomość związana z koniecznością wyrównywania szans i wsparcia kobiet, m.in. poprzez umożliwienie im pogodzenia obowiązków rodzinnych z karierą zawodową. Dlatego też, jak wynika z danych Deloitte’a, udział kobiet w firmach technologicznych powoli rośnie. W 2019 roku wynosił 22,4 proc., w 2020 – 23,1 proc., a w 2022 roku już 25 proc.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-21: Druga polska prezydencja w Radzie UE okazją na wzmocnienie głosu polskich przedsiębiorców. Teraz ich aktywność w UE jest niewielka
- 2024-10-30: Wydatkowanie funduszy europejskich przez samorządy. Polska chce promować ten model w UE
- 2024-10-29: Polska pracuje nad propozycjami dotyczącymi konkurencyjności UE. To element przygotowań do prezydencji
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.