Stereotypowe podejście do edukacji zmniejsza zainteresowanie dziewczynek technologiami i naukami ścisłymi. Ważną rolę mogą odegrać bajki edukacyjne [DEPESZA]
– Odpowiadamy na potężny problem społeczny „marnowania talentów” dziewcząt i kobiet w dziedzinach nauk ścisłych i technologiach – mówi Agnieszka Machnicka, prezeska Fundacji Zaczytani.org, która wspólnie z Huawei Polska wydała właśnie bajkę edukacyjną „Kosmos i malina”. Ma ona zainspirować dziewczynki w wieku 9–12 lat do rozwijania zainteresowań w kierunku technologii, innowacji i nauk STEM. Z badań wynika bowiem, że to stereotypowe podejście do edukacji, w którym zainteresowanie tymi obszarami od najmłodszych lat przypisuje się raczej chłopcom, jest powodem późniejszego niskiego udziału kobiet w technologiach na rynku pracy. Jednak i to – jak zauważa Alicja Tatarczuk z Huawei Polska – powoli zmienia się na lepsze, a kobiety w branży IT mają coraz lepsze perspektywy i możliwości.
– Badania pokazują, że stereotyp mówiący o mniejszym zainteresowaniu dziewcząt nauką informatyki i inżynierią pojawia się już w młodym wieku i utrzymuje się wśród dzieci i nastolatków. To przekonanie ma wpływ na wybory edukacyjne i prowadzi do niskiej reprezentacji kobiet w tych dziedzinach. Wystarczy spojrzeć na liczbę studentek na politechnikach – jest ich tylko 36 proc., do tego w większości na kierunkach nietechnicznych. Aby przełamać ten stereotyp, ważne jest, aby nauczyciele i rodzice aktywnie zachęcali dziewczynki do eksplorowania nauk ścisłych i technologii już od najmłodszych lat. Poprzez stymulujące zajęcia i pozytywne wzorce można zbudować większe zainteresowanie i pewność siebie u dziewcząt w dziedzinach STEM – mówi Alicja Tatarczuk, menedżerka ds. CSR w Huawei Polska.
Od najmłodszych lat aż po etap edukacji szkolnej zainteresowanie technologiami i naukami STEM (ang. science, technology, engineering, mathematics) nadal stereotypowo przypisuje się chłopcom, a nie dziewczynkom. W efekcie – jak pokazały badania przeprowadzone przez uniwersytety w Houston i Waszyngtonie na grupie 2,2 tys. dzieci i nastolatków – już sześciolatki żywią przekonanie, jakoby dziewczynki nie interesowały się komputerami, technologią i naukami ścisłymi tak bardzo jak chłopcy. Z tego powodu wiele dziewcząt już w szkole średniej rezygnuje z kontynuowania nauki w obszarze informatyki i inżynierii, ponieważ uważa, że do tego nie pasują.
– Jest wiele sposobów, aby przekonać dziewczęta, że świat nauki i nowych technologii jest dostępny również dla nich. Ważne są działania edukacyjne i społeczne, które promują równość płci w dziedzinie nauki i technologii. Organizowanie inspirujących warsztatów, prezentacji i wystąpień, które pokazują sukcesy kobiet w dziedzinie STEM, jest niezwykle ważne. Warto też zapewnić dziewczętom wzorce mentorek i role models, które odnoszą sukcesy w tych obszarach. Tworzenie atmosfery równości i inkluzywności wśród uczniów jest kluczowe, aby dziewczęta czuły się wspierane i zachęcone do eksplorowania świata nauk ścisłych. Kampanie społeczne i inicjatywy edukacyjne mogą podkreślać znaczenie równości płci w STEM oraz przedstawiać różnorodność osiągnięć kobiet w tych dziedzinach. Dodatkowo zapewnienie dostępu do zasobów edukacyjnych, programów szkoleniowych i mentoringu umożliwia dziewczętom rozwijanie swoich umiejętności w dziedzinie nauki i technologii – mówi Alicja Tatarczuk.
Promowanie dobrych wzorców i zainspirowanie dziewczynek do odkrywania świata nauki i technologii to właśnie cel inicjatywy Huawei Polska i Fundacji Zaczytani.org, które wspólnie wydały właśnie bajkę pt. „Kosmos i malina” dla dzieci w wieku 9–12 lat. Publikacja autorstwa Zofii Karaszewskiej i Sylwii Stano – założycielek popularnego bloga książkowego „Książniczki mają zdanie” – powstała we współpracy z ekspertami od bajkoterapii, która wspiera emocjonalny i społeczny rozwój dzieci.
– Bajka „Kosmos i malina” została napisana, aby inspirować dziewczynki do zagłębiania się w świat technologii i nauki. Nurt bajkoterapii, w którym powstała, służy połączeniu zabawy z jednoczesnym nastawianiem na rozwój dziecka. Materiały edukacyjne i scenariusze lekcji, które dołączyliśmy do bajki, pozwalają nauczycielom na prowadzenie zajęć, które będą budzić w dziewczynkach pasję do nauki i inspirować je do dalszego rozwoju – mówi menedżerka ds. CSR w Huawei Polska.
Publikacja edukacyjna, której premiera odbyła się 15 czerwca br., jest już dostępna bezpłatnie w formie e-booka i audiobooka na stronie fundacji (https://kosmosimalina.zaczytani.org/) wraz z pakietem materiałów edukacyjnych i gotowych scenariuszy dla nauczycieli i edukatorów, którzy mogą wykorzystać je do poprowadzenia specjalnych lekcji. Inicjatorzy projektu polecają ją również wszystkim rodzicom, którzy chcą zachęcić dziewczynki do rozwoju w obszarze STEM i nowych technologii.
– Bajka „Kosmos i malina” pomoże zbudować pewność siebie dziewczynek oraz zainspiruje je do rozwoju i podejmowania ról przywódczych w branży technologicznej – mówi Agnieszka Machnicka, prezeska Fundacji Zaczytani.org. – Ogromnie się cieszę, że do przygotowania tej publikacji udało nam się zebrać wspaniały zespół – pisarki Sylwię Stano i Zosię Karaszewską, prof. UAM, dr hab. Iwonę Chmurę-Rutkowską, partnera projektu firmę Huawei oraz ekspertów bajkoterapii z Fundacji Zaczytani.org. Odpowiadamy w ten sposób na potężny problem społeczny „marnowania talentów” dziewcząt i kobiet w dziedzinach nauk ścisłych i technologiach.
Ambasadorami projektu „Kosmos i malina” są Joanna Jabłczyńska, Monika Mrozowska i Aleksander Mikołajczak, którzy użyczyli również swoich głosów podczas nagrywania audiobooka i są czynnie zaangażowani w promowanie wartościowych treści dla dzieci. Fundacja Zaczytani.org, która jest organizacją non-profit skoncentrowaną na promowaniu czytelnictwa oraz edukacji społecznej dzieci i młodzieży, wskazuje, że publikacja doskonale wpisuje się w tę ideę – bajka pokazuje wagę wyobraźni, przyjaźni i kreatywności w życiu dzieci, uczy tolerancji i promuje różnorodność. Przekazuje również, że czasami trzeba zaryzykować, by odkryć prawdziwą radość i spełnienie.
– Projekt jest odpowiedzią na potrzebę promowania dobrych wzorców i inspirowania dziewczynek do świata technologii, nauki oraz innowacji. Zaangażowanie firmy Huawei w tę inicjatywę jest dowodem zobowiązania do promowania równości płci oraz rozwijania potencjału kobiet – mówi Alicja Tatarczuk.
Według ubiegłorocznego raportu No Fluff Jobs („Kobiety w IT 2022. Szanse oraz możliwości rozpoczęcia i rozwoju kariery”) branża IT przyciąga kobiety m.in. ze względu na wysokie zarobki, elastyczne warunki pracy i stabilne zatrudnienie. Z kolei wśród pracodawców rośnie świadomość związana z koniecznością wyrównywania szans i wsparcia kobiet, m.in. poprzez umożliwienie im pogodzenia obowiązków rodzinnych z karierą zawodową. Dlatego też, jak wynika z danych Deloitte’a, udział kobiet w firmach technologicznych powoli rośnie. W 2019 roku wynosił 22,4 proc., w 2020 – 23,1 proc., a w 2022 roku już 25 proc.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-28: Migranci mogą być ratunkiem dla polskiego rynku pracy. Pracodawcy chcą uwzględnienia ich potrzeb w strategii migracyjnej
- 2025-05-07: Kobiety wciąż są w mniejszości we władzach spółek. Tylko część firm działa na rzecz równości płci
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-10: Nowa wersja programu Czyste Powietrze zwiększa wymagania wobec wykonawców instalacji. Nie wszystkie firmy są w stanie im sprostać
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.