Newsy

PGNiG negocjuje w sprawie „łupkowego sojuszu”

2012-11-19  |  06:50
Mówi:Grażyna Piotrowska-Oliwa
Funkcja:Prezes
Firma:Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo
  • MP4

    Do końca roku Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo rozpocznie odwiert w Kochanowie w poszukiwaniu gazu łupkowego. Na razie samodzielnie, ponieważ model współpracy biznesowej w ramach „łupkowego sojuszu” jeszcze nie został ustalony, a pierwotnie zakładana forma spółki może zostać zmieniona. W skład porozumienia do tej pory weszły PGNiG, Enea, KGHM, PGE i Tauron, co miało przyspieszyć prace poszukiwawcze.

     – Wybieramy już teraz wykonawcę do rozwiercenia pierwszego padu, pierwszy odwiert rozpocznie się na Kochanowie – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes PGNiG.

    Wejherowo (z tzw. padami: Kochanowo, Częstkowo, Tępcz – czyli projekt KCT) jest jedną z bardziej perspektywicznych spośród 15 koncesji poszukiwawczych gazu łupkowego, które należą do gazowego potentata. PGNiG na razie prowadzi przetargi dotyczące wyboru wykonawców prac i pozyskuje dostęp do gruntów na własną rękę. Spółki wchodzące w skład porozumienia przedłużyły termin na podpisanie umowy określającej szczegóły tej współpracy do 4 lutego 2013 roku.

     – Sojusz pracuje: przedłużyliśmy okres trwania umowy i okres na zdobycie zgód korporacyjnych czy zgody Komisji Europejskiej na koncentrację. Są to tylko kwestie techniczne, które przy tylu partnerach zajmują trochę czasu, ale operacyjnych opóźnień nie ma żadnych – zapewnia prezes PGNiG.

    Podczas podpisania na początku lipca umowy ramowej między polskimi firmami mówiono o spółce komandytowej, jako najbardziej odpowiedniej do tego rodzaju inwestycji. W takim przypadku funkcjonują dwie kategorie wspólników – komplementariusz i komandytariusze. Komplementariusz prowadzi sprawy spółki, reprezentuje ją na zewnątrz i nieograniczenie odpowiada za jej zobowiązania. Komandytariusz jest wspólnikiem pasywnym, wnoszącym np. kapitał. Ma ograniczony wpływ na działania spółki, a zakres odpowiedzialności jest ustalony w umowie.

    W tym przypadku każdy z inwestorów ma mieć określony procentowo udział w budżecie projektu, który szacowany jest na maksymalnie 1,72 mld złotych. Z nieoficjalnych informacji wynika jednak, że partnerzy PGNiG chcą mieć większy wpływ na prowadzenie działań związanych z poszukiwaniem i wydobywaniem gazu.

     – Właśnie dlatego też robiliśmy aneks, że nasi doradcy i prawnicy wymyślili inną konstrukcję, nieco prostszą, łatwiejszą, również podatkowo – informuje Grażyna Piotrowska-Oliwa. – Pracujemy nad najlepszym modelem prawnym pozwalającym oszczędzać koszty wszystkim stronom i optymalnie uregulować kwestie podatkowe. To są negocjacje czysto techniczne, nie operacyjne.

    Zgodnie z umową zawartą pomiędzy spółkami wspólne prace będą prowadzone na należącej do PGNiG części koncesji Wejherowo. Wstępne badania potwierdziły występowanie tam gazu z łupków. Nie jest też wykluczona współpraca przy innych koncesjach. Pierwszy gaz z tego wspólnego projektu może popłynąć w 2016 roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Regionalne

    Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

    Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

    Transport

    Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

    Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

    Polityka

    Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

    Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.