Mówi: | prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Bożena Mayer-Gawron, wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji Edyta Gałązka, nauczycielka XLVI LO im.Stefana Czarnieckiego w Warszawie |
Funkcja: | Marek Nocuła, dyrektor XLVI LO im.Stefana Czarnieckiego w Warszawie |
ZUS chce trafić do najmłodszych Polaków. Lekcje z ubezpieczeń społecznych będzie miało kilkadziesiąt tysięcy uczniów
W tym roku kilkadziesiąt tysięcy uczniów szkół ponadgimnazjalnych z całej Polski będzie miało lekcje z ubezpieczeń społecznych. W ramach projektu „Lekcje z ZUS” młodzież zdobywa praktyczną wiedzę z zakresu prowadzenia własnej działalności gospodarczej i przysługujących im świadczeń, czyli praw i obowiązków wynikających z podlegania ubezpieczeniom społecznym.
– Oczekuję, że dzięki temu projektowi poziom wiedzy o ubezpieczeniach społecznych będzie naprawdę satysfakcjonujący. Dziś jest on w miarę poprawny w grupie osób starszych, które są beneficjentami i miały już kontakt z ZUS-em. Natomiast poziom wiedzy cały czas jest bardzo słaby w średniej i najmłodszej grupie wiekowej. Dlatego trzeba tę edukację prowadzić na wszystkich poziomach wiekowych, nie tylko wśród młodzieży w wieku ponadgimnazjalnym, studentów, lecz także wśród uczniów szkół podstawowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
W rozpoczętym niedawno roku szkolnym ruszyła czwarta edycja programu edukacyjnego „Lekcje z ZUS”. Autorski program Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ma uczyć młodzież podstawowych zagadnień związanych z ubezpieczeniami społecznymi. Obecnie wśród młodszych pokoleń wiedza dotycząca zagadnień z tego zakresu jest bardzo ograniczona.
W ramach projektu szkoły w całej Polsce prowadzą specjalne zajęcia, na których uczniowie poznają podstawy działania systemu ubezpieczeń społecznych i zagadnienia dotyczące prowadzenia własnego biznesu.
W pierwszej edycji programu, która wystartował w roku szkolnym 2014/2015, wzięło udział około tysiąca szkół i kilkadziesiąt tysięcy uczniów z całej Polski. W ubiegłorocznej edycji uczestniczyło już przeszło 46 tys. uczniów.
– Dla nas, dorosłych, ubezpieczenia społeczne to bardzo trudna tematyka. To bardzo istotne, że możemy edukować młodzież, żeby przygotować ją do dorosłego życia, do wejścia na rynek pracy, bronienia własnych interesów, poinformować o ewentualnych zagrożeniach, jakie mogą wystąpić na rynku pracy. Ten program wpisuje się w podstawę programową przedsiębiorczości. jak również prowadzenie działalności gospodarczej w technikum czy w szkole branżowej szkole I stopnia. Szkolnictwo zawodowe również wpisuje się w ten program – dodaje Bożena Mayer-Gawron, wicedyrektor Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Materiały dydaktyczne do „Lekcji z ZUS” powstały we współpracy z metodykiem nauczania, który wcześniej współtworzył już podobne projekty z komercyjnymi instytucjami z branży finansowej. Ilustracje do lekcji wykonali młodzi polscy rysownicy. Nie brakuje też materiałów w wersji cyfrowej i multimedialnej. Zachętą do uczestnictwa w programie jest olimpiada „Warto wiedzieć więcej o ubezpieczeniach społecznych”, której zwycięzcy mogą liczyć na indeksy najlepszych polskich uczelni.
– ZUS współpracuje i ma podpisane porozumienia z prawie 80 uczelniami wyższymi, które przewidują różne wspólne inicjatywy. Władze części z nich uznały nasz potencjał i możliwości wysokiego poziomu merytorycznego olimpiady i podjęły decyzję o przyznaniu finalistom indeksów, punktów, które są potrzebne przy rekrutacji oraz innych nagród. Wyzwanie jest duże, ale nagrody są naprawdę fantastyczne. Wiosną przyszłego roku nasi finaliści, najlepsi z najlepszych, będą posiadaczami indeksów – mówi prof. Gertruda Uścińska.
Dyrektor warszawskiego XLVI Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Czarnieckiego, które prowadzi „Lekcje z ZUS” już czwarty rok z rzędu, ocenia, że praktyczna wiedza zdobyta w trakcie zajęć przyda się młodzieży w dorosłym życiu, zwłaszcza jeśli mają w planach prowadzenie własnego biznesu czy pracę za granicą.
– Młodzież przychodzi na te lekcje bardzo chętnie. To dla nich coś nowego. Pytają się o wszystko, są dumni, że czasem wiedzą więcej od swoich dziadków czy rodziców. Wiedza zdobyta w czasie tego projektu na pewno im się przyda w przyszłym życiu. Ta młodzież będzie pracowała nie tylko w Polsce, lecz także za granicą, gdzie również są ubezpieczenia społeczne – mówi Marek Nocuła, dyrektor, XLVI LO im.Stefana Czarnieckiego.
– Te lekcje dostarczają uczniom wiedzy z nowych obszarów. Uczą się tego, jak świadomie uczestniczyć w dorosłym życiu, jak świadomie wejść na rynek pracy, pomagają uczniom w dokonywaniu bardzo trudnych wyborów edukacyjnych i zawodowych. Jestem pewna, że wiedza, którą zdobywają, bardzo przyda się uczniom w dorosłym życiu – dodaje Edyta Gałązka, nauczycielka i opiekun programu „Lekcje z ZUS” w warszawskim liceum im. Stefana Czarnieckiego.
Czytaj także
- 2024-06-28: Co 6,5 minuty ktoś w Polsce doznaje udaru mózgu. Edukacja dzieci może zapobiec katastrofalnym skutkom i uratować życie dorosłym
- 2024-06-21: Szkoły nie przygotowują uczniów na wejście w dorosłość. Oceny wciąż ważniejsze od kompetencji przyszłości i kreatywności
- 2024-06-12: Co czwarty uczeń ostatnich klas szkoły ponadpodstawowej ma konkretne plany na przyszłość. 30 proc. nie wie, czy będzie studiować
- 2024-06-04: Zjawiska pogodowe powodują coraz więcej zniszczeń upraw. Większość rolników nie decyduje się na ich ubezpieczenie
- 2024-05-08: Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
- 2024-04-26: W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
- 2024-05-06: Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami
- 2024-05-20: Joga skuteczniej poradzi sobie z gniewem niż bieganie. Naukowcy dowiedli, że dając upust złości, tylko ją podsycamy
- 2024-05-27: Składka zdrowotna i inne podatki zbyt dużym obciążeniem dla przedsiębiorców. Część z nich będzie musiała zamknąć działalność i przejdzie do szarej strefy
- 2024-03-26: Empatii można się nauczyć przez obserwowanie innych empatycznych osób. Środowisko społeczne może też wpłynąć na jej utratę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Prawo
![](https://www.newseria.pl/files/11111/jakub-zerdzicki-ip7gfn5jqx8-unsplash,w_274,_small.jpg)
Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
![](https://www.newseria.pl/files/11111/rolnictwo-transformacja-foto,w_133,r_png,_small.png)
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Transport
Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
![](https://www.newseria.pl/files/11111/furgalski-inwestycje-srodki-foto,w_133,r_png,_small.png)
W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.