Newsy

KGHM kupuje Quadrę - największe przejęcie w historii Polski

2012-03-06  |  06:55
Mówi:Jacek Socha
Funkcja:Wiceprezes
Firma:PwC Polska
  • MP4

    Dywersyfikacja złóż jest zgodna ze strategią dużych, globalnych firm - uważa Jacek Socha, wiceprezes PwC w Polsce. A przez przejęcie należących do Quadry złóż w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych czy w Chile KGHM staje się taką spółką. Polski koncern będzie posiadał czwarte pod względem wielkości zasoby miedzi na świecie.

     - KGHM staje się spółką globalną, czyli nie tylko będzie miał złoża w Polsce, ale również w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych oraz za dwa lata rusza wydobycie w Chile - mówi Jacek Socha, wiceprezes PWC Polska.

    Przejęcie zagranicznych zasobów ma przede wszystkim obniżyć średni koszt wydobycia miedzi, a tym samym zwiększyć konkurencyjność KGHM wśród światowych koncernów.

     - KGHM wchodzi na rynki międzynarodowe i większość firm, które są potentatami na rynku międzynarodowym ma różne kopalnie w różnych miejscach na świecie. W związku z tym dywersyfikacja wydobywania z rudy miedzi jest zgodna z pewną strategią dużych firm - podkreśla Jacek Socha.

    I dodaje, że o sukcesie transakcji będzie można z pewnością powiedzieć za 2 lata, kiedy ruszy chilijski projekt Sierra Gorda. Złoże zawiera ponad 1,3 mld ton rudy bogatej w miedź, złoto i molibden.

     - Myślę, że inwestorzy odebrali to pozytywnie, że jest to coś, co daje długookresowe możliwości rozwoju KGHM-u. Natomiast jest to oczywiście duża transakcja, która jest związana z wieloma niewiadomymi. Rynek amerykański, północno-amerykański jest bardzo ważny. Kopalnia w Chile - jeżeli to wszystko się uda - będzie bardzo rentowa. Moim zdaniem jest wielka szansa, żeby powiedzieć, że decyzja o kupnie Quadry to była dobra decyzja rozwojowa KGHM-u - uważa wiceprezes PwC.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy

    Wprowadzenie instytucji tzw. ślepego pozwu pozwoli skuteczniej ścigać za naruszenie dóbr osobistych popełnione przez anonimowych internautów. Przepisy pozwolą na złożenie pozwu w sytuacji, gdy poszkodowany nie zna danych identyfikujących hejtera. Krajowa Rada Sądownictwa i Sąd Najwyższy ostrzegają, że nowelizacja może doprowadzić do znacznego przeciążenia sądów, a krótkie terminy na identyfikację sprawcy mogą skutkować wzrostem odszkodowań za przewlekłość postępowania.

    Ochrona środowiska

    Nowy obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Firmy mogą go jednak scedować na wyspecjalizowane przedsiębiorstwa

    1 stycznia weszła w życie ustawa zmieniająca przepisy o odpadach, która nakłada na wytwórców odpadów budowlanych i rozbiórkowych obowiązek ich segregacji i zapewnienia dalszego ich zagospodarowania. To efekt implementacji unijnej dyrektywy. Ostateczną treść przepisów branża poznała w ostatnich tygodniach 2024 roku. Nie jest wciąż jasne, czy w przypadku budów dopuszczona będzie frakcja odpadów zmieszanych, których nie da się posegregować. Następnym krokiem będą prawdopodobnie poziomy recyklingu odpadów budowlanych, jakie przedsiębiorcy będą musieli zapewnić. Nowe obowiązki nie dotyczą osób fizycznych.

    Handel

    T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu

    Współpraca na linii Unia Europejska – USA w ciągu czterech najbliższych lat rządów Donalda Trumpa może być trudna – ocenia europoseł Tobiasz Bocheński. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych ostrzega, że potencjalne zmiany w polityce USA, w tym zwiększenie ceł, mogą dotknąć wszystkich partnerów Stanów Zjednoczonych. Dużą niewiadomą jest również kwestia wsparcia dla Ukrainy i ewentualnego zakończenia wojny. Polityka nowego prezydenta może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa całej Europy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.