Newsy

Inteligentne liczniki nie obniżą rachunków za prąd, ale ułatwią lokalizowanie awarii

2012-03-22  |  06:45
Mówi:Robert Świerzyński
Funkcja:Wiceprezes Zarządu
Firma:Energa-Operator S.A.
  • MP4

    Automatyzacja sieci i wymiana liczników - to zadania operatora na najbliższy czas. W pierwszej połowie roku Energa zamontuje 109 tys. inteligentnych liczników za ok. 32 mln zł. Urządzenia umożliwiają pomiar energii w czasie rzeczywistym oraz szybszą lokalizację awarii.

     - W tej chwili budujemy podstawowe rozwiązania związane z tworzeniem inteligentnej sieci elektroenergetycznej. Z jednej strony automatyzujemy tę sieć, z drugiej strony montujemy tzw. inteligentne liczniki - mówi Robert Świerzyński, wiceprezes Energa-Operatora.

    Spółka rozpoczęła wymianę ok. 500 tys. swoich liczników w grudniu ubiegłego roku. Do tej pory spółka zamontowała ok. 30 tys. liczników dla klientów indywidualnych i kilkanaście tysięcy dla odbiorców biznesowych. W planach jest ok. 109 tys. urządzeń jeszcze w tej połowie roku, głównie dla klientów w Drawsku Pomorskim, Kaliszu i na Helu.

     - Ten proces będziemy kontynuowali, aż obejmiemy tym rozwiązaniem 100 proc. naszych klientów. Ważną cechą tego licznika jest to, że mierzy zużycie energii elektrycznej w czasie rzeczywistym. Klient nie będzie skazany na prognozy, tylko będzie przez nas rozliczany z rzeczywistego zużycia energii - podkreśla Robert Świerzyński.

    Dzięki nowym licznikom taniej nie będzie, ale klient będzie mógł kontrolować ilość zużytej energii i nią zarządzać. A to może go skłonić do oszczędności.

     - Jest to również poprawa jakości dostaw energii. Inteligentne oprogramowanie umożliwia nam lokalizację awarii oraz szybsze i skuteczniejsze działanie w przypadku jej wystąpienia - zapewnia prezes Energa-Operator.

    Zgodnie z nowym projektem prawa energetycznego Ministerstwa Gospodarki do 2020 roku wszystkie mierniki energii mają zostać zastąpione inteligentnymi licznikami. Koszt tej inwestycji może sięgnąć nawet 10 mld zł. Wymianę urządzeń prowadzą już również inni operatorzy: Enea, PGE i Tauron.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.