Newsy

Po zgodzie na podwyżkę cen gazu konsumenci zapłacą więcej, ale PGNiG zyska stabilność finansową

2012-03-07  |  06:30
Tagi: gaz, taryfy, PGNiG, URE
Mówi:Dariusz Olszewski
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:TDI Corporate Finance
  • MP4

    Decyzja URE w sprawie podwyżek taryf gazowych zapadnie najpóźniej w przyszłym tygodniu. Negocjacje z PGNiG co do wysokości podwyżek trwały od końca października. Spółka chciała, by weszły w życie 1 stycznia 2012 roku.

    To byłoby możliwe, gdyby Urząd Regulacji Energetyki zatwierdził nowe taryfy w grudniu. Wtedy sroga zima jeszcze bardziej dałaby się we znaki odbiorcom gazu. Ale przedłużające się postępowanie z pewnością odbije się na wynikach finansowych PGNiG w pierwszych miesiącach roku.

     - Do czasu, aż te taryfy wejdą w życie, spółka ponosi straty. Cena po jakiej kupowała gaz w połączeniu z ceną gazu krajowego ostatecznie powodowała straty na sprzedaży tego gazu. Paradoksalnie w tym okresie, kiedy było bardzo zimno i zużycie gazu rosło, każdy inny sprzedawca by się cieszył, ale nie PGNiG. Wówczas rosły też jego dzienne straty na sprzedaży gazu - wyjaśnia Dariusz Olszewski, prezes firmy doradczej TDI Corporate Finance.

    Nowe stawki prawdopodobnie wejdą w życie 1 kwietnia.

     - Jeżeli zostanie wprowadzona nowa, wyższa taryfa, to zacznie obowiązywać od następnego kwartału. Będzie to oznaczało oczywiście wyższe ceny gazu, wyższy koszt dla konsumentów, ale też gwarancje pewnej stabilności finansowej dla PGNiG - podkreśla Dariusz Olszewski.

    Spółka walczy również z Gazpromem o obniżenie cen importowanego z Rosji gazu ziemnego. Trwające od kwietnia 2011 roku negocjacje nie przyniosły rezultatów, dlatego spór trafił do trybunału arbitrażowego w Sztokholmie.

     - Należy mieć nadzieję, że tak, jak w przypadku innych odbiorców Gazpromu, którym obniżono ceny gazu, że również zostanie obniżona cena dla PGNiG - dodaje prezes TDI Corporate Finance.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury

    Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.

    Media i PR

    M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

    Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.

    Firma

    Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

    Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.