Newsy

KGHM kupuje Quadrę - największe przejęcie w historii Polski

2012-03-06  |  06:55
Mówi:Jacek Socha
Funkcja:Wiceprezes
Firma:PwC Polska
  • MP4

    Dywersyfikacja złóż jest zgodna ze strategią dużych, globalnych firm - uważa Jacek Socha, wiceprezes PwC w Polsce. A przez przejęcie należących do Quadry złóż w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych czy w Chile KGHM staje się taką spółką. Polski koncern będzie posiadał czwarte pod względem wielkości zasoby miedzi na świecie.

     - KGHM staje się spółką globalną, czyli nie tylko będzie miał złoża w Polsce, ale również w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych oraz za dwa lata rusza wydobycie w Chile - mówi Jacek Socha, wiceprezes PWC Polska.

    Przejęcie zagranicznych zasobów ma przede wszystkim obniżyć średni koszt wydobycia miedzi, a tym samym zwiększyć konkurencyjność KGHM wśród światowych koncernów.

     - KGHM wchodzi na rynki międzynarodowe i większość firm, które są potentatami na rynku międzynarodowym ma różne kopalnie w różnych miejscach na świecie. W związku z tym dywersyfikacja wydobywania z rudy miedzi jest zgodna z pewną strategią dużych firm - podkreśla Jacek Socha.

    I dodaje, że o sukcesie transakcji będzie można z pewnością powiedzieć za 2 lata, kiedy ruszy chilijski projekt Sierra Gorda. Złoże zawiera ponad 1,3 mld ton rudy bogatej w miedź, złoto i molibden.

     - Myślę, że inwestorzy odebrali to pozytywnie, że jest to coś, co daje długookresowe możliwości rozwoju KGHM-u. Natomiast jest to oczywiście duża transakcja, która jest związana z wieloma niewiadomymi. Rynek amerykański, północno-amerykański jest bardzo ważny. Kopalnia w Chile - jeżeli to wszystko się uda - będzie bardzo rentowa. Moim zdaniem jest wielka szansa, żeby powiedzieć, że decyzja o kupnie Quadry to była dobra decyzja rozwojowa KGHM-u - uważa wiceprezes PwC.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

    Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

    Infrastruktura

    Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

    Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

    Polityka

    Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

    Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.